Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

VM 2014

Fotbollsfesten är på gatorna

Foto: SCANPIX

En del av VM-festen är inlåst på tolv nyrenoverade arenor runt om i Brasilien. Men frågan är om inte de allra största festligheterna äger rum i det fria.

- Fanzones är verkligen den perfekta platsen om man vill se matcher och uppleva VM-känslan trots att man inte har biljetter, säger Sanjay Nayar från Washington i USA. 

Med varsin öl i näven står Sanjay Nayar och kompisen Dan McCarthy och njuter av miljön. De står mitt i fanzone-området vid Anfiteatro Pôr do Sol, en 25 minuters rask promenad från VM-arenan Beira-Rio i Porto Alegre, och är omringade av mat- och ölstånd, underhållningstält och flera tusen människor.

Ungefär 100 meter framför sig har de en gigantisk tv-skärm.

Tillsammans skapar elementen ett område som Internationella fotbollsförbundet, Fifa, kallar för fanzones.

Konceptet blev en stor framgång i Tyskland 2006, och har efter Sydafrika 2010 även en given plats under slutspelet i Brasilien.

Resultatet i Sydamerika är detsamma som för fyra och åtta år sedan.

"Det har varit en enorma succé. Det är verkligen en speciell upplevelse att se fans från hela världen samlas på ett och samma ställe för att uppleva fotbollens hetaste event", säger Thierry Weil, marknadsdirektör på Fifa, i ett pressmeddelande.

"Reste 38 timmar"

Det är inte bara Fifa som gillar upplägget att placera ut stora tv-skärmar på inhägnade områden i nationens tolv värdstäder.

Även fansen uppskattar möjligheten att se stormatcherna i "rätt" land trots avsaknaden av matchbiljetter.

- Jag reste 38 timmar för att komma hit, men det var det verkligen värt. Det är häftigt att se fotboll på en sådan här plats med så många människor från så många olika länder, säger irländaren Dan McCarthy, som för jobbets skull bor i Singapore, innan kompisen Sanjay Nayar för resonemanget vidare.

- Sedan beror det så klart på vilken match som spelas. När Argentina spelade var det helt galet med folk här och en fantastisk stämning på det. Nu när Belgien och Ryssland spelar... "Well, not so much", säger han.

Strategisk i lotteriet

Under den första gruppspelsomgången nådde antalet besök i de tolv olika städerna rekordsiffror. Totalt 1,3 miljoner människor — 430 000 flera än den tidigare noteringen — valde att följa fotbollsfesten i Brasilien från bland annat varma, soliga, tropiska ställen som Copacabana Beach i Rio de Janeiro, Farol de Barra i Salvador och Iracema Beach i Fortaleza.

Då är frågan varför Sanjay Nayar och Dan McCarthy valde Porto Alegre, staden som den här tiden på året ständigt hotas av mörka regnmoln och är betydligt kyligare än de andra VM-städerna.

- Jag ville vara strategisk, säger Nayar med ett skratt.

- När jag bestämde mig för att delta i biljettlotteriet funderade jag på vilken stad som vore bäst att anmäla mig till, och med tanke på var Porto Alegre ligger och hur vädret skulle vara under den här tiden så sökte jag hit — till den minst brasilianska staden, som den sägs vara. Och, hey, jag är ju här nu, så något måste jag ha gjort rätt.

 

Publicerad 2014-07-01 kl 12:07

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER