Sedan 2020 är Unibet huvudsponsor till allsvenskan, vilket har lett till en tudelad debatt i Fotbollssverige. Bland annat har projektet Hemmaklubben - ett sätt för supportrar att, genom kontoregistrering hos Unibet, skjuta till extra pengar till sin klubb - kritiserats och gjorts om.
Inför IFK Göteborgs årsmöte 2023 kom en motion in gällande att befria föreningen från beroende av spelreklam. Förslaget bestod av flera punkter, men gick bland annat ut på att förbjuda spelbolag att verka runt Blåvitts ungdomsverksamhet samt att personer som far illa av spelreklam inte ska behöva ta del av den i samband med fotbollsmatcher. Dessutom yrkade motionären på att IFK Göteborg ska redovisa vilka prestationer som krävs av föreningen för att fullfölja samarbetsavtal med spelbolag.
Styrelsen yrkade bifall för bland annat ovan nämnda punkter, men avslag för att man exempelvis ska ingå samarbeten med och ekonomiskt stötta frivilligföreningar för spelberoende.
Därefter följde en intensiv debatt mellan Blåvitts medlemmar på plats.
- För mig blev det en vattendelare när jag såg Kamratgården och våra spelare i Unibets reklamer de senaste månaderna. Då har det gått för långt. (...) Jag ställer mig helt bakom styrelsens förslag här, sa en medlem.
En annan lyfte den ekonomiska aspekten som den primära i frågan, och yrkade därför avslag på styrelsens förslag.
- De mest framgångsrika har mest pengar. Fotbollen och vi i klubben gör mycket socialt, men vi kan inte ta på oss alla problem som finns i världen och lösa dessa. Vad är nästa sak? Är det restauranger som säljer öl till våra supportrar, så att de kan bli beroende? Är det energibolag eller flygbolag? sa medlemmen och fortsatte:
- Vi kan inte lägga kraft, tid och pengar på detta. Vi måste maxa intäkterna, det är så. Vi behöver de pengarna för att Sverige till att börja med ska kunna konkurrera med Norge och Danmark.
Trots de heta diskussionerna ställde sig en stor majoritet av medlemmarna bakom styrelsens förslag till motionen. Därmed står det klart att IFK Göteborg ska ta ställning mot spelreklam och till viss del även samarbeten med spelbolag, inte minst när det gäller att beblanda det med ungdomsverksamheten.