Sverige är framme i VM-semifinal, efter slutspelsvinster mot såväl Kanada som Tyskland. Den senare var i Tyskland den mest sedda dammatchen på sex år. Den andra kvartsfinalen, den mellan USA och värdnationen Frankrike, var den mest sedda fotbollsmatchen i USA sedan fjolårets VM-final i Ryssland.
Under den senaste ligasäsongen har vi även sett hur intresset för damfotbollen har ökat. Dammatchen mellan Barcelona och Athletic Bilbao lockade en rekordpublik i Spanien med 48 121 åskådare. I våras sattes även ett nytt publikrekord inom den italienska damfotbollen då Fiorentina och Juventus ställdes mot varandra i Turin.
Samma mönster går att urskilja i Sverige.
Mellan den 1 januari och 2 juli 2019 har 14 171 artiklar publicerats om damlandslaget. Det är 850 fler artiklar än vad som skrevs om herrlandslaget mellan den 1 januari och 10 juli 2018, då herrarna gick hela vägen till VM-kvartsfinal. Detta enligt medieanalysföretaget Retriever.
De har sammanställt antal artiklar och inslag som publicerats av svensk, redaktionell media, både webbaserat och tryckt. Mätperioden syftar från årsskiftet till tre dagar efter respektive landslags VM-kvartsfinal.
- Så klart handlar det om att det har gått så bra som det har gjort. Samtidigt tror jag att damlandslaget är mer tillgängligt än vad herrarna är vilket kan vara en sak som påverkar. Det är otroligt viktigt och går liksom inte att komma undan från, säger den före detta landslagsstjärnan Therese Sjögran till GP.
Kosovare Asllani toppar listan över antalet gånger hon nämnts, följt av Nilla Fischer och Hedvig Lindahl.