POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
ALLSVENSKAN

AIK behåller klassiska sponsorn: "De tar ansvar"

Foto: SCANPIX

Trots att AIK går ihop med Djurgården och Hammarby i projektet "Fotboll utan Fylla" har de inga planer på att byta ut nuvarande huvudsponsorn Åbro.
- Vi har ett utmärkt samarbete där Åbro tar ansvar för sina drycker, säger Mikael Ahlerup, vd för AIK Fotboll.

Enligt en färsk undersökning som presenterats hade hälften av alla testade personer som besökte Djurgårdens, Hammarbys och AIK:s matcher på Tele2 Arena och Friends Arena 2015 druckit alkohol. Tio procent av dessa hade över en promille alkohol i blodet.

Efter studien, som organisationen Stad (Stockholm förebygger Alkohol- och drogproblem) genomfört, har de tre allsvenska konkurrenterna gått ihop i satsningen "Fotboll utan Fylla".

Mikael Ahlerup, vd för AIK Fotboll menar att det inte är acceptabelt att 10 procent hade över 1 promille och tillägger att det inte bara är en säkerhetsrisk utan att det troligtvis även påverkar en del besökare negativt.

Inget byte av sponsor
Men trots detta finns inga planer på att byta ut huvudsponsorn Åbro.

- Nej, inte alls. Vi har ett utmärkt samarbete, där Åbro tar ett stort ansvar för sina drycker, säger Mikael Ahlerup, vd för AIK Fotboll till TT.

Att AIK har Åbro som huvudsponsor är inget som har diskuterats i under projektets gång

- Vi har inte diskuterat sponsorbiten alls, säger Johanna Gripenberg, sektionschef på Stad till TT.

En tradition
Ahlerup anser att alkohol och fotboll har en tradition av att höra ihop, men betonar att det är stor skillnad på att vara väldigt berusad på en match jämfört med att ha tagit ett par öl innan.

- Projektet går inte går inte ut på någon total torrläggning, utan att komma åt problemet med personer som är jättefulla. Gemensamt med Djurgården och Hammarby ska vi försöka komma fram till en lösning, vilket känns positivt, säger han.

En idé skulle enligt Mikael Ahlerup kunna vara att anamma samma regler som gäller vid exempelvis på flyg eller en teaterföreställning.

- Ja, att man avvisar personer som är för fulla helt enkelt.

 

FAKTA

Fotboll utan fylla

STAD har genomfört en studie där 3 287 besökare fått blåsa i samband med matcher under fotbollssäsongen 2015 på Tele2 Arena och Friends Arena i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat matcher.

Blåsstudien har mätts på sex olika områden, inklusive hemmaklack, bortaklack och familjeläktare. Det framkommer att den genomsnittliga promillehalten bland besökare som druckit alkohol var 0,63.

"Fotboll utan Fylla" kommer att pågå i tre år och i första hand vara koncentrerat till de tre allsvenska fotbollsklubbarna i Stockholm.

Även Hammarbys vd, Henrik Kindlund och Djurgårdens vd, Henrik Berggren, är positiva till projektet.

STAD har genomfört studien tillsammans med IQ, som är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. Verksamheten består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom alkoholfrågor.

Källa: STAD/IQ

Publicerad 2016-04-13 kl 15:58
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå