Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Bara två klubbar har policy för sociala medier: Inte längre journalisterna som har sista ordet

Foto: Scanpix

En ogenomtänkt formulering eller opassande bild kan orsaka stor skada.
Ändå saknar en klar majoritet av de fotbollsallsvenska klubbarna en policy för sociala medier, visar TT:s rundringning.

Det blir allt vanligare att idrottare delar med sig av tankar, åsikter och bilder i sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. Till glädje för supportrarna som på nära håll kan följa sina idoler i vardagen.
Men för stjärnorna själva kan det slå tillbaka.
-Ju fler som använder kanalerna, desto större är risken att det går fel, säger Hans Kullin, expert på sociala medier, och understryker att få inser vilken genomslagskraft det har.
En knapptryckning - och tusentals personer kanske kan ta del av en åsikt du ångrar i samma stund som den kommer upp på skärmen.
-Det blir en falsk säkerhet där du tror att du bara pratar med dina 100 följare. Men allt du lägger ut blir publikt, mer eller mindre, säger Kullin.

Tårtskandal

Under vintern har det skett flera uppmärksammade incidenter med svenska idrottare som publicerat mindre genomtänkta inlägg. Hur ska klubbar och förbund göra för att undvika liknande skandaler i framtiden?
Kullins råd är att genomföra utbildningar och ta fram riktlinjer.
TT:s rundringning visar att merparten av klubbarna i fotbollsallsvenskan har tagit upp frågan med truppen inför säsongen. Men Helsingborg och Norrköping är ensamma om att ha en skriftlig policy för hur spelare och ledare får uttrycka sig digitalt.
Malmö håller dock på att ta fram en manual, berättar kommunikationschefen Per Welinder.
-Vi pratade om det i spelartruppen så sent som på USA-lägret (i början av februari), säger han.
Det hjälpte inte - kort efter hemkomsten från Florida briserade den så kallade tårtskandalen. Två spelare fotograferade en tårta, dekorerad med en naken kvinna, och lade ut bilden på Instagram. Tårtan ingick i födelsedagsfirandet av en lagkamrat.
Per Welinder säger att klubben lärde sig mycket av det.
-Det blir lätt lite teoretiskt. Men när det hände fick vi ett exempel på att det är "det här vi pratar om".

"Livsstilsbyte"

Welinder anser inte att ett förbud är rätt väg att gå.
-Det skulle innebära ett livsstilsbyte som jag inte är säker på att klubben skulle tjäna på. Om vi mår bra presterar vi som bäst. Därför är det viktigt att spelarna får behålla sina vanor.
John Alvbåge är målvakt i IFK Göteborg och en flitig twittrare. När han under sin tid i Örebro drev en blogg hände det vid några tillfällen att han gjorde inlägg som klubbledningen reagerade på.
-Man får använda sunt förnuft. Inte lägga ut allt för personliga grejer - och tänka på vad man skriver om lagkamrater och föreningen, säger Alvbåge.
Får sista ordet
Alvbåge upptäckte Twitter för ett par år sedan genom en amerikansk lagkamrat, och han tycker att det är ett "perfekt forum".
-När jag lade ned bloggen var det ett bra sätt att ha kvar näsan i debatten. Och om man har blivit felciterad i en intervju har man en chans att ge sin åsikt - numera är det inte längre journalisterna som har sista ordet.

Publicerad 2013-04-15 kl 14:46
ALLSVENSKAN

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER