Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

ANNONS

Blågult-stjärnor har agenter utanför fotbollen: "Vill inte bara dricka kaffe när lamporna slocknar"

Sverige (herr) 2021-06-29 kl 17:15

GLASGOW. En agent inom fotbollen - och en utanför.
För många spelare har sponsoruppdrag vid sidan av planen blivit allt viktigare.
- Det kan vara kul att synas i andra sammanhang, säger Albin Ekdal till Fotbollskanalen.

6:01
Nästa

Avbryt
Försök igen

Se höjdpunkterna från Sveriges möte med Polen i spelaren ovan.

EM-tider innebär att man ser många av de svenska stjärnorna i olika samarbeten. En del hänger ihop med Svenska Fotbollförbundets avtal och att spelare ska vara delaktiga där är en del av överenskommelsen mellan spelarna och förbundet.

Det är bland annat därför vi ser Dejan Kulusevski och Mikael Lustig ihop med rapparen Blues som gör reklam för det statliga spelbolaget. Eller att Robin Quaison och Victor Nilsson Lindelöf frontar en kampanj om läsk och pizza.

Men det som blivit vanligare är att allt fler spelare har egna avtal med sponsorer. En av de flitigast förekommande är Alexander Isak som gör reklam för en energidryck.

ANNONS

Alla spelare i den svenska EM-truppen har agenter som bland annat hjälper till att hitta klubbar, men nu är det en del av dem som även skaffat en agent för att ta fram samarbeten.

Pierre Bengtsson representeras av danska byrån Flame Management. Albin Ekdal, Andreas Granqvist, Dejan Kulusevski och Mikael Lustig representeras alla av svenska managementbyrån Next Level Group, som startades 2018 av förre journalisten Anders Cedhamre och förre ishockey-stjärnan Peter Forsberg.

- Jag tror att om man vill jobba med varumärken som inte är kopplat direkt till landslag eller klubblag så är det bra att ha en byrå som hjälper till att placera dig på platser man vill synas, säger Cedhamre till Fotbollskanalen.

- Det kan ju vara gynnsamt att man använder plattformar med sitt namn och sin röst. När lamporna slocknar kanske man inte bara vill dricka kaffe utan fylla dagarna med meningsfulla saker, där kan vi ha en viktig roll.

ANNONS

Anders Cedhamre menar att det för spelarna finns många möjligheter att göra kommersiella saker men att det måste passa bra för deras sportsliga karriär.

- Man ska nog inte ha många samarbeten om man är i Juventus, som Dejan är. Men om det är några stycken och de är hållbara över tid så kan det leda till spännande saker efter karriären, säger han.

Vad vill spelare bli förknippade med, och vad vill man inte bli förknippade med?
- Det är naturligtvis helt individuellt. Det som förenar dem är att man kan bottna i varumärket och förstå det. Om man till exempel redan tycker om och använder ett märke, då är det ju en given matchning.

Hur ser ni på spelbolag som kan vara känsligt?
- Det är elefanten i rummet för många tror jag. Det är från fall till fall. I vissa lägen avråder vi, men i andra lägen finns det klienter som är intresserade av det privat. Vi kommer aldrig att ta beslutet, men vi lägger fram vår analys.

ANNONS

När Fotbollskanalen frågar Albin Ekdal om varför det är viktigt för honom att ha samarbeten och sponsoruppdrag utanför fotbollen så svarar han:

- Viktigt vet jag inte, men det kan vara kul att synas i andra sammanhang än fotboll. Bolagen som jag samarbetar med är jag stolt över och jag får ju även en ekonomisk ersättning såklart, säger han.

FAKTA

Landslagsspelarnas sponsoruppdrag

Karl-Johan Johnsson
Uhlsport

Kristoffer Nordfeldt
Adidas

Robin Olsen
Adidas

Mikael Lustig
Adidas
Celsius

Victor Nilsson Lindelöf
Nike
Unicef

Andreas Granqvist
Puma
Restaurang Vass
Broil King
Matchplay

Pierre Bengtsson
Adidas

Ludwig Augustinsson
Nike

Filip Helander
Puma

Emil Krafth
Adidas

Pontus Jansson
Nike

Marcus Danielson
Adidas

Sebastian Larsson
Nike
Nent

Albin Ekdal
Adidas
Clean drinks
Recipe for men

Emil Forsberg
Nike

Gustav Svensson
Adidas

Ken Sema
Nike

Viktor Claesson
Nike

Mattias Svanberg
Nike

Kristoffer Olsson
Nike

Dejan Kulusevski
Vitamin Well
Nike

Jens Cajuste
Nike

Marcus Berg
Nike

Alexander Isak
Adidas
IQ Fuel

Robin Quaison
Adidas
Quasion Foundation

Jordan Larsson
Nike

Sponsrat innehåll

Streama alla matcher från VM-kvalet - bara på C More.

Och massor av annan fotboll som LaLiga, Serie A och UEFA Champions League. 299kr/mån. Ingen bindningstid.

Streama nu

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto