Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

FALLAHI: TikTok är en egen värld, det borde Osimhen veta

Serie A

Foto: Bildbyrån.

Det är allt annat än frid och fröjd hos regerande italienska mästarna Napoli. Rudi Garcia ersatte mästartränaren Luciano Spalletti. Mästarna inledde med två raka vinster i Serie A men har sen det bara tagit två poäng på de tre följande matcherna i ligan. Hemmaförlust mot Lazio följdes upp med bortakryss mot Genoa efter en sen upphämtning av Napoli. I Champions League blev det en knapp seger tack vare ett sent självmål av Braga och i helgen blev det 0-0 borta mot Bologna. En match som handlade mer om Victor Osimhen än om resultatet.

Anfallaren hade en ramträff, missade straff och skällde ut tränare Garcia när han blev utbytt. Osimhen gestikulerade tydligt att han ville ha två anfallare på planen och förstod inte varför han blev utbytt. En liknande händelse skedde för bara ett par veckor sen men då med Kvaratskhelia som undrade varför han blev utbytt i ungefär samma situation. Efter matchen mot Bologna trodde jag att det vi skulle prata om var Osimhen och Kvaratskhelia och att kvällens match mot Udinese skulle vara viktigare än någonsin.

Annons

Istället har Osimhen blivit förbannad på klubben på grund av TikTok. Napoli driver ett framgångsrikt TikTokkonto med 4.5 miljoner följare och har samlat ihop över 72.9 miljoner likes på plattformen. Videorna som läggs upp har ofta över miljonen i visningar vilket är mycket bra sett till följarantalet som klubben har. Materialet är mestadels trendande ljud på plattformen som klipps ihop med olika reaktioner och händelser från Napolis matcher eller träningar. Efter straffmissen mot Bologna lade Napolis admin upp ett ironiskt klipp som skojar om missarna. Ljudet trendade först och främst under VM när det skojades med att Leo Messi fick många straffar under VM. Att Napoli klistrar på samma ljud på Osimhens straffmiss är antingen genialiskt eller spritt språngande galet, beroende på vem du frågar och troligtvis vilken ålder den här personen är i och vilken vana hen har att konsumera videor på TikTok. Klippet som går att se nedan är den stora anledningen till att krocken mellan Napoli och Osimhen sker.

Annons

Under gårdagen så raderade eller arkiverade (raderar du bilder från instagram tas de bort helt och hållet, arkiverar du de kan du gömma bilderna från din profil och sen ta tillbaka de när du vill) Victor Osimhen i princip alla bilder på honom i en Napolitröja från sitt Instagramkonto. Utöver det gick nigerianens agent ut med hård kritik mot klubben:

"Vad som hände i dag på Napolis officiella TikTok-konto är oacceptabelt. En hånfull video mot Victor publicerades och togs sedan bort, men nu är det för sent. Faktum är att det här innebär en stor skada för spelaren, som den senaste tiden blivit utsatt för mediadrev och falska nyheter. Vi förbehåller oss rätten att vidta rättsliga åtgärder och vadhelst annat för att skydda Victor", skriver Roberto Calenda på Twitter.

Annons

När jag ser klippet igen slår två tankar mig:

1. Jag hade aldrig lagt ut klippet efter att min största stjärna missat en straff, skällt ut tränaren och lämnat planen mållös.

2. Klippet är inte så farligt att man ska radera alla bilder på sig själv i Napolitröja och hota med stämning av klubben.

Napolis konto på tiktok är ironiskt och skojar om allt och alla från motståndare till egna spelare. Det mesta av materialet är för mig som 90-talist varken förståeligt eller roligt, men ser man resultaten på videorna i antal gillningar, delningar, bokmärken och videovisningar så går det inte att neka att Napoli har hittat en tonalitet på plattformen som helt klart underhåller den nya generationen. I sociala medier-kretsar beskrivs Napoli och Parmas tiktokkonton som de ’bästa’ av de italienska fotbollsklubbarna som har närvaro på TikTok. Tittar man på tonen passar den perfekt in i hur unga italienare pratar idag. Många av kommentarerna besvaras och avslutas med "bro" som är italiensk slang för bror. "Tänk att man tror det här kontot är seriöst bro", går bland annat att läsa. Troligtvis har Napoli träffat rätt med personen eller personerna som driver kontot då följet och resultaten utklassar Napolis andra sociala plattformar.

Annons

Det finns en till video på kontot där ännu ett viralt TikTokljud står i centrum och här blir problemen för Napoli större. Bilder på Osimhen klipps in till ljudet ”I’m a coconut”. För ett par månader sen kallade Osimhen sig själv för kokosnöt som ska representera att man är envis, dvs har en hård skalle.

Klippet är för oss i Sverige och i stora delar av världen på gränsen till rasistiskt. Klippet som är ganska gammalt har skapat stor uppståndelse på Twitter och i medierna under dagen till följd av det raderade straffklippet. Trots att Osimhen själv definierat sig som kokosnöt, ser det nu ut som att Napoli driver en sorts kampanj mot sin egna spelare och det är det här som kan bli farligt med sociala medier.

TikTok skiljer sig från X (Twitter), Instagram och Facebook. Tonaliteten, materialet och språket är annorlunda. Jakten på att vara rolig balanserar alltid på en fin gräns men i det här fallet så tycker jag att gränsen har passerats. En fotbollsklubbs officiella konto bör veta bättre än att skoja med sin egna spelare efter en frustrerande prestation. Samtidigt kan jag inte undgå att tänka att det måste vara något mer som skaver från Osimhens sida. Straffmissen i sig är inte tillräcklig för att skapa den oerhörda ilskan och hotet om stämning. Osimhen har inte förlängt med Napoli och sägs vilja lämna klubben. Är det här ursäkten han väntat på? Han sägs ha varit nära flyttar till både Saudiarabien och storklubbarna i Premier League och kanske har han ångrat att han blev kvar i somras efter tränarbytet.

Annons

Oavsett vad som händer är det intressant att följa hur nya generationens användning av sociala medier krockar med den traditionella klubbkommunikationen. Våra yngre läsare och följare kanske inte ens hade reagerat på klippen och bara skrattat åt det. Min generation tycker att det är helt fel. Någonstans sker en enorm krock och i fotbollsvärlden kan denna krock kosta dyrt. Är det värt att vara rolig på bekostnad av en arg storstjärna som vill lämna klubben? Ska klubbarna ha bättre koll på vad som publiceras och när? Efter att ha jobbat i många år med sociala plattformar är det svårt att komma med ett enkelt svar på frågan, men här kommer ett försök:

Napoli ska kunna publicera vilka videor de vill på sina plattformar utan att hotas av stämning från sina egna spelare. En förutsättning för att det ska gå att publicera vad de vill måste tonen och innehållet i klippet stämma överens med klubbens värdegrund och inte reta upp spelarna vars stora egon kan skapa sportsliga problem.  Klippet med straffmissen är okej i sig för mig, men har dålig tajming och borde därför ha undvikits och sparats till senare tillfälle. Kokosnötklippet kommer ses som rasistiskt i världen och borde ha undvikits, men om Osimhen själv kallar sig själv för kokosnöt i ett annat syfte kan det vara förståeligt att TikTokredaktionen spelar vidare på det, jag hoppas de hade kollat med huvudpersonen innan de publicerade klippet. Hur löser man då det här? Napoli ber om ursäkt till Osimhen för tajmingen och tonen. Osimhen stämmer inte Napoli. TikTokadmin får förklara ett och annat om plattformen och vi alla går vidare med lärdomar om hur snabbt gränser kan passeras och vilka förödande konsekvenser det kan få.

Annons

Samtidigt som det här skrivs laddar Osimhen upp för att möta Udinese ikväll 20:45. Jag skulle inte förvånas om han gjorde mål och firade på ett speciellt sätt för att sedan publicera det på sina plattformar. Allt ska ju kokas ihop till en TikTokvideo till slut.

Fotnot: Krönikan skrevs inför Napolis möte med Udinese.

Publicerad 2023-09-28 kl 08:59

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto