Gif Sundsvall gick under måndagskvällen ut med en annons kallad "Ladies Day" till lördagens möte med Brommapojkarna på hemmaplan i allsvenskan. Klubben gick ut med att det blir ett evenemang för kvinnliga supportrar, där det erbjuds "buffé med plockmat och ett glas bubbel", men även musik och en föreläsning om ett kosmetika-märke.
Det väckte starka reaktioner i sociala medier och främst Twitter, där flera journalister och supportrar kritiserade Sundsvalls annons.
- Jag ville anordna en "Ladies Day" för kvinnliga företagare, för samverkan och en intressant föreläsning. Jag snappade upp en kvinnlig företagare från Sundsvall, som startat ett kosmetikamärke, ett intressant företag som samarbetar med Cancerfonden. Min tanke var inte att locka med sminket utan med ett intressant företag. Rätt eller fel, det ställer jag mig inte bakom, men man får ta till sig och fundera hur vi ska marknadsföra oss, säger Sundsvalls eventansvariga Sara Nilsson till ST.
Nilssons tanke var att locka kvinnliga företagare till matchen.
- Vi har pratat om hur vi ska göra. Det handlar inte om att locka med vissa produkter eller färger, det handlar om att göra det intressant för kvinnliga företagare i Sundsvall. Vi har diskuterat det fram och tillbaka, men vi kanske får tänka annorlunda, säger hon till ST.
Fotbollskanalen var därefter i kontakt med klubbens officiella supporterförening Patronerna, som avböjer kommentar med hänvisning till Gif Sundsvall.
Matchen börjar klockan 16.00 på lördag och sänds i C More.