Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

SVERIGE
14v

TV: De vill förbättra jämställdheten i omklädningsrummen: "Finns många påhittade regler"

Foto: TV4.

Nästa

Avbryt
Försök igen

Se Shanga Aziz prata om projektet i spelaren.

Shanga Aziz och Rogerio Silva vill stoppa skitsnacket i omklädningsrummet.
Duon startade därför ”Locker Room Talk”.
- Det finns många påhittade regler om hur vi killar ska vara och vad vi ska göra, säger Aziz i TV4:s Nyhetsmorgon.

Företaget Locker Room Talk startades initialt som ett så kallat UF-företag då duons grundare, Shanga Aziz och Rogerio Silva, gick på gymnasiet. Målet är att förändra nedvärderande attityder och värderingar om bland annat kvinnor och HBTQ-personer, som många gångar finns i lagidrotternas omklädningsrum, kanske framför allt inom fotbollens.

På söndagen gästade Shanga Aziz Nyhetsmorgon där han berättade om projektet.

- Vi snackar jämställdhet i omklädningsrum med unga killar. Vi använder vår Locker Room Talk-metod, som är en samtalsserie där vi träffar unga killar som är 10-14, en kvart innan deras träningar, en gång i veckan under en period på åtta veckor, för att värderingar ska fastna på riktigt säger han.

Aziz har själv en yngre bror som spelar fotboll och han hoppas att han tillsammans med Rogerio Silva kan få fler män att haka på tåget.

- Jag vill engagera fler män i arbetet, att sluta dumförklara, och faktiskt samla män runtom i landet så att vi kan utbilda fler tillsammans. Men det som drivit oss mest är killarna i omklädningsrummet. För de ser de här påhittade reglerna som vi pratar om. De förstår också att det är här är något vi måste jobba med.

- Det finns många påhittade regler om hur vi killar ska vara och vad vi ska göra. Det är det här som sedan följer med in i omklädningsrummet.

Projektet startades i september i fjol och man har efter det blivit utsett till Sveriges främsta UF-företag, Årets Samhällsutvecklare i Östergötland och inlett ett samarbete med RF.

Dessutom har landslagsstjärnan Jimmy Durmaz hoppat på kampanjen och medverkat i en reklamfilm.

- Det som gör Locker Room bra är att de föreläser för unga människor, inte människor i vår ålder. Om man inte har fattat sånt här när man är 25 eller 26 kommer man aldrig att förstå det. Men kan man göra något när de är tio, elva eller tolv, eller kanske ännu yngre, då sätter det sig i huvudet. Om alla börjar tala om det kan det påverka. De är ändå vår framtid, sa Durmaz häromdagen.

Publicerad 2017-11-12 kl 11:37