Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

SVERIGE

Tappet efter Zlatan - så ska SvFF vinna tillbaka publiken till Friends

Foto: SCANPIX

Sedan flytten till Friends har landslaget aldrig tidigare lockat så lite folk till en tävlingsmatch som mot Bulgarien.
Har landslagets varumärke försvagats efter Zlatan Ibrahimovic?
- Zlatan var ett varumärke i sig själv som hade en attraktionskraft och som attraherade folk, säger landslagets kommunikationschef Niklas Bodell.

Senaste matchen mot Holland som hade 36 000 åskådare på läktaren. Det var den VM-kvalomgångens bästa publiksiffra i Europa.

Hur mycket har landslagets varumärke försvagats efter Zlatan?

Plan för hur man ska göra det?

De svenska landslagsspelarna bjöd på en komfortabel seger mot Bulgarien i måndags kväll. Ola Toivonen, Victor Nilsson Lindelöf och Oscar Hiljemark såg till att fastställa slutresultatet till 3-0. Målrikt på planen - men desto mer glest på läktarplats.

Inför matchen gick truppen ihop och köpte 1000 biljetter som de sedan skänkte bort. Det hjälpte föga. 21 777 åskådare tog sig till Friends Arena i måndags kväll. Den sämsta noteringen för en svensk tävlingslandskamp sedan flytten från Råsunda.

- Det är klart att man hade önskat fullsatt, åtminstone över 30 000-strecket. Om jag ska vara ärlig så kändes det inte som en tävlingsmatch. Man får inte den där extra kicken eller motivationen som man önskar. Det är tråkigt, sa Albin Ekdal efter matchen.

Fansen sviker

Siffror som Fotbollskanalens statistikblogg tagit fram visar att de svenska fansen i allt större utsträckning tenderar att inte se Sveriges landskamper på arenan.

2013, då Friends för första gången togs i bruk för tävlingsmatcher, låg publiksnittet för tävlingsmatcher på 46 145 åskådare.

2014 var siffran nere i 35 775 innan det året efter steg till 38 745 för att under 2016 års två landskamper backa kraftigt igen. Snittet i år? 28 152 åskådare.

Så vad gör egentligen SvFF för att undvika en negativ trend med fallande publiksiffror? Ett grepp har varit att sänka biljettpriserna. Något som gjordes inför landskampen mot Holland. Kommunikationschefen Niklas Bodell berättar att förbundet "försöker vända på alla stenar och åstadkomma ännu bättre publiktillströmning."

- Vi försöker ju vända på alla stenar och åstadkomma bättre publiktillströmning till Friends för varje match. Men det finns olika utmaningar med alla matcher, när matchen spelas, vilken veckodag, avsparkstid, motstånd, upplevelsen i arenarummet och så vidare. Och vi kan tyvärr inte heller påverka allting själva. Matchdag och avsparkstid bestämmer till exempel Uefa, säger Bodell.

Mot Holland var 36 000 åskådare på läktaren. Det var VM-kvalomgångens bästa publiksiffra i Europa.

- Det är alldeles självklart att vi alltid strävar att åstadkomma så stor publiktillströmning som det bara går, men det betyder också att vi måste ha olika strategier för olika matcher.

Hur mycket har landslagets varumärke försvagats efter Zlatan?
- Zlatan är ju ett alldeles eget varumärke i sig självt och som på egen hand attraheradefolk att komma och titta. Men jag är övertygad om att det går att bygga ett väldigt starkt varumärke kring det nya landslaget också, ett landslag som är attraktivt och som lockar storpublik.

Har ni någon plan för hur ni ska göra det?
- Det varumärket bygger man över tid. Det är ingenting som man skapar över en natt.Men det beror ju i väldigt stor utsträckning också på vilka resultat vi åstadkommer. Det handlar naturligtvis ytterst om att vinna matcher. 

Krävs nytänkande

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon säger att SvFF nu måste tänka om i sin marknadsföringsstrategi som till mångt och mycket handlat om Zlatan Ibrahimovic under de senaste åren.

- Självklart måste förbundet starta om. Precis som Erik Hamrén valde att bygga spelet runt Zlatan så valde SvFF att bygga marknadsföringen kring Zlatan. Och det kan man inte klandra någon för. Det är totalt rätt när man har en sån världsspelare.

Samtidigt kan förbundets tänk kring att använda sig av Ibrahimovic varit kortsiktigt.

- Fast en sådan världsstjärna, med den magnituden, kommer inte finnas igen. Då vore det tjänstefel att inte bygga runt honom.

Så vad är det SvFF behöver göra för att fylla det marknadsmässiga tomrummet efter Zlatan? Långsiktighet, menar Turner Olovzon.

- Det viktiga nu är att inte tänka landskamp för landskamp och desperat jaga publik. Jag tror att det är viktigt att man jobbar med is i magen och har en plan för att locka tillbaka publiken till Friends.

Att spelarna delade ut tusen biljetter innan matchdagen. Var det ett drag från marknadssidan tror du?
- Det tror jag. Man får dock inte andas sista minuten vad gäller sådana saker, då kan man devalvera varumärkets värde. Det måste ske smart.

"Vigge" potentiellt affischnamn

Något naturligt affischnamn efter Zlatan finns i dagsläget inte i landslaget. I en sammanställning som Fotbollskanalen gjorde i somras, tillsammans med kommunikationsbyrån Passion Lab, pekades Victor Nilsson Lindelöf ut som en framtida posterboy.

- När vi tittade på vår värdering av EM-truppen tyckte vi att Victor Nilsson Lindelöf hade allt för att bli nästa posterboy. Oscar Hiljemark kan kanske ta det steget och det var ju han tillsammans med Nilsson Lindelöf som klev fram mot Bulgarien. 

U21-landslagets framgång i EM senaste går inte heller att bortse ifrån. Flera spelare från den guldvinnande truppen finns i dag i A-landslaget och det är något som kan utnyttjas, tror Turner Olovzon.

- Det finns en viss folklighet som kan hämtas från U21, där man lyckats med något som inte ens landslaget med Zlatan lyckades med. Att bygga ett lag med individer.

Sveriges tävlingslandskamper hemma på Friends Arena

Antalet åskådare som besökt Sveriges tävlingslandskamper på Friends Arena.

2013:
Irland, 49 436 åskådare
Färöarna, 32 858
Österrike, 49 416
Tyskland, 49 251
Portugal, 49 766

2014:
Ryssland, 49 023
Lichenstein, 22 528

2015:
Montenegro, 32 224
Österrike, 46 355
Moldavien, 25 351
Danmark, 49 053

2016:
Holland, 36 128
Bulgarien, 21 777

Publicerad 2016-10-11 kl 16:50
SVERIGE

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER