Andersson efter kritiken från stjärnornas agent: "Känner mig trygg"

Sverige (herr)

Agenten Hasan Cetinkaya har kritiserat Janne Andersson och landslaget.
Men det ska inte påverka förbundskaptens relation till Cetinkayas klienter, menar Andersson.
- Det viktiga är hur jag och spelarna kommunicerar och jag känner mig helt trygg i den relationen, säger förbundskaptenen.

Se en tv-intervju med Janne Andersson i spelaren ovan.

Agenten Hasan Cetinkaya - som företräder bland andra Victor Nilsson Lindelöf, Emil Forsberg och Robin Olsen - riktade nyligen hård kritik mot Janne Andersson och landslaget i en intervju med Aftonbladet. Bland annat sa Catinkaya att Emil Forsberg inte får den roll han förtjänar, att Sveriges spelidé är ”förskräcklig” och att förbundskapten Janne Andersson knappt har en relation till många av landslagsspelarna.

- Saken är den att jag inte tror att Janne Andersson har en relation med Emil. Jag tror inte att han har en relation med några andra än några få äldre spelare. Och det är ju en ledarfråga. Om Janne väljer att jobba på det sättet så är det hans sätt att leda ett lag. Om inte han vill bygga en relation med alla spelare så kan inte jag klandra honom, det är hans val. Men om du blir utbytt efter 60 minuter mot Rumänien efter att ha varit Sveriges bästa spelare utan att det funnits någon kommunikation om det före matchen – då är det något som brister, sa Cetinkaya till Aftonbladet.

När Janne Andersson fick frågor om uttalandena vid onsdagens presskonferens upplevde han det inte på samma sätt som Cetinkya. Förbundskaptenen sa att han inte haft någon direkt kontakt med spelarna efter agentens kritik, men att han inte upplever relationen som särskilt frostig.

- Jag kommunicerar normalt med dem (spelarna) när vi träffas. Jag hade sms-kontakt med någon av dem, men inte i de här frågorna.  Vi kommer väl att prata som vanligt när vi träffas. Det här är väldigt mycket ”då”-grejer. Vi pratar alltså om saker som har varit. Det finns ju många som har synpunkter på det vi gör och inte minst ni har ju det som yrke, säger Andersson.

- Det är saker vi hanterar när vi träffas. Det viktiga är hur jag och spelarna kommunicerar och jag känner mig helt trygg i den relationen. Sedan finns det agenter som har i uppdrag och som uppgift att på olika sätt stötta spelarna och prata för spelarna.

Andersson tycker också att kritiken är en del av jobbet.

- Jag ser på det som så att agenternas roll är att stötta sina spelare. De är ju spelarnas män så att säga. Jag har träffat på många agenter under mina år som klubbtränare och tittar man på förra samlingen hade vi en agent som gick ut agerade när jag inte tog ut Marcus Danielson. Det finns med som en del i mitt jobb, att det finns brus runtomkring, även från er i media och andra som bevakar oss och ifrågasätter och har synpunkter på det vi gör. Min relation med spelarna och hur vi jobbar på… Vi pratar om grejer som är tillbaka i tiden och de eventuella frågetecken som har funnits är utredda och klara. Vi kommunicerar på ett jättebra sätt och det ska bli jätteroligt att träffa dem igen.

Publicerad 2019-10-02 kl 13:50