Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

AIK-förvärvet vill bli en ekonomisk succé

Erik Saers. Där har ni namnet på AIK:s senaste nyförvärv. Ett minus på 10 miljoner har fått exmästarna att satsa på en ny ekonomichef.
- Jag ska se till att ledningen gör ett bra jobb, säger Saers.

Ekonomiskt ansvarig i AIK. Kanske är det allsvenskans svåraste jobb Erik Saers har fått. Han kommer in i ett läge då AIK helt nyligen redovisat ett minus på tio miljoner för förra året. 

- Det är många stora frågor som ligger framför mig och AIK den närmaste framtiden, säger Erik Saers, ny ekonomiansvarig hos klubben, till FotbollDirekt.se.

Det som Saers direkt vill sätta tänderna i när han tillträder kommande måndag är arenafrågan.
Han ska driva på beslutprocess kring vad som blir bäst för klubben ur både ekonomisk och sportslig synvinkel.

- Jag ska se till att ledningen gör ett bra jobb och det är bland annat arenafrågan. Organisationen ska göra ett bra jobb och ta beslut som känns långsiktigt rätt. Det är verkligen ett av skälen till att jag går in i klubben, säger Erik Saers.

I dagsläget vill han inte gå in på hur lång tid det tar att få AIK att göra svarta siffror igen men att det är ett digert jobb han har framför sig är det ingen tvekan om.

- Hela marknaden för aktiebolag har det ganska tufft just nu men jag hoppas att mitt tänk ska hjälpa klubben att ta rimligare beslut. Det är min ambition i alla fall.

- Men jag hoppas att om man får fram bättre beslutsunderlag så kan man därmed se till att övertid att få ett positivt resultat.

Från supporterhåll har det gnisslats om att den nuvarande styrelsen med VD Annela Yderberg i spetsen inte har känslomässig förankring i klubben och har koll på fotbollen som sport - men Saers backar inte för att ta den kampen.

- Jag har spelat pojklagsfotboll i AIK. Om det gör mig till en bättre eller sämre ekonom, det får andra säga. Men alla jag har mött i AIK har en ganska bred erfarenhet också från fotbollen som sådan och det tror jag många har underskattat.

Han känner också att det finns mer att göra när det gäller sponsorbiten och där hoppas han att klubbnamnet kan göra att mer pengar tickar in på kontot.

- Den känsla jag har är att varumärket AIK är viktigt för företag och andra att exponeras med. Men givetvis är det ändå viktigt med sportsliga framgångar. Det går inte att komma ifrån.

- Se annars bara på Åbro som verkligen har fått ett lyft på Stockholmsmarknaden i och med sin sponsring av AIK.

Kan du redan nu se vart AIK står om fem år rent ekonomiskt, vad är drömmen?

- Det kan jag tyvärr inte uttala mig om. Prognoser och sånt är det Annela (VD) som får prata om utåt. Alla prognoser och tankar om framtiden måste följa ett speciellt regelverk i och med att vi är ett aktiebolag.

 

 

Publicerad 2011-03-18 kl 09:28