POPULÄRA LIGOR

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
ANDRA LIGOR OCH CUPER

Kampen i Berlinmurens skugga - supportermakt eller läskbolagets miljarder: "De säljer sin själ till Red Bull"

Red Bull Leipzigs Ralf Rangnick uppe till vänster. Till höger Union Berlins Christian Arbeit.

Ena klubben sålde medlemmarnas rösträtt till ett läskföretag.
I den andra bestämmer fansen allt.
Östtysklands fotboll stormar mot Bundesliga, men kontrasterna har aldrig varit större.
- Hellre undergång än att bli som Leipzig, säger Union Berlins Christian Arbeit.

Snart har 25 år gått sedan Berlinmuren föll, men för fotbollens del känns det nästan som att den står kvar. En osynlig barriär som klyver Tyskland i två delar. Ända sedan Bundesliga bildades 1991 har västsidans dominans vuxit, medan klubbarna från det forna DDR fått allt svårare att hävda sig. Klassiska lag som Hansa Rostock och Dynamo Dresden har tappat slagkraft och när Energie Cottbus åkte ur högsta serien 2009 tycktes maktordningen cementeras. Efter det har ingen klubb från östra Tyskland lyckats nå dit.

Förklaringen är till stor del ekonomisk. Under Sovjettiden bodde en tredjedel av Tysklands 80 miljoner invånare bakom järnridån där storstadsregionerna var kraftigt underutvecklade. Medan övriga Europa i stigande grad blev marknadsekonomiskt sackade DDR efter. Och när återföreningen väl skedde var klubbarna från öst akterseglade. Dessa klyftor lever kvar än idag. I sitt bokslut för 2013 visade Bayern München upp intäkter på närmare 3,6 miljarder kronor. Dortmund och Schalke, med säte i det välbärgade Westfalen, nådde upp till två miljarder kronor vardera. Och östklubbarna? Ingen av dem omsatte mer än 200 miljoner kronor.

"Stormar mot Bundesliga"

Men plötsligt verkar en förändring vara på gång. Union Berlin ligger femma i Bundesliga 2 och nosar på uppflyttning samtidigt som RB Leipzig stormar fram en division nedanför. Inom kort hoppas båda ta det efterlängtade klivet och nå Bundesliga, men det är ändå ingen enhetlig rörelse som börjat ta form. Långt därifrån. Där Leipzig helhjärtat omfamnar kommersialisering biter sig Union kvar vid ursprungliga kärnvärden som föreningsdemokrati och supporterinflytande. En modell som rent logiskt borde få svårt att hävda sig när fotbollen globaliseras och dess pengarull blir allt mer omfattande.

- Fast så har det inte blivit. Tvärtom. Faktum är att vi har fler medlemmar än någonsin, 11 000 stycken, och deras möjligheter att påverka verksamheten har vuxit det senaste decenniet. Om man lite elakt kan säga att RB Leipzig har sålt sin själ till ett multinationellt företag har vi sålt vår till fansen, säger Christian Arbeit.

Han är talesperson och speaker för Union Berlin och fotbollskanalen.se träffar honom i Stockholm, i samband med den urspårade matchen mot Djurgården. Där målar Arbeit upp en bredare bild av kultföreningens verksamhet än den som fotbollsälskare i Sverige fått ta del av de senaste veckorna. Att maskerade huliganer forcerar läktaringångar och deltar i storskaliga upplopp hör knappast till vanligheterna för Union. Snarare har flera historiska episoder visat på engagemang av en helt annan och mer positiv karaktär.

Christian Arbeit radar upp flera exempel, och många av dem kretsar kring arenan Alte Försterei i stadsdelen Köpenick. Där samlas fansen varje år 23 december för att sjunga julsånger gemensamt och nu senast var intresset så stort att hela 27 500 besökare dök upp. Vid ett annat tillfälle, 2004, genomfördes kampanjen "Blüten für Union", där medlemmarna skänkte blod för att rädda klubben från konkurs. Närmare 15 miljoner kronor samlades in på kort tid och underskotten täcktes. Helt utan aktieemissioner eller banklån.

- Men mest kända är vi nog för den omfattande renovering som genomfördes 2008. Alte Försterei behövde byggas om, men supportrarna oroade sig för att det skulle medföra mängder av företagsloger och sittplatser, så att den traditionella atmosfären hos en sjungande publik riskerade att gå förlorad. Det kunde de inte acceptera. Därför anmälde sig 2400 fans frivilliga och utförde jobbet gratis på motsvarande 140 000 arbetstimmar. På så sätt blev arenan precis som de ville ha den, med 80 procent klackläktare, säger Arbeit.

"Fotboll är inget bolagsjippo"

För honom har fotbollens sociala dimensioner lika stor betydelse som de rent sportsliga. Familj och vänner ska kunna träffas över en korv och en öl och avnjuta matcherna i en genuin, oförstörd miljö. Union Berlin ska vara en naturlig knutpunkt i vardagen.

- Vi ser fotbollen som något kulturbärande i samhället. Ett inkluderande sammanhang. Inget företagsjippo, säger Arbeit.

Den syrliga slutklämmen kan uppfattas som en känga adresserad mot Leipzig, knappt 20 mil från huvudstaden. Där pågår ett omtvistat projekt som väckt ilskna reaktioner i Tyskland på senare tid. Kulturkrocken med resten av det forna DDR är så genomgripande att de flesta lagen, däribland Union Berlin och Dynamo Dresden, utfärdat en bojkott mot den nybildade klubben RB Leipzig. Planerade träningsmöten har ställts in och de som väl blivit av har åtföljts av protester.

Så var fallet i höstas när den forna maktfaktorn Hansa Rostock kom på besök till Leipzig. Då handlade det om en omgång i den rikstäckande tredjedivisionen, Bundesliga 3, där RB nu ligger på uppflyttningsplats. Under den första halvtimmen gapade bortaklacken tom, men i matchminut 30 vällde 6000 av Rostocks ultras in på sin sektion och hejade fram Hansa till en oväntad 2-1-seger. Något som applåderades över hela gamla Östtyskland.

- Det kanske kan verka småsint, men även vi gläds åt RB Leipzigs motgångar. Med tanke på hur de betett sig tycker vi och många andra att de inte hör hemma inom fotbollen, säger Christian Arbeit.

Vad han syftar på är sättet som RB grundades på för fem år sedan när läskedrycksjätten Red Bull från Österrike kom in i bilden. Företaget hade bestämt sig för att satsa miljarder på att nå Champions League via Bundesliga och man skred till verket utan sentimentalitet. Det handlade om att köpa en klubb och att stöpa om den från grunden.

Att valet föll på Leipzig var långt ifrån någon slump. Just där introducerades fotbollen för en tysk publik i slutet av 1800-talet, men efter DDR-sammanbrottet hade ett marknadsmässigt vakuum uppstått. Befolkningen i miljonstaden suktade efter toppfotboll - men regionens klubbar låg i ruiner. Red Bull insåg potentialen och under 2008 förverkligades deras planer i rask takt.

Hela klubben flyttades

Bolaget vände sig till en liten förening i förstaden Markranstädt och köpte loss dess spellicens för division 5. Sedan inleddes förvandlingen. Att införa ett renodlat företagsnamn var omöjligt på grund av fotbollförbundets bestämmelser kring sponsring. Istället använde Red Bull samma slags kompromiss som läkemedelsbjässen Bayer prövat med Leverkusen. Det handlade om att förknippas med moderkoncernen så långt som möjligt – utan att bryta mot regelverket.

Den nya klubben döptes om från Markranstädt till RasenballSport Leipzig (Gräsklubben Leipzig) och fick initialerna RB. Emblemet blev grädden på moset. Två röda tjurar vända mot varandra, till förväxling lik Red Bulls egen logotyp.

- Vi som såg det här utifrån kunde förstås inte missa kopplingen. Särskilt inte när hela klubben flyttades från Leipzigs ytterkanter och in i city, där de har sin Red Bull Arena. Personligen kan jag förundras över att fotbollförbundet accepterat det här trixandet, säger Christian Arbeit.

Red Bull har dock gått längre än så för att tillskansa sig makten över RB, trots att samma 51-procentsregel som i Sverige förbjuder vinstdrivande företag att äga idrottsföreningar. Genom att stadgarna ändrades vid övertagandet 2008 såg klubben till att den som vill bli medlem måste skicka en skriftlig ansökan till styrelsen, som sedan har rätt att avslå eller acceptera förfrågan. Hittills har totalt åtta personer fått ja – och de är alla anställda av företaget Red Bull.

Därmed hålls utomstående borta från årsmöten och annat beslutsfattande, något som på ett effektivt sätt satt 51-procentsregeln ur spel. Som en extra skyddsmekanism kostar det dessutom drygt 7 000 kronor att gå med i RB, vilket gör att väldigt få ens funderar på att fråga om lov.

- För att tala klarspråk: Vi pratar om ett marknadsföringsprojekt åt ett globalt företag. Om ett par år är det rimligt att tro att Leipzig kan utmana Bayern München, så stora resurser har de. Men vi vill inte vara del av den utvecklingen. Det är därför vi tackat nej till att spela mot dem hittills. Skulle de gå upp till vår serie blir vi ju däremot tvungna. Men det kommer att kännas märkligt, säger Christian Arbeit.

Samtidigt behöver ju ni också pengar för att bedriva er verksamhet, är skillnaden verkligen så stor på er och dem?

- Det är inte pengarna i sig vi vänder oss emot, utan synen på fotbollens roll i samhället. Vi har också sponsorer, det är inga konstigheter, men för oss är det helt centralt att hitta affärspartners som delar våra värderingar. Den som vill samarbeta med oss ska inte drivas av kortsiktiga kommersiella mål, utan av en önskan att synas ihop med vår ganska speciella modell. Vi kommer aldrig att spela måljinglar eller att ha sponsrade hörnor och sådana saker.

Vad skulle hända om till exempel Coca Cola bjöd två miljarder för att köpa namnrättigheterna till er arena?

- Där har vi en ganska bra lösning. När supportrarna renoverade stadion erbjöds de även möjligheter att köpa aktier i den. Så nu är den faktiskt deras. Därför skulle en majoritet på 75 procent av de röstberättigade behöva säga ja till namnförsäljningen. Förmodligen skulle det bara ske om Union stod inför en existentiell kris, och även då hade det nog burit emot.

"Klart att de är oroliga"

Alla håller dock inte med Christian Arbeit om att RB Leipzigs vägval skulle vara förkastligt. Klubbens sportdirektör, den legendariske tränarprofilen Ralf Rangnick, avfärdar kritiken närmast med en axelryckning. När fotbollskanalen.se når honom påpekar han att många nyskapande saker stöter på motstånd till en början. Särskilt om man sticker ut hakan och siktar högt som RB har gjort.

- Vi drömmer om Bundesliga och då är det väl inte så konstigt att de traditionstyngda klubbarna blir oroliga? Vår väg ger ju resultat. Vi skapar någonting för framtiden, och det är faktiskt deras platser vi konkurrerar om. Därför låter vi oss inte påverkas av vad andra tycker, säger Rangnick.

Mer än så vill han inte bemöta omvärldens synpunkter, utan berättar hellre om RB Leipzigs egna framtidsplaner. Senast 2018 ska laget nå Bundesliga, är det tänkt, och Rangnick tror att tidsramen på fyra år kommer att hålla. Och med sin erfarenhet borde han faktiskt veta. Ralf Rangnick har nämligen klarat av liknande utmaningar tidigare, inte minst när han var med på Hoffenheims resa från division 6 till Bundesliga fram till mitten av 00-talet.

- Om jag ser tillbaka och jämför vad vi gjorde på den tiden med RB Leipzig av idag är förutsättningarna mycket bättre nu. Vi har en infrastruktur i toppklass med en modern arenaanläggning redan från början. Dessutom håller vi på att bygga ett eget träningscenter. Det innebär att vi slipper lägga energi på sådant längre fram. Allt finns redan där och fotbollen kan få full utväxling på en gång, säger Rangnick.

Han beskriver Leipzig som en optimal plats för projektet. Kärleken till fotbollen är så stor att den kritik som funnits mot Red Bull snart drunknat i ett massivt stöd från lokalsamhället. Visst finns det många undantag, men de flesta verkar faktiskt strunta i vem som äger klubben och vilken reklam som sitter på lagets tröjor. Så länge de får se idrott av toppklass.

- Vi blir mer och mer accepterade och man märker på våra publiksiffror att allt fler människor följer oss. I toppmatcherna har vi nästan 30 000 åskådare vilket står i en klass för sig i Bundesliga 3. Ingen annan kommer i närheten av det. Passionen är otrolig. Tänk på att Tysklands fotbollförbund grundades i Leipzig och att folk verkligen saknat Bundesliga under en lång tid. De förtjänar ett framgångsrikt lag att sluta upp bakom, säger Rangnick.

Förebilden är Barcelona

Han berättar att den lokala förankringen, med klubblokaler mitt i staden, och en utpräglad satsning på ungdomar är den framgångsformel som RB följer. Genom att alla juniorlag använder samma spelsystem hoppas man mejsla fram en egen filosofi som både ska bygga framgångar och skapa igenkänning bland supportrarna. Förutom hemvävda talanger köper man även kvalitet utifrån. A-lagets 19-årige dansk Yussuf Poulsen och det tyska stjärnskottet Joshua Kimmich är två lysande exempel.

- Vår förebild är Barcelona. Genom att välja utvecklingsbara spelare istället för veteraner kan vi få kontinuitet för många säsonger framöver. Titta på Xavi, Iniesta och Messi. De har utbildats i samma akademi och spelat ihop sedan de var små. Det är något vi tar efter. Om vi kan lära våra spelare samma grundläggande tekniska och taktiska färdigheter blir vi svårslagna, säger Rangnick.

Vad är den allra viktigaste delen för att ni ska kunna nå Bundesliga?

- Det låter väldigt enkelt – man behöver en tydligt definierad strategi och en filosofi som leder till successiv utveckling. Sedan måste man vara övertygad om att man är på rätt väg. Det första jag gjorde när jag tillträdde som sportdirektör var att analysera hela organisationen och se till att vi fick in rätt folk på rätt platser. Nu har vi det – och då är vi helt säkra på att vi snart når Bundesliga. Sedan kan jag såklart inte förutspå exakt när det kommer att bli.

Varför har då östra Tyskland – och kanske Union Berlin i synnerhet – så svårt att acceptera uppstickaren? Enligt Union-supportern Matti Michalke får man söka svaret i klubbens moderna historia. Redan under DDR-tiden gjorde sig Union känd som en av få föreningar som vågade kritisera regimen. Om än subtilt. Medan ärkerivalen Dynamo Berlin vann ligan tio säsonger i rad förde Union en betydligt mer anonym tillvaro. Men där Dynamo hade uppbackning av det mäktiga Stasi - säkerhetstjänsten med närmare 200 000 hemliga agenter som övervakade sin egen befolkning – var Union en samlingsplats för en helt annan sorts anhängare.

- Alla försökte hitta sina jämlikar förstås. Till vår klubb kom många punkare, rockare och långhåriga hippies. Man märkte att det fanns regimkritiker överallt. När laget fick frispark kunde vi skandera: "Die Mauer muss weg", muren måste bort. De flesta förstod nog tvetydigheten i budskapet, säger Matti.

Regimkritiker överallt

Han hävdar att Union än idag präglas av de gamla idealen, och att det märks i attityderna mot RB:s kommersialism.

- Vi är stolta över att inkludera alla. Hos oss står den arbetslöse sida vid sida med läraren och polisen. Som fotbollen ska vara. Det finns gamla och unga i en stor blandning. Samma arbetarklass som bar upp DDR inom stål- och järnindustrin. Vi har lyckats föra vidare mycket av de ursprungliga känslorna till våra nya generationer. Det är något betydelsefullt. Något helt annat än vad Leipzig ägnar sig åt, säger Matti.

Hur viktigt är det för dig att nå Bundesliga med Union?

- Jag skiter fullständigt i det om jag ska vara ärlig. I alla fall om det sker på bekostnad av våra värderingar.

Christian Arbeit nickar när han hör resonemangen. Att möta en ny verklighet utan att ge avkall på sina egna utmärkande drag är inte alltid lätt. Och nu kämpar Union dessutom på dubbla fronter. Dels för att bibehålla supportermakt i en bransch där pengar får allt större utrymme. Dels för att hitta rätt balans så att traditionen blir en stolthet att bära – och inte en börda.

"Träffade oss i magen"

- Vi såg ju när det blev bråk mot Djurgården hur svårt det kan vara. När Dynamo-banderollen dök upp vid deras klack blev vi helt chockade. Budskapet träffade rakt i magen och ser man till vår bakgrund var det bland de värsta sakerna vi kunde utsättas för. Ingen hade kunnat föreställa sig att något sådant skulle hända i Sverige. Men det ska inte spela någon roll. Vårt arv ska inte kunna bringa oss ur fattningen på det sättet. Det var en enkel fälla som våra fans klev i, och deras reaktion var minst lika dum som provokationen i sig. Vi har en tid av självrannsakan framför oss, säger Arbeit.

Just en sådan process pågår på flera nivåer inom Union Berlin för närvarande. Från ledningens sida har man valt att ställa in A-lagets supporterträff som skulle ha ägt rum i februari, och som annars brukar vara en lättsam tillställning. Att mingla under avslappnade former just nu hade skickat ut fel signaler, enligt klubbdirektören Dirk Zingler. Han har istället kallat samtliga 70 supporterfalanger till ett sammanträde där händelserna i Stockholm står på agendan. Förhoppningen är att alla ska kunna sluta upp bakom en kommuniké som kraftigt tar avstånd från all våldsanvändning framöver.

Och det allvarsamma budskapet tycks ha nått fram. Tidigare den här veckan kunde lokaltidningen Berliner Kurirer rapportera om ett brev författat av den ledande ultras-falangen Wuhlesyndikat. Gruppen vände sig till Unions styrelse för att be om ursäkt för sitt agerande under Sverigevistelsen. Och mer anmärkningsvärt: Wuhlesyndikat lovade även att sluta använda bengaliska eldar och knallskott, så kallade bangers, till dess att man kunde garantera ett tryggt handhavande av pyrotekniken.

Men alla dessa eftergifter till trots - på många håll höjs ändå uppgivna röster som hävdar att hela Union Berlins arbetssätt hör till det förgångna. Som anser att toppfotbollen av idag varken är eller bör vara någon bred folkrörelse längre. Att den måste skötas på ett mer genomprofessionaliserat sätt. Christian Arbeit känner igen argumenten men håller inte med. Just när prövningarna är som störst ser han det som allra viktigast att stå kvar vid de grundfundament som Union vilar på.

- Det här är vårt unika experiment i Tyskland, kanske i hela Europa, och vi har kommit ganska långt. Vi är övertygade om att lösningen för oss är att fortsätta vara inkluderande och jobba nära fansen. Kommunicera med dem så att de goda krafterna tränger undan de onda. Så har vi alltid gjort, och det ska vi göra nu också. Sviker vi de metoderna har vi svikit oss själva, säger Christian Arbeit.

Publicerad 2014-02-04 kl 10:00
ANNONS
next recommended article
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddat
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto