POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS

Jakten på tv-pengar fortsätter - men Bundesliga är fortfarande långt efter Premier League

Twitter: @atnilsson

Jakten på högre intäkter från Bundesligarättigheter går vidare inom den tyska fotbollen med en låga som ännu lyser starkt. Den heta potatisen som tv-rättigheterna för de två högsta divisionerna i Tyskland är, kommer fortsatt att vara så till dess att något eller några medieföretag köpt rättigheterna som gäller från och med säsongen 2017/2018. Redan till sommaren hoppas det tyska ligaförbundet (DFL) ha gjort klart med vilka som vunnit rättighetskriget, men ännu är det oklart huruvida det handlar om ett krig eller ett försök till upptrissning av summorna.

Sedan flera år tillbaka äger Sky rättigheterna för Bundesliga och 2. Bundesliga i Tyskland. Den tyska betal-tv-kanalen pytsar in 486 miljoner euro för att få sända fotbollen, vilket är lite drygt 77% av vad ligan får in totalt från sina rättigheter. Att Sky har varit en av ligans viktigaste partner de senaste åren är minst sagt en underdrift sett till de siffrorna. Dessutom har Sky aldrig kunnat visa upp svarta siffror när de kommer till sina Bundesligarättigheter, trots detta har siffran för rättigheterna ökat konstant och nu önskar sig DFL och de tyska fotbollsklubbarna nästan en fördubbling av inkomsterna.

Ett sätt för att lyckas med detta hoppas DFL är genom att dela upp de olika möjligheterna till att få visa ligorna. Igår gick förbundet ut med information om att man häver möjligheten till att förvärva sig alla rättigheter i ett paket, istället kommer de olika delarna portioneras ut för att öka attraktiviteten och ge andra spelare på mediamarknaden möjligheten att köpa Bundesligarättigheter. Enkelt sagt betyder det att Sky fortfarande kan behålla rättigheterna för tv-sändningarna, men att en annan aktör kan få rättigheterna till att streama matcherna på andra plattformar (vilken Sky självklart också i praktiken skulle kunna köpa).

Med det vill DFL öka möjligheterna för att locka ytterligare budgivare in i kampen om Bundesligarättigheterna och det tycks ha fått effekt. För även om Sky ser ut att tappa åtminstone en del av rättigheterna, så kommer de fortfarande att lägga bud på allt. Vidare sägs Discovery-koncernen med Eurosport vara väldigt intresserade av att köpa tv-rättigheterna i Tyskland. Samtidigt har även Deutsche Telekom, Amazon och Netflix uppvisat intresse för att köpa rättigheterna till att kunna streama matcherna på sina plattformar, vilket borde öka intäkterna från den kommande försäljningen.

Samtidigt är allting inte guld och gröna skogar för den tyska fotbollen vilket gör den svårsåld på andra ställen än i Tyskland. När Fox i USA bestämde sig för att köpa rättigheterna valde man att satsa stort på Bundesliga. Problemet, vilket man blev varse om rätt snabbt, var att ytterst få tyska lag lockade tittare till att slå över från Crystal PalaceNorwich till Bayern MünchenSchalke. Inte ens befolkningen med mexikanskt ursprung kunde hjälpa Chicharitos Leverkusen till att få ökade tittarsiffror, istället uppvisades flera omätbara resultat (vilket skrivs som en stor fet nolla i protokollet) upp vilket i USA får ses som en bedrift sett till hur många som faktiskt bor i landet.

Trots att Bundesliga passerade Premier League i koefficientligan 2015 så har ytterst lite effekt sätts utanför det fotbollsmässiga. Bakom Bayern München och Borussia Dortmund, vars framgångar i Europa har givit eko i resten av världen, har de tyska lagen och den tyska ligan inte lyckats locka särskilt många nya följare trots ivriga försök. Det är inte för inte som DFL håller sig lågmälda när pr-resor till tveksamma stater och miljöer genomförs av de tyska klubbarna, för precis som klubbarna är de högsta hönsen högst medvetna om att de behöver all form av reklam om de vill kunna öka intäkterna till ligan. Oavsett om det är till USA, Kina eller Qatar.

En annan fråga som också diskuteras hett är hur pengarna ska fördelas. Idag ges 80 procent av den totala summan till Bundesliga och 20 procent till 2. Bundesliga. För Bundesligaklubbarna är sedan uppdelningen som så att 65 procent delas upp lika på alla, medan övriga 35 procent portioneras ut enligt en femårsrankning sett till hur klubbarna har presterat i ligan. Bayern, som får störst del av kakan, får in drygt 40 miljoner euro (vilket är ungefär 1 miljon euro mer än Dortmund) medan nykomlingarna Darmstadt drar in ganska exakt hälften av Bayerns summa.

Men den här fördelningen är kritiserad av många av de mer traditionella klubbarna som känner sig felaktigt behandlade. ”Team Marktwert” bestående Werder Bremen, Hamburger SV, VfB Stuttgart, FC Köln, Hertha Berlin och Eintracht Frankfurt har gått ihop och vill se en förändring av systemet där man likt många av de andra toppligorna i Europa, också fördelar pengar sett till mjukare värden så som hur många som ser deras matcherna på teve, hur stor supporterbas de har eller liknande.

Enkelt sagt vill de traditionsrika klubbarna med stora supporterföljen vars sportsliga framgångar har dalat, slå vakt om sin position också hävda sin rätt för större andel pengar då mindre traditionsenliga klubbarna (Wolfsburg, Leverkusen, Hoffenheim, Ingolstadt med flera) inte lockar lika mycket publik till arenorna och inte heller har lika högra tittarsiffror på tv. Vid ett införande av ett sådant system skulle fortfarande Bayern München och Borussia Dortmund få störst del av kakan, samtidigt som andra klassiska klubbar skulle få ökade intäkter medan de ”nyare” klubbarna skulle tappa i intäkter trots bra resultat i ligan.

Därmed finns det alltså två problem som DFL och de tyska klubbarna har att lösa. Dels ska de få rättigheterna sålda och det helst till en summa som ger över en miljard euro per säsong – vilket vore en ökning med över 400 miljoner euro men samtidigt vara knappt en tredjedel av vad Premier Legaue drar in. Dels handlar det om att antingen fortsätta på den inslagna vägen i fördelningen av pengar, eller göra om det systemet för att gynna vissa klubbar lite mer. Med andra ord är det en lång väg kvar innan en lösning är nådd. Och i slutändan är man fortfarande mil bakom Premier League.

Publicerad 2016-04-12 kl 08:53

Senaste tweets

Arkiv

Annons
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå