POPULÄRA LIGOR

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
DAM

Så ska Dam-EM locka publik: ”Det är nyckeln för att lyckas”

Dam-EM kommer till Sverige i sommar. Då satsas det på närhet, bortasupportrar och profiler för att locka publik.
- Det blir nyckeln för att lyckas, säger Göran Havik, organisationschef för UEFA Dam-EM 2013.

På torsdag släpps biljetterna till Dam-EM i Sverige i sommar. Men redan i lördags släpptes de första två biljetterna.

Under ett evenemang skapat av organisationen bakom Dam-EM 2013 delades två stora finalbiljetter ut till Danderyds SK och AIK:s flicklag.

- Jag tycker att det är så helt underbart. Vi blandar in vad fotbollsverkligheten verkligen handlar om. Tjejer, flicklag. Vi får dela ut första biljetterna till ett EM till flicklag och du träffar så rätt, säger Göran Havik, organisationschef för Dam-EM 2013 till fotbollskanalen.se.

-  Att det går att göra så här, det är så otroligt viktigt för fotbollen. Den berör alla och alla har någon relation och att då även få visa att vi hör ihop. Ja, det är jättebra och jag tror det imponerar enormt på Uefa, de är inte vana vid att det jobbas på det här sättet.

Tidigare Dam-EM har inte blivit så stora publikfester och det är något som Sverige verkligen vill ändra på nu. Därför har det lagts mycket resurser på att satsa lokalt. Dels i Sverige men lokalt ute i Europa för att få hit så många bortasupportrar som möjligt.

- I världsstäderna har vi jobbat jättehårt för att skapa ett engagemang, ett intresse och en känsla. Det är nyckeln för att lyckas. Visst, det är klart att det kommer att vara intresse för Sveriges matcher, men det är ju en del matcher till. Och det känns som att vi är på absolut rätt väg. De är jättestort intresse och engagemang i Tyskland, Danmark, Norge och Finland.

- Det känns jättebra att vi nu kommer att släppa biljetterna och det blir verklighet. På torsdag tror jag att vi kommer att få en första blick på hur stort intresset är. Får vi en bra start kommer det att betyda oerhört mycket.

För att locka publiken har så klart biljettfrågan och priserna varit en oerhört svår nöt att knäcka.

- Det har varit en av de absolut största frågorna. Vi har vänt ut och in. Vi har testat mycket idéer. Vi har ”brainstormat” internt inom svensk fotboll. Vi har även gjort det med Uefa. Just för att landa rätt. Det är månader av diskussion för att hitta rätt.

- I senaste EM i Finland så jag är inte riktigt säker, men jag tror att de var lägre. Men det finns en fara i att ha för lågt pris. Köper man något väldigt billig så har det inte riktigt samma betydelse när man kommer till den dagen. Så där har vi försökt hitta en bra mellannivå. Säljer man biljetter till ungdomar för 20 kronor så är det inte säkert att några kommer. Och gratisbiljetter var aldrig på frågan, för där är det många som har bitit sig i tummen tidigare.

I EM kommer att erbjudas en rad olika varianter på biljetter. Dels familjebiljetter och föreningsbiljetter men även det nya ”Follow your team”-biljetter. Där man kan köpa alla tre gruppspelsmatcher för vilket landslag man än vill följa.

- Det är för utländska supportrar främst, men det gäller även alla lagen, säger Havik.

Sedan hamnar även mycket fokus kring profilerna för att locka åskådare.

- Profiler betyder grymt mycket. Det är klart att vi i organisationen kan kalla till presskonferens och berätta att det går bra si och så. Men det är ingen kioskvältare.

- Pia är kioskvältare och Lotta (Schelin) är jättebra, tillsammans med några till. Om de verkligen blir profiler nu framöver och de står ut, att det går bra i Algarve Cup och att det går bra sportsligt. Och just att det är några som blir spetsar – självklart är det en enormt stor betydelse.

Just Lotta Schelin och Pia Sundhage kommer att vara dragplåstren för Sveriges del, det märks tydligt.

-  Är vi i final så är det väl jag, tillsammans med de andra, som ska locka. Men är vi i final så tror jag verkligen inte att det blir ett problem, då kommer folk. Då har vi gjort någonting stort och då är det något unikt vi spelar om på hemmaplan. Så jag är inte så orolig för det, säger Lotta Schelin.

- Det är Pia, svarar Caroline Seger på frågan om vem som är dragplåstret inför EM.

- Nä, men jag tror att som man ser hur mycket Pia drar just nu. Hyr mycket folk och medialt, jag menar det pratas en hel del om henne. Med det tror jag att folk också får upp ögonen för att ta sig till matcherna. Men jag hoppas inte att de bara kommer för Pia.

Dam-EM i Sverige spelas mellan 10-28 juli och hela mästerskapet visas av TV4.

Publicerad 2013-02-11 kl 12:24

DAM

"Rätt sätt att göra det på"

Svenskt jubel efter engelsk ligatitel

Visa fler

ANNONS
next recommended article
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddat
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto