VM 2018
38v

Norske förbundsbasens uttalande får Ryssland att se rött: "Överväger att anmäla till Fifa"

Foto: Bildbyrån.

Fifa bör överväga att utesluta Ryssland från VM.
En åsikt från det norska förbundets ordförande som inte går hem hos värdlandet.
- Helt oacceptabelt, säger förbundspresidenten Alexander Alajev, till ryska Championat, enligt VG.

Ryssland har sedan tidigare uteslutits från att tävla i kommande vinter-OS, efter att den så kallade Mclaren-rapporten visat på att landet sysslat med systematisk dopning, med stöd från den ryska regeringen.

Med bakgrund i rapporten och den internationella olympiska kommitténs beslut sa det norska förbundets ordförande Terje Svendsen, i en intervju med Morgenbladet, att Fifa borde överväga att utesluta landslaget ur fotbolls-VM.

- Om informationen stämmer bör vi överväga att utestänga Ryssland från deras eget VM, sa Svendsen – och utvecklade sedan sitt resonemang för norska VG.

- Vi har påpekat hur viktigt det är få fakta på bordet vad gäller om fotboll var en del av den ryska organiserade dopningen. Vidare har vi sagt att en uteslutning bör vägas mot ryska lag i andra idrotter och att det beror på omfattningen och antalet spelare som kan ha varit involverade, säger han till tidningen.

Uttalandet från den norska basen har fått Ryssland att reagera och till sajten Championat, som VG hänvisar till, säger presidenten Alexander Alajev att man eventuellt kommer att anmäla Svendsen till Fifa.

- Det ryska fotbollsförbundet anser att uttalandet från Svendsen är helt oacceptabelt. Målet är helt klart att misskreditera rysk fotboll.

- Det ryska fotbollförbundet har rätt att bekämpa förtal och vi överväger att anmäla fallet till Fifa.

Publicerad 2018-01-23 kl 09:25