Berg brydde sig inte om kritiken från Zlatan: "Det kanske var en realistisk fakta också"

Sverige (herr)

Marcus Berg har fått ta emot kritik från media, och till och med från landslagskollegan Zlatan Ibrahimovic.
Men det är inget som verkar röra Blåvittspelaren allt för mycket.
- Det kanske var en realistisk fakta också, säger Berg i Lundhs podcast.

Marcus Berg har fått utstå en hel del skit under sin tid i landslaget, men det färskaste är nog vad han fick utstå efter Spanien-matchen i EM. Efter ett missat läge fick han ta emot både hat och hot på sociala medier. Det gick så långt att förbundet polisanmälde händelserna, men utan resultat. I Lundhs podcast pratar Blåvitt-spelaren om medias påverkan på folks åsikter.

Om man tänker unga spelare som tar sig fram. Hur ska de lära sig att leva med kritiken som kan komma från alla möjliga håll?
- Som jag sa så finns det en gräns. Sen om folk skriver att man är sämst, sådant får man lära sig att skaka av sig. Det är en helt annan grej, det ska man inte ta åt sig av och det är någonting man lär sig under vägen. Men när det går över till andra grejer så får man försöka stänga av eller att det ska hända någonting från högre instans.

Även vi i media bevakar ju och kommer med omdömen. Jag blev ju indragen när min kollega Alexander Axén sa att ni skulle springa snabbare eller någonting. Hur brottas man med att det blir rätt mycket medialt? Jag menar, du hade en lång period där du inte gjorde mål.
- Det där tror jag är någonting som ni får se er i spegeln med. Ni har ganska stor makt och det tror jag ni vet om också. Jag har faktiskt inte läst och sett allting som Axén har sagt.

Jag ska inte friskriva mig helt heller.
- Nej, men det är ju upp till er och ni har ju en otroligt stor påverkan. Jag vet inte hur många miljoner som kollar våra matcher. Men samtidigt så är det någonting som du eller han eller någon tycker om mig. Och det påverkar ju folk till hundra procent. Det kan ju vara folk som kommer fram dagen efter utan att ha sett vår match, nu pratar jag inte bara om landslaget utan generellt sett. Och det säger att "det gick inte så bra igår va?", "jo det gick jävligt bra" - "amen det stod ju att det inte gick bra". Du vet vad jag menar, media har otroligt stor påverkan på vad folk tycker och tänker. Så det är klart att det ger bensin på elden om en sådan person står och sågar en spelare. Samtidigt är det ju någonting han tycker och som han får stå för då.

Men just att medier ju är den del av det hela och det bidrar till allting. Hur känner du kring det? För även det klimatet har ju förändrats under din långa karriär.
- Samtidigt så fattar jag ju grejen också. Allt har ju ett band och utan media så hade vi inte kunnat vara fulltidsproffs eller tjänat dem pengarna som vi kan. Så allt hör ju ihop. Sen just med vilket klimat det är, det får ju folk stå för själva. Det är så jag är som person, att jag kan tycka och tänka saker om dig eller vem som helst men jag behöver inte uttrycka det. Visst jag tycker så men det hjälper inte mig eller den personen att jag säger det rakt ut.

Du spelade ju mycket med Zlatan och efter han slutade och innan han var tillbaka igen så hade han ju gått hårt åt Janne men även åt dig i en intervju som jag vet att du har fått svara på frågor om. Hur var det när man möts igen? Låtsas man som ingenting eller tar man upp det?

- Om jag och Zlatan tog upp det? Nej vi hälsade som vanligt och om jag inte missminner mig så tog jag inte åt mig jättemycket om jag ska vara ärlig. Sen kanske det var världens sågning och att jag inte förstod det men han menade väl mer att om han inte hade gjort mål på så många matcher som jag hade gjort så hade han inte spelat i landslaget. Det kanske är en sågning mot mig samtidigt som det kanske var en realistisk fakta också. Så jag la faktiskt ingen vikt vid det och när jag träffade honom igen så var det otroligt kul. För det är en otroligt duktig spelare och Sveriges bästa spelare genom tiderna och som fortfarande kan vara med och bidra på planen för att Sverige ska vinna matcher.

Fakta

343 - Marcus Berg

Avsnitt 343 av Sveriges nyfiknaste fotbollspodd gästas av Marcus Berg. Anfallaren talar om trycket på Blåvitts hemvändare, om Håkan Milds betydelse för klubben, om vad som måste fungera för att IFK ska slåss i toppen, om hur han är som lagkapten, om överraskningen när Pontus Wernbloom slutade och om hur allsvenskan förändrats sedan han lämnade 2007.

Berg berättar om åren i landslaget med VM 2018 som höjdpunkt, om att offra sig för laget, om hetsjakten på honom i sociala medier med hot och hat, om slutet mot Ukraina i EM samt om att det krävs smärtstillande för att spela, om tiden som utfrusen i Hamburg, om märkligheterna i den grekiska ligan, om att tacka ja till spel i länder som Ryssland och Abu och om det svåra att avkrävas politiska ställningstaganden som spelare.

Publicerad 2022-03-23 kl 06:30