Rydström om KFF-ordförandens påstådda uttalande: "Om jag inte ska vara kvar så borde jag fått besked"

Henrik Rydströms framtid i Kalmar FF är osäker. Trots ordförandes påstådda uttalande om att Rydström kommer att få lämna så säger Rydström att han själv inte har hört något.
- Det vore märkligt om det beskedet kommer såhär sent. Så oprofessionella är jag övertygade om att man inte är från Kalmar FF:s sida.

Tidigare i dag skrev Barometern om hur Johan Assarsson, ordförande i Kalmar FF, under torsdagen hade ett telefonsamtal på en bilfirma i Kalmar, ett samtal som ska ha hörts av andra personer. Assarsson ska då bland annat ha sagt att ”Vi gör som vi pratade om tidigare, vi tar bort Henke”, där Henke syftar på Henrik Rydström. Samtalet ska ha hörts och bekräftats av flera personer.

Assarsson sa senare till Barometern att han inte hade något minne av ett sådant samtal.

- Jag har ingen bild av att jag har pratat offentligt om något sådant, sa han till Barometern.

Rydström, som blev temporär huvudtränare för Kalmar FF under andra halvan av säsongen när Nanne Bergstrand sjukskrevs, säger till Fotbollskanalen att han själv inte har hört något om sin framtid efter drygt 25 år i föreningen.

- Egentligen ingenting. (Sportchef) Thomas Andersson Borstam och jag satt en kort stund i tisdags, pratade rätt generellt och då ingenting om framtiden. Båda var i lite tidsnöd. Vi skulle ha träffats i går, men då var det tidsnöd. Vi skulle ha träffats i dag, men då var han i Stockholm. Vi pratade om att vi skulle sätta oss ner i morgon.

- Jag får mer intrycket att vi pratar generellt. Skulle jag vara konspiratorisk, och det är jag inte alls, så skulle man kunna tolka en vag tystnad som något dåligt, men jag är inte konspiratorisk. Jag utgår från att man i föreningen pratar med mig om man har synpunkter på hur vi har agerat.

- Om man från styrelsen håll undrar någonting när det gäller spelidé, träningsmetodik, så utgår jag från att man på den här nivån pratar med vederbörande.

På en fråga om Rydström tror att han jobbar i KFF under 2019 så svarar han:

- Vi är inne i december snart och om man inte ska vara kvar så borde jag ha fått ett besked. Det vore märkligt om det beskedet kommer såhär sent. Så oprofessionella är jag övertygade om att man inte är från Kalmar FF:s sida.

- Det här är vårt yrke, så jag utgår från att de personerna i styrelsen eller beslutande positioner resonerar som om det vore deras företag. Då utgår jag från att de gör en helhetsbedömning och säger någonting som kan vara obekvämt i vissa intervjuer.

En annan kritik som Assarsson ska ha riktat under samtalet var att KFF:s spelsätt är för inriktat mot bollinnehav och att det inte blir tillräckligt många mål framåt.

- De här tre månaderna har varit så jäkla intressanta, säger Rydström om lagets höst.

- Jag har läst om andra personer, mycket mer inflytelserika och starkare personer än vad jag är, där man har en idé och man vill plantera den, och där man har rätt mycket på fötterna att "det här kan nog faktiskt generera i framgångar". Det gäller inte bara fotboll, utan andra områden också.

- Första månaden blir "åh, intressant", men sedan blir det "men vafan, det här är vi inte vana vid?". Den här trögheten, och då menar jag inte trögheten i form av dumhet utan vi har en tröghet när det gäller förändringar. Man vill känna igen sig. Det förstärks av vissa människor som säger att possession är djävulens påfund.

Det har varit en sådan generell bild av KFF under hösten: mycket bollinnehav, men få mål. Hur brukar du svara på den kritiken?
- Det finns rätt mycket siffror som visar att lag som når framgång har mer boll än motståndarna. Sedan finns det enstaka undantag och enstaka matcher. Egentligen tycker jag det är fascinerande att se hur man kämpar mot det som blir lite annorlunda, lite nytt. Det blir ett hot.

- Det som jag tyckt är fascinerande är att de som klagar på mig, det vill säga om bollinnehav, att de inte behöver svara på vad som är alternativet. Vi skickar en rak boll upp då och hoppas på slumpen, är det alternativet? Det blir inget alternativ, utan "bollinnehav är värdelöst". Ja, det kan det vara, men mycket tyder på att det ofta är bättre än bara leva på försvarsspel till exempel.

Enligt Fotbollskanalens källor så ska åtminstone delar av spelartruppen stå bakom Rydström som fortsatt huvudtränare, men att alternativ för jobbet som huvudtränare undersöks. Det är framför allt från styrande positioner som kritiken finns mot Rydström. I KFF-podden, som även den görs av Barometern, sägs det att minst två personer från styrelsen i Kalmar FF är "starka motståndare" till att Rydström ska fortsätta.

- Det har varit en följetong för mig som spelare och även som tränare, säger Rydström.

- Diverse uttalanden har levt kvar och har överskuggat massa andra saker som jag tycker att jag har bidragit med och jobbat för. Man kan se det på två sätt. Det ena är att jag har fått en möjlighet att jobba med fotboll på en nivå som många andra som kanske är bättre än vad jag är, både som spelare och tränare, hade kunnat få göra. Samtidigt så vet jag också att bilden av mig som offentlig person står i vägen för hur man bedömer mig som tränare. Jag sa det i en Offside-artikel: jag har börjat vakta min tunga mycket mer, jag tar inga politiska ställningstagande vilket jag tycker är sorgligt, jag gör ingenting som kan tolkas i någon riktning.

- Men ändå finns bilden kvar, av hur det var innan.

Rydström har bland annat varit assisterande tränare och ungdomstränare under de senaste åren. Han vet dock inte hur han ställer sig till att eventuellt fortsätta i föreningen som annat än huvudtränare.

- Som fotbollstränare är det lite fult att säga att "jag har en idé hur jag vill att mitt lag ska spela, jag har faktiskt konkreta tankar på hur man ska nå det, då vill jag testa det, och då vill jag göra det så högt upp som möjligt". Formulerar man den typen av tankar blir det lite "va? Hur har han mage att göra det?". Medan en spelare förväntas säga att den ska nå landslaget, spela utomlands, bli bäst. Det tycker vi är härligt.

- Det svaret som jag borde säga är "jag är glad om jag får jobba". Och det är jag, men de här tre månaderna har bara stärkt min känsla av det jag tänker och vill göra... Det har jag bara fått en ännu starkare övertygelse kring.

- Men det är inte heller så att jag måste göra det exakt nu. Om det finns en långsiktig plan och en tanke med "vår bild är såhär, och då tänker vi såhär", fine, men det jag har inte hört något om än. Och det borde man ju i så fall redan ha gjort. Det är som sagt snart december.

Publicerad 2018-11-15 kl 20:15