Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN/IFK GÖTEBORG

Femma i publikligan - nu vill Blåvitt väcka publiken: Ska engagera supportrarna

Foto: TT

Fyra, fyra och femma, det är IFK Göteborgs placeringar i publikligan. Nu har man sjösatt en kampanj för att få fart på publiktillströmningen.
- Det är klart att vi alltid vill ha högre publiksiffror, säger marknadschefen Andrej Häggblad Hristov till fotbollskanalen.se.

Förra säsongen var IFK Göteborg med 11 589 i publiksnitt femma i den svenska publikligan. Framför dem fanns AIK (18 900 åskådare i snitt), Malmö FF (16 093), Djurgården (12 475) och även superettanlaget Hammarby (12 101).
De senaste två åren innan dess har Blåvitt slutat fyra båda gångerna.

Nu ska klubben satsa på att få fart på publiken och marknadschefen Andrej Häggblad Hristov berättar om den nya kampanjen Visa färg.
- Iden handlar givetvis om att skapa det man i marknadsföring kallar "word of mouth". Att få våra supportrar att aktivera sig och skapa en glödhet temperatur kring föreningen i samband med den allsvenska starten som vi aldrig sett tidigare i modern tid.

Klubben har lanserat en hemsida och hoppas på spridning i sociala medier. Bland annats skriver man att "Det är dags för oss att ta IFK Göteborg till nästa nivå".
- Våra supportrar har under hela processen varit väldigt delaktiga i kampanjen så man kan verkligen kalla det en kampanj för supportrar av supportrar. Vi gick ut med den igår och märker att twitter- och instagramflöden redan fylls på trots att det var lite problem med lanseringen av sajten igår. Det är egentligen det som allt handlar om. Att blåvita supportrar vill engagera sig mer men har skrikit efter ett forum att göra det i och nu har vi skapat det tillsammans med dem.

Är det här något ni känt er tvugna att göra för att höja publiksiffrorna?
- Det är klart att vi alltid vill ha högre publiksiffror. Vi ökade från förra året och nu har vi som avsikt att göra det igen och då tror vi att en viktig del är att delaktiggöra supportrarna.

- Att vara supporter till IFK Göteborg är ju en livsstil och där gäller det att försöka omsätta allt det till aktiviteter och handlingar.

Den sjunde april har IFK Göteborg hemmapremiär mot Malmö FF, en match Häggblad Hristov hoppas få stort genomslag.
"Det ska inte undå någon att IFK Göteborg spelar match" som man skriver på sin kampanjsida.

Publicerad 2014-02-25 kl 13:41

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER