POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
ALLSVENSKAN
2v

Bajen ber om ursäkt för kommunikation kring "VIP-loger mitt i klacken" - bjuder in fansen till möte

Foto: Bildbyrån.

Hammarby lanserade VIP-loger ”mitt i klacken”.
Men riktigt så var det inte – och Bajen ber nu om ursäkt för sin kommunikation samtidigt som fansen bjuds in till möte.
- Vi kan bara beklaga, säger marknadschefen Patrik Blomquist till Fotbollskanalen.

Under torsdagen gick Hammarby ut på sina officiella kanaler och gjorde reklam för försäljning av ”VIP-loger – mitt i klacken”. Logerna kostar 8000 kronor stycket.

Publiceringen ledde till en storm av reaktioner, en överväldigande majoritet negativa, i sociala medier.

- Utan att skriva någon på näsan så kan jag tänka att många identifierar sig om klacksupportrar. Vi är många som följer laget överallt och åker på alla bortamatcher. De som sitter i VIP-logen kanske inte är supportrar av samma karaktär. Det finns säkert många som ser klacken som en privat sfär, här är man om man är ”äkta”. Och då ser man det här som ett intrång, sa supportergruppen Bajen Fans vice ordförande Kalle Strandberg under torsdagens eftermiddag, till Expressen.

En kort stund senare hade tweeten tagits bort av Bajen och man ber nu om ursäkt för sättet som informationen gick ut. Tanken är inte att det ska finnas några loger ”mitt i klacken” på så sätt att det tillförs några loger i publikhavet. Det rör sig i stället om loger som redan i dag finns på arenan, mellan övre och undre etage, som hittills varit osålda och stått tomma.

Patrik Blomquist är marknadschef i klubben och är öppen med, när Fotbollskanalen ringer, att klubben gick bort sig i sin kommunikation kring produkten.

- Vi kommer att gå ut med en artikel på vår hemsida där vi ber om ursäkt för att kommunikationen kring den här produkten kunde gjorts bättre och att vi tar vårt fulla ansvar där. Kommunikationen med våra supportrar är oerhört viktig för oss och det är också någonting som vi tar på största allvar och vi försöker alltid ha en proaktiv dialog med våra supportar och supporterorganisationer som rör bland annat läktare, ståplats och sittplats och så vidare. Vi kan bara beklaga att så som texten beskrev den här produkten så blev det väldigt olyckligt formulerat.

Vad var det som var olyckligt formulerat?
- Arenan är byggd i två etage och just på den här norra kortsidan där vår fantastiska klack är belägen, mellan nedre och övre etage är Hammarby Fotbolls VIP-yta. Själva restaurangen och där sponsorer är och hänger innan match. Det är också en väldigt viktig del i motorn i klubben, givetvis. I direkt anslutning till den här VIP-ytan så finns det 16 stycken loger som har, sedan arenan byggdes, stått tomma, men som vi nu fått möjlighet att erbjuda till våra supportrar för att ta del av matchupplevelsen därifrån. De här logerna är belägna mellan övre och undre etage och är en förlängning av VIP-ytan. Sedan är det olyckligt formulerat att den är ”mitt i klacken” för det är ett steg emellan.

Så det är på den sidan där klacken står men det är bokstavligen inte i klacken.
- Det är absolut inte i klacken. Om du och jag skulle gå ut och ställa oss på den ytan och titta ner så är det kanske tre meter ner till nedre etage där klacken står. Sedan är det en betongsarg där eller om det sitter personer där som tittar på matchen så kan man från klacken inte se de här personerna. Om man inte hoppar två och en halv meter rakt upp i luften.

”Mitt i klacken” är det som inte är så lyckat och det är det som folk har reagerat på?
- Den är inte lyckosam. Sedan skulle vi också ha förankrat det här hos våra supporterorganisationer innan vi gick ut och sålde detta. Det är också olyckligt. Nu har vi för avsikt att bjuda in till ett möte med våra supportrar i morgon.

- Vi ska informera om den här produkten och ta ett samtal med dem kring den därför att det är en yta som har stått tom och vi har jobbat hårt för att få den säljbar, men supportrar kan uppfatta det som att vi marknadsför det som en turistattraktion att få komma och titta på klacken och så där, men det är absolut inte meningen. Meningen är att det är sanna trogna Hammarbyare som ska sitta där och heja på laget.

Hammarbys vd Henrik Kindlund menar att även begreppet "loge" i sammanhanget är missvisande.

- Det är inga loger utan mer en plattform utanför en av restauranger. Det är sexton bord med stolar som har stått där sedan det byggdes, så det är inget nytt. De är inte mitt i klacken heller, säger han till Sportbladet.

Publicerad 2019-04-04 kl 17:47
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå