Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Här är de största namnen i svenska EM-truppen - de är hetast

Sverige (herr)

Zlatan Ibrahimovic, Victor Nilsson Lindelöf, John Guidetti och Emil Forsberg.
Där är de starkaste varumärkena i EM-truppen.
- Lindelöf är Sveriges nästa posterboy, säger 
Niklas Turner Olovzon på Passion Lab.

Foto: Scanpix

Fotbollskanalen har låtit kommunikationsbyrån Passion Lab,  specialiserad på varumärkesutveckling och sponsring, värdera den svenska EM-startelvan samt några av bänkspelarnas personliga varumärken utifrån nuvarande marknadsmässiga status och framtida kommersiell potential. 

Modellen för värderingen av sportvarumärken har Passion Labs grundare Niklas Turner Olovzon och Daniel Hegborn tagit fram. Analysen har utförts med Passion Labs analysverktyg PBA (Passion Brands Analysis) och baseras bland annat på idrottslig prestation, position, association, fanspopularitet, sponsorintäkter och mediauppmärksamhet.

Annons

- Värdet är inte det idrottsliga värdet, det vill säga inkluderar ej summor vid försäljningar och övergångar eller spelarlöner, utan det rent kommersiella framtida varumärkesvärdet av respektive individs namn, genom till exempel reklamsamarbeten och produktutveckling, säger Olovzon.

- En spelare som befinner sig tidigt i karriären har således större möjligheter till framtida intäkter, samtidigt som vissa av de mer rutinerade spelarna hunnit skapa större kännedom hos olika målgrupper.

Inte helt oväntat toppar Zlatan Ibrahimovic listan. Och han är överlägsen.

- Titta på Zlatan, han har hittat ytterligare en arena att bli bäst inom när han nu skapar sin framtida roll som affärsman. Jag är övertygad om att hans varumärke kommer leva, och faktiskt utvecklas under en lång tid efter det att skorna lagts på hyllan, säger Olovzon.

Annons

- Det handlar inte om att försöka "sälja ut sig själv", men ett större intresse och förståelse för till exempel medias och sponsorers roll i dagens toppfotboll skulle nog många spelare utvecklas av.

SPELARNAS VARUMÄRKEN

Andreas Isaksson
Ohotad förstamålvakt i EM laget, trots en svag säsong i klubblaget. Stabil, pålitlig och tystlåten. Relativt ointressant ur ett kommersiellt perspektiv. Och största mediemeriten är kanske Isakssons ofrivilliga medverkan som karaktär i Partaj… Kan få en nystart om den avslutade delen av i karriären sker hemma i Allsvenskan. Möjlig framtid som ambassadör för svenska målvakter.

Värde: 5 Mkr 

Mikael Lustig
Given position som högerback i landslaget. Måldansar gärna och tar position i truppen men vill utåt sett helst vara i fred, och verkar inte tycka mediabevakning behövs. Populär och lyckad i skotska storklubben Celtic, vilka har en stor följarskara även i Sverige efter Henrik Larssons framgångsrika epok. Har störst potential på den lokala marknaden i Skottland.

Värde: 5 Mkr

Victor Nilsson Lindelöf
Vilken utveckling Västerås-killen haft! Från sista spelare in i U21-EM guldtrupp, succéspel i storklubben Benfica till att ryktas för 250 miljoner till de största klubbarna i de största ligorna. Svensk fotbolls nästa posterboy, såväl hos media som supporters. En skön attityd med glimten i ögat och en spelstil på planen som vi i Sverige älskar. Fortsätter utvecklingen finns ingen gräns för möjligheterna. Den spelare i landslaget med flest individuella sponsorkontrakt inom 2-3 år.

Värde: 20 Mkr

Andreas Granqvist
Relativt anonym, men lyckad, tillvaro i ryska ligan. Levererar alltid med energi på plan. Styr landslagets backlinje med pondus. Men osynlig utanför. Tveksam kommersiell potential.

Värde: 3 Mkr

Martin Olsson
Fart, fläkt och energi. Vill mycket och försöker alltid, såväl i landslag som engelsk klubblag. Åkt upp och ner i Premier League. Positiv attityd. Har Olsson nått sin maximala potential? En joker ur ett kommersiellt perspektiv.

Värde: 5 Mkr

Sebastian Larsson
Lång karriär i Premier League, den mest populära internationella ligan i Sverige. En alltmer osäker position som startspelare i både klubb- och landslag. Nästa klubbadress blir intressant om karriären ska lyfta ännu en gång. Symbol för Premier League, vilket ger intressanta möjligheter. Sannolikt en framtid som TV-expert. Möjligheter för sponsorer som vill nå målgruppen ”Premier League-följare”.

Värde: 10 Mkr

Kim Källström
Mittfältsgeneralen som efter EM slutar levererar känsliga krossbollar till Zlatan i landslaget. Ryggrad som får allt mer uppskattning från såväl media, fans som medspelare. Utsedd till en av schweiziska ligans bästa spelare. Ser slutet på karriären. Stort fotbollshjärta och vältalig i media. Potential att fortsätta karriären som trovärdig symbol och ambassadör för svensk fotboll. Såväl i media, fotbollsrörelse och nationella fotbollssponsorer.

Värde: 10 Mkr

Oscar Lewicki
Nästa mittfältsdirigent i svensk fotboll. Stor popularitet efter U21-guldet 2015, och MFFs resa i Champions League. Nästa klubbval avgörande för den framtida resan. Anonym och tystlåten, låter spelet på planen tala. Ett unikt namn och spelar på en position som skapar uppmärksamhet. Populär hos nästa generations fotbollsutövare.

Värde: 5 Mkr

Emil Forsberg
Utsedd till bästa spelare i tyska andra divisionen. Ryktas för stora pengar till storklubbar i de stora ligorna, men Leipzig vill ha honom kvar. Nästa klubbval kan innebära ett stort kliv för Forsbergs karriär, uppmärksamhet och attraktion. Startspelare i landslaget många år framöver om utvecklingskurvan fortsätter. Positiv position hos såväl fans som media. Potential att bygga vidare.

Värde: 20 Mkr

Marcus Berg
Det tog några år mer för Berg att etablera sig i landslag och leverera i internationella ligor efter succén i hemma-U21 EM. Idag hyllad målskytt i grekiska storklubben Panathinaikos, efter ett antal motiga år i Hamburg. För en tuff kamp mot folkkära Guidetti om startplatsen. Forwardpositionen är kanske den enklaste för en kommersiell attraktion och utveckling.

Värde: 10 Mkr

Zlatan Ibrahimovic
Svensk idrotts- och fotbolls största varumärke genom tiderna. Anspelar på urtida manlighets- och krigarvärden med en superhjältestatus som går hem hos nästan alla målgrupper. Succén i franska ligan har tagit honom till nya höjder, även på en världsmarknad, vilket också märks i den kommersiella utvecklingen av varumärket Zlatan. Har egentligen varit oerhört sparsmakad med samarbeten fram tills nu då han, förutom att agera reklampelare också involveras i produkt- och företagsutveckling. Smarta affärsmässiga val med produkter som överensstämmer med Zlatans image. Varumärket- och affärsmannen Zlatan kommer leva långt efter den aktiva karriären.

Värde: 500 Mkr

Utvalda bänkspelare:

John Guidetti
Den mest populära spelaren i Sverige efter Zlatan. Lovande sedan länge, och har nu tagit nästa steg efter kycklingincidenten 2012. Älskad av fansen i såväl Feynoord, Celtic som Celta Vigo genom sitt engagemang, spontanitet och glädje. Ger av sig själv. Stort engagemang för barn och ungdomar. Älskvärda initiativ som sprids via sociala medier. Stora kommersiella möjligheter. En ambassadör som skapar uppmärksamhet, väcker känslor och når fram till fotbollsintresserade.

Värde: 20 Mkr 

Oscar Hiljemark
Sveriges Bäst klädde man 2016, enligt Café. Kommer vara ett av de stora affischnamnen i svensk fotboll. Levererar i Serie A, och nästa klubbadress är någon av de italienska storklubbarna. Denna fotbollsgenerations Glenn Strömberg deluxe, med möjlighet att aktivera de italienska attributen mode och mat även i Sverige.

Värde: 15 Mkr

Albin Ekdal
Från BP, via Juventus till just nu Hamburg. Vältalig och positiv personlighet som tar allt större plats även vid sidan av planen. Levererar som speluppbyggare och kommer tillhöra landslaget i många år framöver. Behöver en tydlig hemvist i liga och klubb, för att ta nästa steg även vid sidan av planen, och därmed spöa pappa Lennart i kändisskap.

Värde: 15 Mkr

Erik Johansson
Vände till danska storklubben Köpenhamn efter jobbig tid i belgiska Gent. Potential att ta ägarskap om mittbackspositionen i landslaget under lång tid framöver. Fortfarande relativt okänd, men har ett yttre med potential för rollen som omslagspojke.

Värde: 5 Mkr

Värdering och kommentarer av: Niklas Turner Olovzon och Daniel Hegborn, Passion Lab

Publicerad 2016-06-13 kl 14:08

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto