Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
OLOF LUNDH

"FK Europas död – ett litet tecken på stora skiften"

I veckan gick Fotbollskanalen Europa i graven.
Deppigt för oss som gillade det.
Ett litet tecken på de stora skiften som pågår – och det är bara i början.

Fredagen 22 september 2006 var jag uppe på Expressens redaktion och lämnade in min dator efter att ha sagt upp mig från tidningen dagen före. Påföljande söndag bänkade jag mig i TV4:s studio för att bli välkomnad av Ola Wenström med orden om att jag kom från Expressens frysbox, vilket ju var sant.

Det blev starten på en kul resa på TV4 som ännu inte är över, även om en del är det. För rutinen att jobba sent på söndagar varade i nio år fram till nu. De första två åren var det diskussionsprogrammet Fotbollskanalen med Wenström som programledare, jag som "side kick" med dator och diverse gäster och höjdpunkten var väl Kalmar FF:s film från La Manga.

Från hösten 2008 så stöpte TV4:s dåvarande fotbollschef Emir Osmanbegovic om programmet till Fotbollskanalen Europa med inriktning på bevakning av de stora ligorna, och i det här länkade inlägget skriver han om programmet. Patrick Ekwall tog över som programledare och Pontus Kåmark, Jesper Hussfelt och jag snackade om olika länder.

Efter några år klev Kåmark av och in kom Johanna Garå och tog över ansvaret för La Liga. När franska Ligue 1 flyttade in i TV4:s kanaler så var det naturligt att Simon Bank från Bladet anslöt i studion för att ha koll på PZG och de andra. Det var ett förbannat roligt program att göra, och jag kommer att sakna det.

Även om vi alla misstänkte att Fotbollskanalen Europa var hotat när vi gick på semester så utlöste beskedet en hel del vemod. Trots sena och alternerande starttider på söndagarna hade vi en passionerad och engagerad skara tittare, men jag märkte att reaktionerna via sociala medier blev färre och färre sista åren.

Det är ingen direkt hemlighet att folk tittar allt mindre på tv och skiftet sker snabbt. Att dessutom ha ett magasinsprogram som samlar upp helgens händelser blir kanske mindre och mindre relevant i en tid där en majoritet redan har sett sitt favoritlag, och därefter har kunnat älta olika situationer och repriser via Vine, Youtube eller andra sajter.

Alltså är det egentligen inte så underligt att ett program som levt i nio år blir satt under press. Även om det är förbannat trist så är det en verklighet som är svår att komma undan. Världen förändras runt om kring oss och det går inte att tro att bara för att vi alltid gjort något ska vi kunna fortsätta göra det.

Tänker faktiskt ganska ofta på varvsarbetarna i Landskrona – vem kan glömma när Bois 1978 vecklade ut banderollen "RÄDDA VARVEN" inför en bortamatch på Nya Ullevi. Faktum är att jobbarna var grymt skickliga båtbyggare men vad hjälpte det när man byggde lika bra båtar men billigare i Asien. Det finns inget skydd när världen förändras.

Den nya tekniken håller nu på att rita om tv-kartan och vi är bara i början av den förändringen. Ta bara att Youtube börjat köpa fotbollsrättigheter på en del mindre marknader och på så sätt utmanar de traditionella aktörerna. Eller att Storbritanniens Telia, BT, på kort tid köpt rättigheter till Premier League och Champions League och skickat priserna i höjden och satt ITV (TV4:s motsvarighet) under tryck.

I Sverige är det ännu så länge mest tv-kanaler som är aktiva, men världen tränger sig på när amerikanska Discovery, som sedan ett par år äger Kanal 5 och Eurosport, köper OS-rättigheterna till hela Europa för de närmaste fyra spelen för drygt tolv miljarder kronor. SVT, TV4 och MTG hade inte en chans att kliva in, och därmed ritades kartan om i Sverige och i Europa.

Kanske är det Youtube, Google, Netflix, Facebook eller någon annan ny global mediaaktör som ger sig in i jakten på rättigheter för hela Europa framöver? Eller Al Jazeera-ägda BeIN SPORTS? ESPN var en sväng i Europa men drog sig tillbaka igen. Ja, det är helt enkelt omöjligt att veta vilka skiften som lär ske framöver.

Det enda som är säkert är att livesänd idrott är värt mycket pengar eftersom det är något folk inte kan ladda ner i förväg utan de flesta vill uppleva det LIVE. Därför är det hård kamp om tv-rättigheterna till idrott med tanke på att det är en av få grejer som fortfarande får människor att dras mot sändningar i tv men även är villiga att betala för.

Lägg till att förbund och klubbar mest är ute efter mer och mer pengar och numera har rätt liten tanke på vilken kanal som når flest tittare eller hur distributionen sker. Då är det ett drömläge för säljarna och en mardröm för köparna, inte nog med att det blir dyrt, det är äta eller ätas i kampen om dem.

Alla förstår givetvis att jag är part i målet som anställd av TV4-gruppen, men säkert också att jag befinner mig långt från besluten om vilka satsningar som görs och vad man ratar. Däremot kan alla se att TV4-gruppen valt att inte förlänga en del rättigheter som gått ut, åtminstone till de priser som gällt.

Discovery-ägda SBS köpte bland annat Europa League som vi jobbat med i sex år, och även om det varit roligt jobb när vi kört det via SUPERLIVE eller haft svenska lag med så ljuger inte tittarsiffrorna. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att hetta upp EL-matcher på torsdagar efter två dagars Champions League och tittarna räcker inte.

Likadant kan sägas kring både Serie A och La Liga, det vill säga att i förhållande till priset som man betalat – serie A köptes när Zlatan spelade där - har intresset från tittarna inte varit stort nog. Även om det finns oerhört många som är passionerat intresserade av de två ligorna så gick det inte att räkna hem dem till de priserna.

Allt kan väl inte handla om pengar? Nej, det är korrekt att man i en del fall bör se till större saker än bara kredit och debet och i min värld så borde vi inte tveka och skaffa oss mer rättigheter. Samtidigt är det inte så att man behöver vara ekonom för att se omstöpningen av mediabranschen och förstå att direktörerna är nervösa och att de vill räkna och räkna på köpen.

Dessutom är det så att de flesta fotbollsligor i dag flyttat in i betalkanaler. I tidernas begynnelse var det SVT som körde ut en match i veckan november till mars och några cupfinaler i maj på det. Ingen konkurrens gjorde att de licensfinansierade kanalerna gjorde som de ville, men Jan Stenbeck ville annat och gick på hockey-VM i slutet på 80-talet och öppnade portarna.

Det innebar att SVT plötsligt fick se hur först TV3 och sedan TV4 började utmana och med åren så vandrade fotbollsligorna över till reklam-tv. Sedan dök Canal Plus upp och började utmana reklam-tv och snodde Premier League och sedan har vandringen av ligor gått till betalkanalerna. Inte ens reklamen räcker i dag för att finansiera köpen av rättigheter.

Skälet är att priserna bara rusar i höjden. Premier League är värstingen som såldes för runt 150 miljoner euro i Skandinavien senast den var ute på marknaden för sex år sedan. Viasat som köpte den från Canal Plus lyckades sedan förlänga utan auktion efter att Premier League minskat antalet matcher som fick visas öppet för att skydda marknaden i England.

I höst ska tv-rättigheten till Premier League ut på marknaden för första gången på sex år och det är skälet att det dröjt med köpare till serie A och La Liga. Ingen tv-kanal i Sverige har velat bränna för mycket pengar på de två ligorna när man vet att den viktigaste sporträttigheten ska auktioneras ut, för då vill man ha plånboken i toppstöt.

Ja, det är inget vågat tips att det är nervösa tider för alla inblandade eftersom det enda säkra är att priset kommer att gå upp. Förre Canal Plus-chefen Jonas Eriksson landade förvisso mjukt på TT med rejäl fallskärm på 24 månadslöner men hans försiktighet 2010 kostade Canal Plus (och därmed TV4-Gruppen) miljarder när han inte hängde med i rejset om Premier League.

Viasat har förvaltat rättigheten oerhört väl, men utan den kan det bli jobbigt, det räcker att läsa Canal Plus eller nuvarande CMores bokslut för att se hur betydelsefull ligan är. Om Discovery-SBS vill ta ett ännu större kliv in på marknaden så är Premier League rätt väg. Lägg till att alla säkert vill vara med för att åtminstone driva upp priset för att skada konkurrenterna.

Sedan går det inte att utesluta att en ny, okänd aktör kliver in. Under 2010 var det konsulterna på Medge som med hjälp av Rune Hauge köpte Premier League först och styckade sedan upp det och såg till att tjäna rejält på affären. För oss som är intresserade av den här världen blir det en spännande höst.

Samtidigt är det jobbigt för tv-kanalerna att rättighetspriserna bara stiger i höjden och marknaden i Sverige är tuff om man ser till att det är så många aktörer som slåss om att sända idrotten. När de populäraste sporterna tar alltmer av stålarna så blir det mindre över till produktion, journalistik och mindre populära idrotter.

Det är på många sätt en bister utveckling för många och där det framför allt är förbund och klubbar i de stora ligorna eller som ordnar de stora mästerskapen som drar in de stora stålarna och kostnaden hamnar hos tittarna antingen i form av att licenspengarna går dit eller att man ska kolla reklam eller betala för kanalen.

Visst, SVT har ett ruggigt stabilt vinterpaket i studioform och man gick in och köpte hockey-VM från 2018 framför näsan på oss (samma agent som säljer både vinterpaketet och hockeyn) och har fotbolls-VM till 2022 och EM 2016 ihop med TV4. Däremot är OS något som också är försvunnit från SVT.

TV4 har hockey-VM ett par år till, samma fotbollsmästerskap som SVT och även VM för damer och hade ju U21-EM i somras men sålde av fem svenska VM-kvalmatcher till Brasilien 2014 och fick inte till kring kvalmatcherna till EM 2016 och VM 2018 som Discovery-SBS köpte för hela Skandinavien.

Även ligaspelet har försvunnit från TV4, men helägda betalkanalen CMore sitter på de svenska stora lagsporterna: Allsvenskan, Elitserien och Hockeyallsvenskan. Med Norge-delen sålt ska gamla Canal Plus kunna resa sig. Om CMore ger sig efter Premier League? Ja, det återstår att se vilken offensiv som gäller.

MTG har OS 2016 och Champions League på tre år till och ytterligare ett år av Premier League samt NHL. Däremot är OS-dörren stängd efter Rio de Janiero och det vill till att man förlänger Premier League för att verkligen ha fortsatt stark utveckling för Viasat och Viaplay, för annars kanske man behöver säkra med La Liga.

Discovery-SBS är en ny spännande aktör vars amerikanska moderföretag även köpt Eurosport och i Sverige har man förutom kvalmatcherna till EM 2016 och VM 2018 även OS 2018 och framåt till 2024 och har köpt Europa League. Man har Bundesliga via Eurosport och med rika ägare i ryggen kan man agera offensivt.

Ett plus för tittarna är att det går att se det mesta, bara man på något sätt är med och finansierar det hela. La Liga och serie A landar någonstans. Om det sedan når ett tak för vad folk är beredda att betala återstår att se, men kollar man internationellt snurrar det fortsatt uppåt och ingen mättnad syns när det gäller priser. Däremot finns det kanske inte plats för alla kanaler, men det är en annan fråga.

 

 


 

 

VECKANS...

Helgens måste

Derbyt Leeds-Sheffield W, fixa podden med Peter Hunt, Norrköpings ordförande, som ska ut på måndag, Häcken-Malmö FF, ÅFF-Blåvitt samt Gefle-AIK och ladda för måndagens 08-derby Djurgården-Hammarby.

Helgens avstå

Champions Hockey League.

Veckans Leeds United

Ledning 2-0 borta mot Bristol City i minut 89. Ja, vad hjälper det? Inget, för det rasslade till ett par gånger och sedan var det 2-2 vid slutsignalen. Det positiva är att Leeds är obesegrat i ligaspelet, det negativa att tre kryss och respass mot Doncaster i Ligacupen inte ger Premier League-vibbar.

Veckans beundran

Anders Svensson höll inte igen när Cafés Emil Persson intervjuade honom om bland annat den frostiga relationen med Erik Hamrén. En riktigt vass intervju i fråga-svar form som innehöll en hel del intressant. 

Veckans twittrare

Jordan Larsson som med rätta hyllade Celtics inramning och inledning på matchen mot Malmö FF. Je suis Jordan.

Veckans ”åh fan”

Helsingborgs IF är riktigt risigt på det ekonomiskt, och det blev inte bättre av att Helsingborgs Dagblad avslöjade att klubben enbart får en tredjedel av övergångssumman för Emil Krafth som är på runt fem miljoner kronor då kontraktet går ut. Ynka 1,7 miljoner kronor.

Veckans skribent

De är många, som Vanity Fairs Nancy Jo Sales som skrev om Tinder och apokalypsen för dejtande eller Jan Gradvall som i Di Weekend skrev om Elon Musk eller Oisín Cantwell som i Bladet alltid tacklar brottslighet och dess olika följder i rättssystemet på ett begåvat vis.

Veckans låt

”Queen Of Peace” – Florence + The Machine. Surfar fortfarande på energin från spelningen på Way Out West.

Veckans citat

”De är grisar allihop, så är det.

Malmös målvakt Johan Wiland välte via Kvällsposten en tunna bensin på brasan inför tisdagens retur mot Celtic.

Publicerad 2015-08-21 kl 08:52
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons