POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
FOTBOLLS-VM 2018

VM gav en rad rekord för Fotbollskanalen: "Otroligt kul"

Foto: Bildbyrån

VM är över.
För Fotbollskanalen blev mästerskapet en historisk succé med en rad rekordnoteringar.
- Vi är otroligt glada att fler användare än någonsin valde att ta del av innehåll från VM hos oss, säger Fotbollskanalens chefredaktör Tobias Rosvall.

När Néstor Pitana blåste av VM-finalen på Luzjniki-stadion sattes punkt för ett VM som bjudit på fantastiska stunder. Spektakulära mål, upphämtningar, sensationer och så klart en svensk succé som kommer att vara omtalad länge.

Fler än någonsin tidigare valde Fotbollskanalen för att ta del av dramatiken i Ryssland. Under tre av VM-veckorna noterade tjänsten över en miljon unika webbläsare, med vecka 26 som topp med hela 1 140 114 unika webbläsare. Som jämförelse var det fler unika webbläsare än Göteborgsposten samma vecka.

- Olof Lundh skrev i ett mejl till mig att ”över en miljon inte borde vara möjligt”, efter att vi slagit rekordet. Har man hört honom berätta om hur Fotbollskanalen startade 2006 och hur han och hans team byggde upp den till 30 000 unika de första veckorna, via 100 000 ett knappt år senare, är noteringarna över en miljon omtumlande. Men visar också ett stort förtroende från våra användare, säger chefredaktör Tobias Rosvall.

Under VM-veckorna har Fotbollskanalens läsare kunnat ta del av en massiv bevakning av den svenska framfarten i VM genom teamet på plats i Ryssland. Men även höjdpunkter från alla matcher, unika intervjuer med stora stjärnor, Olof Lundhs krönikor och åsikter och det återkommande programmet Fotbollskanalen on Tour som Olof Lundh och Andreas Sundberg gjort.

- Vår ambition är alltid att ha en både bred och spetsig bevakning oavsett om det är VM, eller inte. Nu kan vi konstatera att användarna också uppskattat det. Vi har alltid saker att utveckla och förbättra, men man blir ju väldigt stärkt av en sådan här framgång, säger Rosvall.

Förutom rekorden i själva tjänsten gjorde även Fotbollskanalen ett succémästerskap på sociala medier. Fotbollskanalens Instagram-konto växte explosionsartat under VM och är nu med sina 122 000 följare det största sportmediekontot i Sverige.

- Vi gjorde en storsatsning genom att skicka en dedikerad sociala medie-reporter i Emil Andersson till VM. Det, i kombination med otroligt vasst arbete av våra sociala medie-redaktörer i Stockholm, har gett väldigt bra resultat. Vi har många ideér på hur vi ska kunna göra ännu bättre innehåll där framöver, säger Tobias Rosvall

VM är som bekant över, men Fotbollskanalen tar knappast semester. Tvärtom.

- Allsvenskan är ju redan igång, precis som kvalspelet för europaspel. Sen får man väl också säga att Silly season redan är i full gång med tanke på Cristiano Ronaldos övergång till Juventus. Allt det där kommer vi att punktmarkera precis som vanligt. Själv ser jag mycket fram emot en ny säsong av vårt succéprogram Fotbollslabbet, säger Tobias Rosvall.

Publicerad 2018-07-16 kl 09:00
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå