Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Dyra priserna på mästerskapsrättigheterna kan gå ut över journalistiken: "Finns en risk"

Lundhs Podcast

VM- och EM-slutspel blir allt dyrare att köpa in.
De ökande kostnaderna medför en risk att det går ut över journalistiken, menar Jan Helin.
- Det finns en fara i det, säger Helin i podcasten Lundh.

Foto: Bildbyrån

VM- och EM-slutspelen blir allt populärare och ses av allt fler. Det gör också att rättigheterna blir dyrare att köpa in. Jan Helin menar i Lundhs podcast att det finns en risk i att mediebolag i dag inte har råd i samma utsträckning att ha folk på plats för att bevaka, och att det finns en fara för journalistiken i att man riskerar att hamna i händerna på Fifa:s och Uefa:s egna produktionsbolag.

- Det finns en fara i det, tycker jag. Det tillför verkligen att vi är på plats och speglar de här evenemangen på olika sätt. Men det är klart, ska du vara helt rationell här, och den utvecklingen sker i USA, är det så att de stora profilerna följer rättigheterna. Det går inte för kanalerna att hålla dem kvar om du tappar rättigheten. Det är i en sådan typ av rationalisering som du hamnar närmare den faktiska upphovsrättsinnehavaren, till exempel Fifa. Ur en publicistisk synvinkel är det viktigt att kunna hålla emot, att du har självständiga relationer och kan spegla de här evenemangen, säger Helin.

Annons

Det var ju en händelse i Marseille i EM förra sommaren där SVT sänder matchen, jag säger inte att det inte hade kunnat hända med andra tv-bolag, men det blev kravaller efter matchen och Uefa är ju inte de som gärna visar det. SVT:s medarbetare hade gått och det tog väldigt lång tid innan SVT ens rapporterade om kravaller som ändå gick att ana på bilderna. Kommer vi se mer sådant när rättigheter ökar i pris och man inte är ute på plats?
- Det finns en sådan risk. Vi har diskuterat den frågan och utvärderat det på SVT, naturligtvis. Vi gjorde ett misstag, helt enkelt. Vi hade kunnat lägga ut bilder på det, men det är slående hur själva grund-feeden inte gjorde det från Uefa. Där gjorde man en icke-journalistisk bedömning.

De vill ju inte skita ner sporten med sådana bilder. Men där kan jag känna att det kanske ligger ett extra uppdrag på SVT som public service att just granska och skildra det här, eller?

Annons
- Det kan jag tycka också. Men jag tror att kommersiella mediebolag vill vara en del av den journalistiken, annars blir det ju fattigare. Du själv är ju ett exempel, du skriver ju oftast om fotbollen i en annan kontext, om Fifa eller om spelet runt Friends Arena och så vidare. Det är ju resultatet av att du har en redaktion och ett sammanhang där du tycker att den här fristående granskningen är viktig, där du inte bara blir en profil för själva rättigheten och Fifa. Jag tror att den är viktig även för TV4. Men det är utan tvekan en viktig integritetsfråga för SVT. 

Helin berättar att han ser en utveckling där allt färre unga tittar på linjära sportmagasin som "Sportspegeln" och istället mer och med använder appar för att exempelvis få resultatuppdateringar.

Har det flödet skett på bekostnad av journalistiken?

Annons
- Nej, jag tror att det som händer i fundamenten med journalistiken är att det å ena sidan blir en flödesverksamhet. Vi är vana vid att förhålla oss till tider, till en början och ett slut. Det upphör. Men det som inte upphör är behovet av sammanhanget och fördjupningen. Jag tror att den grundläggande utmaningen för alla redaktioner, såväl sportredaktioner som andra, är att förmå att hantera ett flöde, men också kliva ur, sätta ner en fot och sammanfatta och fördjupa. Jag tror att många i dag dras med lite i livesändningar, det är lite en sådan tid vi är i nu, alla bara kör ut live. Det är helt okej, för man måste lära sig att hantera mediet på det sättet, men det kommer aldrig att ersätta det andra. Vi har bara inte riktigt knäckt hur det fungerar ännu när det inte sker på ett klockslag eller en tydlig plats. Förhoppningen var att den här typen av program flyttar över så att folk kan starta och stanna dem när de vill. Så enkelt verkar det inte vara. 
Annons

159 - Jan Helin

Avsnitt 159 av Sveriges mest nyfikna fotbollspodd gästas av Jan Helin. SVT:s programdirektör med ansvar för bland annat nyheter och sport talar om hur han vill förändra SVT-Sportens arbete, om hur man ska bli ännu bättre på nyhetsverksamhet, om hur man ska agera i en tid där rättighetskostnaderna bara blir högre och högre, om varför SVT inte kunde behålla sex års hockey-VM, om ilskan mot Expressen efter uppgifterna om att hockey-VM såldes med förlust, om det avancerade arbetet att köpa tv-rättigheter till idrott och om den nya satsningen på söndagar med livesport likt Vinterstudion. Helin ger sin syn på sportjournalistikens status, om varför den är viktig att värna för fler än SVT, om att SVT-Sporten ska kunna göra grävande journalistik även utan Uppdrag Granskning, om risken att galopperande rättighetskostnader går ut över journalistiken och det utmanande i att sportjournalistiken ska balansera mellan mer lätta evenemangssändningar och kritiskt granskande. Dessutom talar Helin om hur han fick Zlatan att lyfta sin bojkott mot Aftonbladet, om han hade agerat likadant som SVT-chef i ett motsvarande läge, om betydelsen av superstjärnan för kvällstidningarnas ekonomi, om hur han anser att medierna klarat granskningen av Zlatan Ibrahimovic och om hur många gånger Zlatan o Co reagerat på Aftonbladets skriverier och hur det påverkade Helins arbete.   

Publicerad 2017-07-20 kl 06:30

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto