Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

ANNONS

Real Madrid sätter munkavle på sina spelare: "Mycket fake news i Spanien"

Sverige (dam)

Real Madrid sköter all sin kommunikation från sina egna kanaler.
Kosovare Asllani är dock kluven - och menar att det kan vara både positivt och negativt att allt går via klubben.
- Märker man hur media, speciellt i Spanien fungerar förstår jag att klubbarna väljer att göra så. Det är otroligt mycket "fake news", säger Asllani till Fotbollskanalen.

3:44
Nästa

Avbryt
Försök igen

Se en intervju med Kosovare Asllani i spelaren ovan.

CD Tacón blev till Real Madrid och redan innan man togs över av Real Madrid var det märkbart att man var under klubbens paraply. Tacón betedde sig redan som nykomling som att man vore en gigant i fotbollsvärlden - och man hade redan då satt munkavle på sina spelare. Då riktade Hedvig Lindahl bland flera andra landslagsstjärnor stor kritik mot mediestrategin som den spanska klubben (CD Tacón) då hade satt upp.

- Vi ska inte göra allt som herrfotbollen har gjort rakt av. Vi ska hitta vårt sätt. Och ett av värdenamnen inom damfotbollen är ju att vi har en närhet både till fans och till media, sade Hedvig Lindahl då enligt TT.

ANNONS

Nu nästan tre år senare har konversationen om spelares otillgänglighet återupptagits. Vissa klubbar sköter sin kommunikation via sina egna kanaler och tillgången för media och journalister är nästintill minimal.

Det är också anledningen till att Kosovare Asllani, som är inne på sin tredje säsong i den spanska storklubben, gjort väldigt få intervjuer sedan hon anslutit till klubben. Landslagsanfallaren är dock kluven - och menar att det kan vara både positivt och negativt att allt går via klubbens egna kanaler.

- Jag tycker lite både och. Jag har sagt tidigare att jag tycker att det är bra att man inte har tillgång till oss spelare hela tiden - det handlar om att ha en professionell miljö, och märker man hur media, speciellt i Spanien fungerar förstår jag att klubbarna väljer att göra media i sina egna kanaler, säger Asllani till Fotbollskanalen och fortsätter:

ANNONS

- Det blir otroligt mycket "fake news" speciellt i Spanien, nu är Sverige kanske lite bättre, men man väljer vilka man vill göra intervjuer med. Jag har full förståelse för det efter att jag varit i Spanien och sett den nivån de har på media där borta. För egen del har varit helt okej, man anpassar sig till den delen, men självklart tycker jag att man ska välja sina stunder då man är tillgänglig. Speciellt för egen del som har Sverige som bas. Så jag antar att det skulle vara kul för svensk media att ta del av ens liv i Madrid, men som sagt man anpassar sig och de riktningar som klubben sätter.

Damfotbollen växer och det känns som att varje liten insyn är viktig, gynnas damfotbollen av en sådan strategi?
- Det är lite mer likt herrfotbollen. Och för egen del är det delen att jag inte tycker att vi ska vara tillgängliga hela tiden. Men gynnas och gynnas, jag tycker att man ska välja sina tillfällen för vi har ändå röster och måste använda våra plattformar till att lyfta damfotbollen. Jag tycker definitivt att det bådar gott att göra lite av båda delarna, både att man väljer media samtidigt som man tar tillfälle i akt och lyfta Real Madrid när tillfälle ges, säger Asllani.

ANNONS

Sofia Jakobsson spelade två säsonger i Real Madrid berättar att man inför att man skulle bli Real Madrid inte fick ha kontakt med media eftersom övergången inte var klar - och att hon inte förväntade sig att all media skulle ske via klubbens kanaler.

- När vi sen blev det (Real Madrid reds anm.) upplever jag också att vi inte hade så mycket kontakt med media som jag trodde att det skulle bli. Vilket jag tycker är tråkigt. Men det är så klubben sköter sin media, man hoppas att det kanske hade varit på ett annat sätt men samtidigt har klubben sina regler. Det är klart det skulle göra gott för Real att öppna upp lite inför stora matcher och damlaget, säger Jakobsson till Fotbollskanalen.

Vad tycker du om den typen av strategi nu när damfotbollen ändå håller på att växa?
- Det skulle ju gynna Real Madrid som damlag och klubb att lyfta damlaget och att man får den uppmärksamheten som den förtjänar nu när man startat ett damlag. Så jag tycker väl att det borde lättas upp lite.

ANNONS

Hur viktigt är det som spelare att jobba på sitt varumärke också? Om man inte syns så kanske det blir lite svårare också, eller?
- Ja, samtidigt kanske man syns mycket i sociala medier men det är klart att jag tycker som lag och klubb att det är viktigt att få synas i media och nu när Real Madrid presterat en så bra säsong tycker jag att det skulle lyfta att dom ska spela sitt första Champions League.

Publicerad 2022-03-08 kl 18:11

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto