Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Jag trodde Guidetti visste hur Hughes fungerar

Jag tog Bugaboon och rullade iväg med Tindra, snart 5 månader, för en lunch på stan.

Eller hemma hos Långe Lundh.

Han är snart mera Riche än Anders Timell.

Och mycket riktigt, när jag undrade om det fanns en plats i lunchkaoset för mig och en barnvagn så fick jag veta att “vi sätter dig hos Olof”.

Det var som att det hade varit en större överrraskning om Lundh INTE hade varit på plats.

Jag kan inte påminna mig om att jag varit på Riche, ett bra hak såväl till frukost, lunch, middag som för ett kvällsjärn i centrala delarna av Hufvudstaden, det senaste året utan att Lundh har synts till.

Hade jag bott inne i stan och hade jag tagit mig fram på cykel så hade jag också velat äta bardisk-lunch på Riche varje dag.

Nu är man en farbror som bor i villa utanför innerstan, kör bil (eller barnvagn) och som funderar över vilken dag soptunnan ska ställas ut på gatan eller om jag ska köpa en snöslunga.

Tiderna förändras och det känns skönt att se att Lundh fortsätter leva det ljuva livet. Han är värd det.

***

Oklart om Mark Hughes är den typen av manager som känner att det är uppfriskande att en ung nykomling, med noll Premier League-meriter, kräver mer speltid omgående.

Jag har inga problem med att John Guidetti har ett starkt självförtroende och vill framåt – alltså hellre spelare som VILL något än de som inte vågar att vilja – men jag är ju klart överraskad över att John inte har koll på hur en brittisk managertyp som Hughes fungerar.

Och det kan ju innebära att karriären får ytterligare broms.

Sen har vi ingen aning om vad Guidetti har blivit lovad av Stoke eller Hughes när han valde att gå dit, jag tror åtminstone inte att han blev lovad att Peter Odemwingie skulle skriva på för klubben.

Personligen förstår jag inte varför John Guidetti inte valde lite lägre nivå än Premier League för sin omstart, ett halvår i Holland hade varit perfekt att börja med efter nästan två år skadefrånvaro.

***

Min onsdagskrönika handlade om det fullständigt bisarra i att vi låter fotbollens jävelskap ta makten, kidnappa sporten och låta en match spelas i hemlighet av just det skälet – utan att vi ens bryr oss.

Du läser den HÄR

***.

Självklart är jag inte ett dugg överraskad över att det blev ett sjujävla hallaballo (underskattat ord) över Zlatan och Volvon.

Det är ju ändå Zlatan Ibrahimovic, han är Sveriges mest omtalade och omskrivna personlighet alla kategorier just nu, och allt han gör som blir offentligt blir stort…oavsett om det är en stulen straff mot San Marino, en bok, en signerad cykel eller en fis på tvären.

Han triggar igång så många spänningar hos så många och därför så blir det enorma hyllningar å ena sidan eller kritik och ifrågasättningar å den andra. Ytterligheterna sträcker sig med flera mils avstånd.

Filmen var snygg, som sagt. Den var uppseendeväckande på sitt sätt. Jag tror att det i förlängningen var en hit för ett gubbstämplat bilmärke..

Men självklart kan det inte stanna vid det: en cool reklamfilm.

Jag får mejl från de som heter Lennart, Agne, Sven-Arne och sånt och de är så oerhört upprörda av alla tänkbara skäl. Allt från att han talar nationalsången, till att han bär jaktvapen eller körde bilen för fort på hala vägar

Ett gäng ultrafeminister ifrågasatte varför Helena tittade ut genom ett fönster eller vilket kön den ängsliga dovhjorten tillhörde.

Kollegor i branschen har ojat högt över att andra kollegor i branschen har skrivit om själva filmen eller hur den kom till.

Många menar att det är hemskt att han fått betalt.

Ungefär så.

Men när Swedish House Mafia gjorde en Volvp-film så var det mest en kul grej, att några svenska killar som gjort sig feta pengar på att underhålla folk via musik utan instrument (jag gillar SHM, så det är inte det, my kind of raise the roof-musik) gjorde en film i nån sorts färöisk natur för svenska bilar (eller kinesiska, oklart vilket).

Då fick det räcka så.

Det säger mest om hur stor Zlatan är överallt.

Ingen nöjer sig bara med att han gör en cool reklamfilm och så är det fine. Den måste dissikeras in i minsta beståndsdel.

Fascinerande, på sitt sätt.

***

Erik Friberg till Serie A var inte en övergång som jag såg komma, det måste jag erkänna.

***

I veckans PÅDDEN pratar vi om väldigt mycket, bland anat om mediaklimatet inför Super Bowl (med galet trick), Staffan Olsson, datorhaveri, fotbollsidiotin, en hel del om hur snett ute kollegor är som sågar skriverier om Volvo-reklamen som “köpt” och varför jag vill bli dubbelspelare.

Lyssna HÄR.

***

Om FCK ger sig in och vill ha Markus Rosenberg så tror jag Malmö FF får svårt att hänga med i budgivningen.

Då kan han fortfarande flytta “him” men ändå lira för någon annan. Som förmodligen är bättre. Och framförallt tätare.

***

När allt och alla beskriver Stig som ICA-Stig – är vi “köpta” då också?

***

Om ni undrade vems fel det var den här gången, så var det arenans fel.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/event/article3800589.ece

***

Kvällens avslutades med att ett stort gäng TV4-friends tackade av Redaktionsjuggen som nu drar till Kanal5 och blir sportchef där.

Först på Brillo. Sen på Riche.

Jag fascinerades av att varannan man på Riche hade skägg och mössa på inomhus.

Lundh kör inte mössa på inomhus, men jag såg skägget smälta in när han stod inne i baren och beställde (eller möjligen tappade upp en fatöl själv) samtidigt som jag tog en taxi som trött och tråkig medelålders till ett enklare litet hus i Blacksmithfield, väster om stan.

Det känns ändå bra att Långe Lundh håller ställningarna när jag allt mer har tacklat av och är slut som artist.

 

 

Publicerad 2014-01-30 kl 23:54
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER