Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Han ska vända Malmös chocksiffror: "Måste få snurr på arenan"

Malmö backar med 32,8 miljoner kronor. Vd Per Nilssons svåra uppdrag: att sanera ekonomin.
– Vi ska få snurr på arenan, säger han till fotbollskanalen.

Det var bara några veckor sedan som Nilssons företrädare, Pelle Svensson, tackade för sig. På grund av hälsoskäl ansåg han sig inte kunna överblicka verksamheten till fullo – och det angavs som en förklaring till föreningens kraftigt missvisande kalkyler. Enligt prognosen skulle minusresultatet bli tio miljoner kronor för 2010. Med facit i hand har den siffran mer än tredubblats.

- Det mest allvarliga är att man inte hade kollen, säger nye vd:n Per Nilsson till fotbollskanalen

Samtidigt betonar han att man inom fotbollens verksamhetsområde inte enbart kan stirra sig blind på vad som står i en årsredovisning. Det finns andra, dolda tillgångar att ta med i beräkningarna.

- Vissa år kan man göra spelarförsäljningar till stora belopp, och då blir resultaträkningen kanon. Men egentligen är det ju så, i ett sådant läge, att vi tappat kraft. Förlorat värden som inte syns i resultaträkningen, säger Per Nilsson till fotbollskanalen.se.

Utan transfers och avskrivningar har MFF också förbättrat sitt resultat för förra året. Men Per Nilsson medger ändå att läget är dystert och pekar särskilt på att föreningen själv blev tagen på sängen när det uppdagades hur ekonomin ser ut.

- Det är inte så att 30 miljoner försvunnit ur kassan. Men det jag ser som primärt nu är att alla ska veta var vi befinner oss. Om vi går ut och säger att vi går back med fem miljoner, då måste det också stämma. Vi måste ha koll på kostnadsposterna och det blir upp till mig att få ut tillförlitliga rapporter, säger Nilsson.

Han berättar att det finns två betydande saker han själv ansvarar för framöver. Att kapa kostnader och att öka på intäkterna.

- Defensivspelet, som vi kan kalla det, handlar om att se över alla kostnadsposter. Men sedan har vi offensivspelet också. Exempelvis när det gäller Swedbank Stadion. Vi har än så länge inte fått snurr på sidoverksamheten. Vi måste se till att få en betydligt högre beläggning.

Hur kan ni göra det?
- Vi har ju en organisation som säljer event, konferenser och sådana saker. Men jag tror inte att vi löser detta under 2011. Vi påbörjar intäktsökningar, men det tar säkert två till fyra år att bygga upp en verksamhet som ger de så mycket intäkter som den kan göra. Sådant görs inte över en natt.

Men har MFF verkligen råd med en så lång process, om ni uppvisar den här sortens resultat?
- Det blir inte så här år efter år. Vi har redan vidtagit åtgärder på kostnadssidan som slagit igenom, säger Nilsson och hänvisar bland annat till att flera tjänster dragits in inom klubben.

Kan det bli tal om fler liknande åtgärder framöver?
- Jag ser över det, men för ögonblicket finns inga sådana planer. Inte i dagsläget. Först och främst måste vi se till att alla bidrar optimalt till intäkter och rätt typ av kostnader. Att de har förutsättningar för det, säger Nilsson.

Publicerad 2011-02-18 kl 18:19
ALLSVENSKAN

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER