Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Norrköping-ordföranden med hård kritik mot allsvenska toppklubbarna: "Kortsiktigt och egoistiskt"

Allsvenskan

Några av allsvenskans största klubbar träffades för att planera förslaget om en utredning av fördelningen av det nya tv-avtalet. Något som upprör Norrköping-ordföranden Peter Hunt.
- Det ger mig en dålig smak i munnen, säger Hunt till Sportbladet.

Foto: Bildbyrån

Fotbollskanalen skrev under måndagen om hur Malmö FF, AIK, IFK Göteborg, Hammarby och Djurgården gemensamt ligger bakom ett försök att ändra på dagens upplägg till det nya tv-avtalet som träder i kraft 2020. Det hela beskrivs i boken "Allsvenskan enligt Lundh" som kommer ut i samband med den allsvenskan premiären och som Fotbollskanalen tagit del av.

”De fem största klubbarna AIK, Djurgården, Malmö FF, IFK Göteborg och Hammarby har haft flera möten, enligt uppgifter till mig, och under hösten 2017 har man träffats i olika konstellationer och dragit upp riktlinjerna för en motion till Svensk Elitfotboll gällande just fördelningen av intäkterna från tv och sponsorer. Något som presenterades för första gången ett klubbchefsmöte i Stockholm i januari 2018 och som man vill ska behandlas under våren. Det här är en laddad fråga och viktigast för de allsvenska klubbarna är att skifta på fördelningen mellan serierna, står bland annat i boken".

Annons

Sef:s generalsekreterare Mats Enquist bekräftade senare under måndagen att Malmö FF lagt fram en motion om en utredning kring fördelningen av tv-avtalet.

- Det är viktigt att understryka, detta är klubbarnas fråga. De måste bestämma sig för hur det ska fördelas, sa Enquist till Fotbollskanalen.

När IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt fick höra om att de allsvenska storklubbarna träffats och diskuterat fördelningen reagerade han starkt.

- Kortsiktigt och egoistiskt. Det ger mig en dålig smak i munnen, säger Hunt till Sportbladet.

- Jag tycker att man måste diskutera sådana här saker internt inom vår nuvarande organisation. Jag kände inte till att de storstadsklubbarna haft de här mötena. Det var lite överraskande att höra om det. Det känns lite så där att man stänger in sig i hemliga rum.

Annons

Malmö FF och de andra toppklubbarna vill bland annat att en del av fördelningen ska baseras på publiktillströmning och streamingtittare. Peter Hunt har viss förståelse för det, men ser även stora risker.

Det finns en rationell tanke att intresset kring de olika lagen får styra. Men se hur det ser ut i Spanien med till och med olika tv-avtal och där de största, Barcelona och Real Madrid, får väldigt, väldigt mycket. Det blir osolidariskt. Det skulle ge en segregering i svensk fotboll.

Olof Lundh skriver i sin bok att de allsvenska toppklubbarnas möten har irriterat Sef-ledningen.Generalsekreteraren Mats Enquist menade att han inte riktigt delar den bilden.

- Faktiskt inte. Jag tror mer att det var några klubbar som reagerade. Det fanns en tid när saker gjordes upp utanför de gemensamma beslutsforumen och jag tror faktiskt inte att det här är ett tecken på det. Det var väl det möjligen som någon läste in. Och ja, DET skulle irritera oss om man började driva frågorna utanför våra mötesforum igen, men det upplever jag inte att det sker. Så det här har väl mest dykt upp när de ändå sågs, skulle jag påstå i alla fall. Så nej, jag känner ingen oro för det egentligen, vi har en ganska bra och öppen dialog och vi träffar alla föreningar väldigt ofta numera och det är därför det här kommer ut. Det är öppet och högt i tak. Jag drar inga längre slutsatser av det. Däremot står vi för att vi tror att det är viktigt att man använder sig av de här mötesplattformarna för att diskutera saker. Och det är faktiskt vad jag tycker att de gör, sa han.

Annons

Sef har ett medlemsmöte under tisdagen och onsdagen och frågan om tv-avtalet kommer att lyftas under onsdagförmiddag.

Utdrag från boken ”Allsvenskan enligt Lundh”

Mycket mer pengar, det borde väl vara paradiset för de allsvenska klubbarna. Eller? Mer pengar innebär att den modell som styr fördelningen av tv-pengarna och även sponsorpengarna från Select och Svenska Spel hamnar under attack. Talar med en hög ledare i en etablerad allsvensk klubb som vill ändra på upplägget när det handlar om att en fjärdedel går till klubbarna i superettan: ”Ännu så länge har man skjutit på fördelningsmodellen. Det är en het potatis. Kommersiellt är det helt fel, det vet alla, superettan är inte värd 25 procent av intäkterna. Det är bra för sporten kan man hävda, för då får klubbar som försörjer med spelare mer resurser, men det är tveksamt om den överlever.”

I svensk hockey är det full debatt kring vad fördelningen av pengar från medierättigheter har för effekt och där är man långt från fotbollens modell. Hockeyallsvenskan har cirka 35 miljoner kronor i årlig intäkt och ser man på vad som väntar SHL i form av 680 miljoner från hösten 2018 så är det bara att inse att andraligans del motsvarar sex, sju procent av de totala tv-intäkterna. Samtidigt har den utvecklingen inom hockeyn vållat oerhört mycket debatt, och när SHL parallellt försvårat att nå och falla ur högstaligan så har det eldat på debatten än mer.

I fotbollen lever fortfarande risken för tre allsvenska lag att åka ut varje år, även om det blir kval för ett av dem. Vilket gör att man inte stängt till sportsligt, men däremot är det uppenbart att mer pengar inom fotbollen gör att det finns starka strömningar om att ändra på fördelningsmodellen.

Dagens upplägg i svensk fotboll är från 2015 och bygger på att allsvenskan tar tre fjärdedelar av intäkterna från försäljningen av medierättigheter samt från reklamavtal och superettan får en fjärdedel av pengarna. I allsvenskan delar sedan klubbarna utifrån placeringarna över de fem senaste säsongerna, där bästa klubben får 9,8 procent av allsvenskans del och sämsta klubben får 5,4 procent. Malmö FF ligger i topp och fick 17,5 miljoner kronor 2017 och sämst utdelning fick Sundsvall, Halmstad, Sirius, Jönköping och AFC Eskilstuna med 10,2 miljoner.

De fem största klubbarna AIK, Djurgården, Malmö FF, IFK Göteborg och Hammarby har haft flera möten, enligt uppgifter till mig, och under hösten 2017 har man träffats i olika konstellationer och dragit upp riktlinjerna för en motion till Svensk Elitfotboll gällande just fördelningen av intäkterna från tv och sponsorer. Något som presenterades för första gången ett klubbchefsmöte i Stockholm i januari 2018 och som man vill ska behandlas under våren. Det här är en laddad fråga och viktigast för de allsvenska klubbarna är att skifta på fördelningen mellan serierna..

”Även om man ändrar på den procentuella formeln så ger det ändå mycket mer pengar till klubbarna i superettan med det nya avtalet”, säger en person som har direkt insyn i de stora klubbarnas förehavanden och varit delaktig i dem.

”Det vi ser framöver är mer än en fördubbling av tv-avtalet. Vilka klubbar är det som driver både ligan och fotbollens tillväx? Det kommer att komma en motion om en ny fördelning av Discovery-pengarna.”

I allsvenskan är detta en fråga som diskuteras: ”Det här har man pratat om i flera år utan att komma någon vart. Återstår att se om man hittar en lösning den här gången”, säger en ledare i allsvensk klubb som suttit med på många möten.

Att de fem största klubbarna träffas och smider planer har irriterat Sef-ledningen, då man känner sig hotad. Mats Enquist har på Sef-möten gång på gång talat om vikten av lojalitet gentemot ligan. De fem stora klubbarna motiverar sina träffar med att man säger sig dela samma problem och utmaningar kring säkerhet, polis och tillståndsfrågor och vill bli en samlande kraft. Men på senare år har det även handlat om att värna om de fem stora klubbarnas värde på marknaden, som man inte upplever är korrekt.

Malmö FF stod som avsändare av förslaget om att genomföra en ny utredning av fördelningen av tv- och sponsorpengar som nådde klubbarna i januari 2018, och man vill att det ska ske via en ny arbetsgrupp. Även de övriga fyra stora klubbarna ligger bakom förslaget från Malmö FF samt i viss mån IFK Norrköping. De stora klubbarna har redan inlett en dialog med en del föreningar i allsvenskan som är precis under dem i storlek. Allt för att få fler att förstå att man måste ändra fördelningen.

I grova drag vill de stora klubbarna att man ska ha en basersättning som alla får ut som i dag och man även ska behålla fördelning efter sportsliga resultat över fem år. Men sedan vill man lägga en del pengar i rena prispengar till lag 1-8 för att bidra till att skapa intresse och betydelse för lagen i mitten av tabellen när det drar ihop sig till slutet av seriespelet. Något som man inte upplever får full effekt enligt den modell man har i dag.

Klubbarna vill även att en del pengar som ska styras av publiktillströmning och kanske även hur många tittare man drar till streaming. För att premiera klubbar som jobbar aktivt med att dra mer publik och givetvis även spegla att stora klubbar har ett större marknadsvärde.

Man vill även införa en fallskärm – en summa pengar – för klubbar som trillar ur allsvenskan eller superettan så att man ska få pengar för att klara en omställning till lägre intäkter. Något som finns i engelska Premier League. Även i SHL har man haft en fallskärm för lag som trillat ur, men där har nykomlingen varit den som fått avstå miljonerna som går till fallskärm.

Dessutom vill man ändra på den procentuella fördelning av tv-avtalet när det handlar om 75 procent till allsvenskan och 25 procent till superettan. Man vill helt enkelt att allsvenskan ska få behålla mer av pengarna som man anser att man genererar:

Problemet för de större klubbarna är att Sef består av 32 klubbar, varav 16 är från superettan. Återstår att se hur kampen om fördelningen går? Blir det 80-20 eller 85-15? Eller står klubbarna i superettan emot i kampen?

Publicerad 2018-01-30 kl 18:00

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto