Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
FOTBOLLSKANALEN
44v

Artificiell intelligens flyttar in på Fotbollskanalen

Foto: Bildbyrån

Östersunds FK använder det i sin jakt på fotbollsframgångar i Europa. Nu är det dags för TV4 och C More att, i ett samarbete med Football Analytics Sweden, ta in Playmaker.ai - artificiell intelligens i sina fotbollssändningar. Verktyget kommer att ge tittarna ännu mer statistik, analyser och fördjupningar baserat på verklig fotbollsdata.

Dataanalys inom fotboll eller “Football Analytics" som den internationella termen är, börjar spridas allt mer. Sedan tidigare har termen ”Moneyball” varit stor inom baseboll men nu även tagit sig till fotbollens värld. Med statistiskanalys som komplement kan man som tränare, scout, expert och framförallt fotbollsälskare få en mer renodlad bild av spelet baserat mer på fakta och mindre på magkänsla.

- Tillsammans med Playmaker.ai kommer vi att kunna erbjuda Fotbollskanalens användare nya innovativa tjänster och innehåll. Det känns väldigt spännande och ligger helt i linje med Fotbollskanalens position som en plattform för de som verkligen vill fördjupa sig i det som händer i fotbollsvärlden, säger Tobias Rosvall, Chefredaktör för Fotbollskanalen och Digitalchef Sport på Bonnier Broadcasting.

TV4 och C More kommer i ett samarbete med Football Analytics Sweden, att ta in Playmaker.ai, artificiell intelligens, i sina fotbollssändningar. Målet är att tittarna ska få en ytterligare och djupare dimension av analyser och statistik baserat på verklig fotbollsdata. I USA och Storbritannien börjar viss analys nu också synas i TV-sändningar. Sky använder sig av ”Expected Goals” eller förväntade mål i sina fotbollssändningar från Premier League baserat på artificiell intelligens.

- Genom det här samarbetet kommer vi kunna erbjuda våra tittare helt nya detaljnivåer i analyserna av enskilda spelare och matcher. Vi kommer också kunna ge nya perspektiv och förändra sättet att tala om fotboll i svensk sport-TV vilket kommer förgylla våra sändningar från Allsvenskan, Fotbolls-VM och UEFA Nations League under året som kommer, säger Niklas Supanich, exekutiv producent för all fotboll i TV4 och C More.

Östersundsbaserade Fotboll Analytics Sweden är det första sportanalysföretaget som baseras på hundra procent artificiell intelligens. Företagets produkt Playmaker.ai tar fotbollsdata och omvandlar den till insikter, hittills främst riktat till fotbollsklubbar. Idag används den av Svenska Fotbollförbundet, IK Sirius, Columbus Crew i MLS och Östersunds FK som skördat stora framgångar i Europa. Playmaker.ai möjliggör på ett nytt sätt för klubbar att scouta nya spelare runt om i världen, ge feedback om spelarutveckling och innehåller verktyg som hjälper till att analysera motstånd och matchprestation.

- Vi är enormt glada och stolta över detta avtal. Det ska bli väldigt roligt och utmanande att få jobba med att tillgängliggöra den avancerade dataanalys som vi i dag säljer som tjänst till professionella klubbar runtom i världen till TV4 och C Mores tittare. Vi tror och hoppas att samarbetet kommer leda till ett större djup i sändningarna, skarpare analyser och ett än större engagemang runt TV-sändningarna och på Fotbollskanalen. Extra krydda blir såklart VM, säger Joakim Plogell, Partner och CSO på Football Analytics Sweden.

Publicerad 2018-01-11 kl 13:20
Annons
Annons
Annons