Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

LUNDH: Fotbollens galna jakt på evig tillväxt kan inte sluta väl

Lundhs Krönika

La Liga har meddelat att inom två år ska det spelas en ligamatch i USA.
Pengarna lockar.
Fotbollen är precis som resten av världen - på jakt efter evig tillväxt.

Hard Rock Stadium i Miami var platsen där det historiska skulle ske redan för fem år sedan. Barcelona skulle möta Girona i en ligamatch som skulle spelas i USA. Allt för att spanska La Liga skulle ta marknadsandelar och indirekt tjäna mer pengar.

Det här är vanligt i de nordamerikanska proffsligorna. Där vi sett NHL, NBA, NFL och även baseball gått från att spela uppvisningsmatcher runt om i världen till att uppgradera till rena ligamatcher. I höstas kunde NHL-supportrar se Detroit, Ottawa, Toronto och Minnesota spela vars två matcher i Avicii Arena.

I höst spelar Philadelphia Eagles sin premiärmatch i NFL mot Green Bay Packers. I Brasilien. Philadelphia Phillies kommer till London i juni för några seriematcher mot New York Mets. Den globaliserade världen påverkan även idrotten och slaget om marknadsandelar pågår på flera plan.

Annons

Många fotbollsligor öppnar kontor runt om i världen för att knyta kontakter med sponsorer och TV-bolag. Tänk att även supporterstarka Bundesliga har kontor på Manhattan och ett par i Asien. Bara Borussia Dortmund har tre kontor runt om i världen: New York, Shanghai och Singapore.

I Norden har spanska La Liga en egen representant som jobbar på olika sätt att lyfta ligan, klubbarna och dess kommersiella samarbeten. I nästa vecka är det en AW på Strandvägen i Stockholm ihop med en av Valencias samarbetspartners och svenska handelskammaren. Inbjudan suktar med cocktails, gåvor till alla deltagare och "speciella gäster från fotbollsvärlden".

I krig och kärlek är allt tillåtet. Kan snart skriva in att det även gäller i fotbollsvärlden där jakten på mer pengar, för det är vad det handlar om i slutändan, överskuggar mycket av vad som sker. Oavsett om man vill ha mer av sponsorer, TV-bolag, supportrar så är grunden att man vill ha mer. Mycket mer.

Annons

La Liga-försöket med en match i Miami 2019 blev aldrig verklighet. Spelarna hotade med strejk. Det blev ett jävla liv. Fifa lade sig i och förbjöd ligaspel utanför landets gränser. Agenturen Relevent, som ägs av Miami Dolphins ägare, utmanade Fifa rättsligt och häromveckan fick man den internationella fotbollsorganisationen att vika ner sig.

Fritt fram för att spela matcher i utlandet. La Liga-basen Javier Tebas vilade inte efter beskedet utan talade om att det kan bli ligamatcher i USA säsongen 2025-26. "En officiell match i USA hade stärkt vår position i Nordamerika, som är vår näst starkaste efter Spanien." Räkna med att fler följer efter.

Vi har tidigare sett hur fotbollsförbund (Spanien, Frankrike, Italien, Turkiet) sålt sina supercuper till Kina, Saudiarabien och andra länder som betalat bra även om just det turkiska försöket slutade i kaos. Klart att dessa länder kommer dra fram rejäla sedelbuntar för att få till sig ligamatcher.

Annons

För ett år sedan öppnade Uefa-basen Alexander Ceferin för att spela Champions League-finalen utanför Europa. Han talade i en intervju om USA som en ”lovande marknad för framtiden.” Det är klart att Uefa känner flåset från superligan och storklubbarna och därför jagar mer intäkter.

Väldigt lite är heligt i den här jakten. För alla inom fotbollen jagar mer intäkter och det trots den makalösa tillväxten man haft de senaste 30 åren. För mycket vill ha mer, mer och mer. Ingen säger heller ifrån på allvar när Uefa utökar Champions League, Fifa gör VM för både landslag och klubblag större och det sätter tryck på spelare, klubbar och supportrar.

Det är som med klimatkrisen. Alla ser vi att det inte är hållbart att bara öka, men en stor majoritet blundar och kör på framåt med hopp om en magisk lösning.  I fotbollens värld har jag fortfarande inte hört om spelare eller tränare som säger att de kan gå ner i lön om det bara blir färre matcher.

Annons

Parallellt sluter alla organisationer nya sponsoravtal och helst med företag från länder där det inte är något knussel med mänskliga rättigheter eller kunder som vill se annat än skenbar hållbarhet. Uefa, Fifa, Premier League och klubbar slåss om allt från kryptoföretag till bolag från Kina och Mellanöstern för att inte tala om de olicensierade spelbolagen.

Det är här lätt att slå sig på bröstet och peka på de svenska medlemsägda föreningarna och tänka att så gör inte vi. Det är inte direkt aktuellt att spela Malmö FF-AIK i Saudiarabien eller i USA. Kanske av flera skäl, men föreningarna hade givetvis tackat nej om det fanns ett erbjudande.

Ändå är det inte så lätt att slingra sig ur den globaliserade och uppkopplade värld vi är en del av. Pengarna som Fifa och Uefa tar in från allt från kryptobolag till saudiska Aramco trillar också ner i den svenska fotbollen. I form av bidrag, stöd och prispengar.

Annons

Bredvid den svenska fotbollens hållbarhetsrapport på hemsidan ligger verksamhetsberättelsen. I fotnot 3 på sidan 42 går att utläsa att Uefa och Fifa slussade in 360 miljoner kronor varav många miljoner slussades vidare till svenska klubbar. Är alla de pengar som just kommer till svensk fotboll helt utan koppling till vad Uefa och Fifa gör för att ta in dem?

Parallellt kan vi se hur den svenska supporterrörelsen stoppat träningsläger i Mellanöstern och protesterat mot VM i Qatar men där försäljningar av spelare till klubbar i regionen välkomnas för det ger pengar. Precis som indirekta pengar som kommer från Newcastle och Saudiarabien. Vilket det varit förhållandevis tyst om i svensk fotboll.

Svensk elitfotboll har en satsning i form av projekt 500. Allt för att svenska herrklubbar ska bli bättre på att förädla och sälja spelare. Numera ett mycket viktigt intäktsben för svenska föreningar och där mycket av pengarna i det ekosystemet kommer från några av de stora aktörerna. Miljarderna som Saudiarabien, oligarker, Qatar och Abu Dhabi skickat in i systemet är många och en hel del tickar ner i på svenska kanslier.

Annons

Klart att det inte är enkelt och det finns många nyanser, men det är bara att inse att man är en del av fotbollens eviga jakt på tillväxt även om man är medlem i en förening i Sverige. Även svenska föreningar behöver öka på intäkterna för att hänga med, utveckla verksamheten och bli bättre - och mycket av intäkterna är kopplade till den moderna fotbollen.

Var slutar det? Ja, det är en bra fråga utan något riktigt svar. För även om en del är skeptiska är det uppenbart att det fortfarande finns affärer som kan växa kring fotbollen och tillräckligt många är intresserade. Kanske blir det en krasch? Eller att bubblan börjar pysa ut? För evig tillväxt finns inte.

I den bästa av världar är den någon klok som lyckas bromsa utvecklingen. Tyvärr syns ingen sådan i de organisationer som bestämmer. Inte heller hör vi något direkt från spelare, ledare eller klubbar. Vilket tyder på att det inte blir ett vackert slut i någon form av krasch. Frågan är bara om det blir klimatet eller fotbollen som kraschar först?

Annons

Fakta

Spaningar...

Helgens måste
Malmö-AIK på plats. En tidig seriefinal. Höll koll på Rögle-Skellefteå och lider med Ängelholms-lagets supportrar. Mötte äntligen våren, i Skåne, och hann med en spexpremiär i Lund med efterföljande sittning.

Helgens avstå
Träning.

Veckans svårighet att kräma ur mer ur fotbollsmarknaden
Nästa sommar är det premiär för Fifas nya klubblags-VM för herrar. Det är 32 klubbar från alla konfederationer som under en knapp månad ska göra upp om titeln. Premiärmästerskapet skulle ha gått 2021 i Kina, men pandemin satte stopp, och nu blir premiären i USA med start 15 juni. Tanken är att det ska spelas ett större klubblags-VM vart fjärde år och Fifa lockar med stora prispengar där bara en plats i mästerskapet ger 550 miljoner kronor och man kan ta hem upp emot 1,1 miljarder om man vinner VM. Det blir fyra klubbar från Asien, fyra från Afrika, fyra från Nord- och Centralamerika samt Karibien, en från Oceanien, sex från Sydamerika och hela tolv från Europa. Chelsea, Real Madrid, Manchester City, Bayern München, Paris Saint-Germain, Inter, Porto, Benfica, Borussia Dortmund, Juventus, Atletico Madrid och Salzburg är de som kommer från Uefa. Hela tiden har det varit oklart hur det blir med sändningsrättigheterna som är viktiga för Fifa sett till hur man ska finansiera mästerskapet. Nu uppger New York Times att det kan bli Apple som går in och tar mästerskapets globala rättigheter. Tidningen skriver även att Fifa inte får mer än en fjärdedel av de 40 miljarder kronor man hoppats på. Det skulle i så fall vara Apples andra stora satsning på fotboll, häromåret köpte man de globala rättigheterna till MLS. Fifa har även haft svårt att säkra sponsorer i den utsträckning man budgeterat med. Återstår att se om det blir prispengar i den nivå som Fifa lovat.

Veckans matchvinnare
Fridolina Rolfö tog Barcelona till ny final i Champions League. Har tagit kliv i sin comeback de senaste veckorna efter en skadeförstörd säsong.

Veckans jubel
I Sportbladet i veckan sa SvFF-basen Fredrik Reinfeldt att han respekterar de demokratiska spelreglerna gällande VAR. Man har inte lagt fram något förslag till representantskapsmötet och Reinfeldt ser det inte hända framåt. Något som fick många VAR-motståndare att jubla och intervjun gav eko utanför Sverige. Sedan får man konstatera att Reinfeldt alltid sagt att han ska respektera den demokratiska processen, och det säger en del om misstroendet när många inte trott på det.

Veckans besök i Stockholm
Streamingjätten Dazn hade representanter i den svenska huvudstaden i veckan som gick. Det sägs att man var på 08-derbyt och även träffade andra aktörer på TV-marknaden. Dazn ägs av ukrainske oligarken Len Blavatnik som pumpat in många miljarder sedan 2015 för att få streamingplattformen att flyga och den har aldrig gått med vinst. Så sent som i början av 2022 stoppade han in 45 miljarder kronor för att pengarna var slut men förlusterna har fortsatt (11 miljarder kronor back 2022). I grunden är Dazn tänkt som en Netflix för sport, men det som fungerar för dramaserier är inte lika lätt med sport. Man finns på en rad stora marknader med olika former av utbud: Storbritannien, USA, Kanada, Tyskland, Italien, Spanien och Japan. Man är en av Europas största aktörer. I fotboll har man serie A i Italien, damernas Champions League globalt, del av Bundesliga i Tyskland och Champions League i Tyskland, Österrike och Portugal samt en hel del landslagsfotboll i Österrike, Tyskland, Belgien, Schweiz och Japan. Man var med och lade ett bud på den danska ligan i fotboll i augusti men var aldrig nära då det var ett upplägg med en lägre fast summa och sedan en rörlig del. Skälet till att man är i Sverige är för att man kan vara en budgivare på allsvenskan och superettan. I och med att den nordiska marknaden kraschat och priserna på rättigheter som säljs nu (Champions League, Europa League och Europa Conference League) är klart lägre än 2020 så kan det vara läge att ta klivet in. Lägg till att den svaga svenska kronan gör just Sverige än mer attraktivt. Svensk elitfotboll och dess agenter CSM vill givetvis ha en budgivning om rättigheterna och är därför intresserade av att få in Dazn. Vi får väl se hur det slutar. Just nu är Dazn involverat i en konflikt om rättigheterna till Bundesliga i Tyskland. Man hotar att dra den tyska ligan inför rätta för att man bryter mot konkurrenslagen när man inte accepterar Dazn:s bud och för att den tyska ligan krävde en bankgaranti på två miljarder kronor med kort varsel. Även i Tyskland är TV-bolagen pressade och den tyska ligans mål när man säljer fyra år från hösten 2025 är att behålla nivån där man får tolv miljarder kronor per säsong på den inhemska marknaden.

Veckans moderna fotboll
Fifa har till slut offentliggjort sponsoravtalet med statliga saudiska oljejätten Aramco. I fyra år är Aramco global partner och ska synas i samband med herr-VM 2026 och dam-VM 2027. Tidigare har The Times uppgett att avtalet är värt en dryg miljard kronor årligen.

Veckans avslöjande
Tyska TV-kanalen ARD och New York Times har avslöjat hur 23 kinesiska simmare testade positivt för en förbjuden substans (en hjärtmedicin) men ändå fick tävla i OS i Tokyo. Flera av simmarna vann medaljer varav tre OS-guld. Den internationella antidopningsbyrån Wada gav klartecken till simmarna och hävdar att de fått i sig medicinen via kontaminerad mat som tillagats på det hotell som simmarna bodde på. Det är fortfarande underligt att medicinen fanns i köket och hamnade i maten. Oavsett vad som skett är det märkligt att Wada och det internationella simförbundet inte sagt något. Nu ska det utredas på nytt, men Wada förnekar alla anklagelser och hotar med rättsliga åtgärder. En av de involverade journalisterna är tysken Hajo Seppelt som är en av världens främsta dopningsavslöjare och som jag poddintervjuade hösten 2019. Går att lyssna på här. Även New York Times Tariq Panja var involverad i tidningens avslöjande. Panja poddintervjuade jag för ett år sedan, vilket man kan lyssna på här. Två av de främsta som gräver på idrottens baksidor.

Veckans läsning
Över sex sidor i lördagens Dagens Industri beskriver Madeleine Lundberg Viaplays uppgång och fall. Intressant skildring av hur det gick till när bolaget satsade galet hårt på expansion i Norden med både sport och drama men även internationellt och vilka som bär ansvaret för framfarten. Efter att ha läst den artikeln är det svårt att förstå hur Anders Borg – som satt i Viaplays styrelse från 2018 fram till att bolagets nya ägare nyligen bytte ut honom – kan bli styrelseordförande i LKAB. Viaplay rapporterade även från första kvartalet i veckan och man förlorade 473 miljoner kronor. Fortsatt tufft läge för bolaget.

Veckans tecken i tiden
Barcelonas damer får som första damlag eget flygplan, enligt nytt sponsoravtal. Rolfö o Co har inte bara sportsliga framgångar.

Veckans reportage
Fisksätra IF blev tidigare i år prisat för sitt arbete för med unga spelare. Nu har TV4:s Maud Bernhagen besökt föreningen och skildrar hur man jobbar med mer än en träningsform och även hämtar unga spelare till träningen. Det finns en del av de större klubbarna i 08-området som följer Fisksätras insatser som tar fram spelare.

Veckans show me the money
Den amerikanska basketstjärnan Caitlin Clark har bidragit till att lyfta dambasketen på collegenivå med sitt spel som också genererat oerhörda tittarsiffror. Nu är hon klar för spel i WNBA och Indiana Fever som valde henne först i veckan. Clark har även skrivit på ett nytt avtal med Nike som är värt 210 miljoner kronor efter tuff konkurrens från Under Armour och Adidas. Clark har ritat om kartan kring både intresset och bevakningen av dambasket vilket hon kan skörda nu.

Veckans moderna fotboll II
Premier League öppnar för ett hårt lönetak. Vilket blir lättare när Storbritannien lämnat EU och därmed inte måste förhålla sig till den fria rörligheten för varor, tjänster, personer och kapital. Klubbarna vill helt enkelt förhindra sig själva från att göra av med mer pengar än man har. Några av storklubbarna likt Manchester City, Manchester United och Chelsea är emot och pekar på att även Storbritannien har en konkurrenslagstiftning som man kan bryta emot.

Veckans öl-skifte
Guinness tar över efter Budweiser i Premier League. Ett avtal värt runt 130 miljoner kronor om året, enligt Sky News.

Veckans låt
”Still D.R.E.” – Dr. Dre, Snoop Dogg.

Veckans Leeds United
Vilket Leeds United?

Veckans siffror
110. Antalet miljoner euro som Paris SG förlorade 2022-23. Förvisso en klar förbättring med året före då klubben förlorade 375 miljoner euro. En genomgång av den franska ligans ekonomi pekar på att kapitalet man fick in av riskkapitalisterna i CVC (sålde en del av ett bolag som handhar marknads- och mediarättigheter) var en hjälp men att det är pressat läge. Totalt tog de 18 klubbarna in 33 miljarder kronor i intäkter – första gången högre än före pandemin – men tio av klubbarna förlorade pengar. Bäst gick det för Lille som gick 330 miljoner kronor plus, men de flesta klubbar som inte backade ekonomiskt hade marginella överskott. Intressant var att PSG stod för en tredjedel av hela Ligue 1:s lönekostnad.

Veckans poddgäst
Otto Rosengren är gäst i podden och talar om suget att vinna cupen efter finalförlusten med Mjällby i fjol, om varför han stannade i Sverige trots löftet till supportarna, om trycket som följer den höga prislappen, om vad han lär sig av MFF-veteranerna och om drömligan. Sedan tidigare finns över 430 intervjuer med folk i fotbollens värld via denna länk. God lyssning!

Publicerad 2024-04-29 kl 09:13

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto