Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons

Canal+: Frankrikes avsvalnade Sky Sports-försök

Vi vet hur Sky Sports och Premier League jobbade upp sig till toppen, men hur är TV-rättighetshistoriken i Frankrike?

På 1920-talet kom radion, och redan då diskuterades det hur stor påverkan det skulle ha på fotbollens publiksiffror. Strax därefter kom även TV:n in, och det fanns en lång period i vissa länder i Europa – inkluderat Frankrike – där det var förbjudet att TV-sända matcherna.

En av de TV-sända matcherna – Lyon mot Rennes – drog endast 900 åskådare till arenan, vilket ofta påpekades som ett argument till varför fotboll inte skulle visas på TV. En annan svår diskussion handlade om hur reklam skulle få synas under TV-matcher. Man visste inte hur man skulle hantera situationen, utan valde att vara extra försiktig.

Fransk fotboll var sen med sin professionalisering, men fransk TV var också sen med att släppa iväg de kommersiella TV-kanalerna. Det tog lång tid innan saker hände för att förbättra situationen och hitta nya inkomster. 1984 drog Canal+ igång sin fotbollssatsning. De förstod storleken på de potentiella vinsterna: under semifinalen i VM 1982 hade 30 miljoner fransmän kollat på förlusten mot tyskarna.

I början på 80-talet ökade TV-intäkterna extremt mycket på bara några få år, tack vare Canal+. År 1980 låg TV-intäkterna på sammanlagt 1 miljon francs. År 1986 var de på 65 miljoner francs.

Problemet kom dock runt 90-talet. Saint-Étienne och Bordeaux hade inte orkat hänga på Olympique de Marseille, och fransk fotboll behövde en toppstrid. Canal+ var de som behövde det mest: för att maximera intäkterna krävdes att ligan var så het som möjligt. Canal+, bland annat i samarbete med Olympique de Marseilles ägare Bernard Tapie, gick in och köpte PSG. Paris mot Marseille var en logisk duell.

PSG plockade in spelare som George Weah och Raí, och i början fungerade det rätt bra. 1993 slutade PSG tvåa i ligan, och OM var på första plats. Problemet var att OM fick titeln fråntagen sedan det kommit fram att de hade mutat motståndare. OM blev tvångsnedflyttade, och i alla andra ligor hade förmodligen PSG blivit krönta till segrare.

Inte i Frankrike. I historieböckerna står det att inget lag vann den säsongen. Det sägs att Canal+ var inblandade: OM var fortfarande ett omtyckt lag i Frankrike, och om titeln hade gått till PSG hade det kunnat skada varumärket som Canal+ hade. Som att Canal+ hade tagit en ligatitel från syd för att ge till ett huvudstadslag.

Det blev dock en ligatitel för PSG ett år senare följt av flera placeringar runt plats 2-3, dock utan att ta det sista stora klivet och det fanns fortfarande problem. Under en period på tio år hade PSG nio olika tränaranställningar, och efter några års ägarskap handlade PSG mest om underprestationer och stora problem med både ekonomi och supportrar.

Canal+ fick inte den effekten de ville av PSG. År 2000 gjordes dock en stor satsning: de unga fransmännen Nicolas Anelka, Peter Luccin, Stephane Dalmat, Bernard Mendy, och Sylvain Distin plockades in för sammanlagt €50 miljoner, och ett år senare kom Ronaldinho.

Det var dock strax där efter som det kom mer konkreta rykten om att Canal+ ville sälja PSG. Det var för dyrt att hålla igång klubben, och Olympique de Marseille hade inte återhämtat sig för att skapa duellen som skulle lyfta fransk fotboll. 2006 sålde Canal+ klubben till Colony Capital. På 15 år hade de endast vunnit en enda ligatitel.

TV-intäkterna hade dock fortsatt att öka. År 1980 stod TV-intäkterna för 1% av klubbarnas inkomst. År 1990 var siffran 25%. År 2000 var siffran 50%. Canal+ la 25% av sin totala budget på fotboll, trots att det endast täckte upp för 8,6% av TV-kalendern. År 1999 betalade Canal+ lika mycket till franska klubbar som Sky Sports gjorde till de engelska.

Canal+ försökte göra en sista stor höjning 2002: de ville ha ett avtal som skulle ge 40% extra till klubbarna, på ett liknande sätt som de gjorde i Premier League, men det blev aldrig av.

Canal+ beslutade sig för att stoppa den stora satsningen mot fotboll.

Ökningen av de franska klubbarnas TV-intäkterna 1996-2016
Exklusive utländska rättigheter

ligue1graf

Ett skräckexempel för Canal+ kan ha varit Tyskland.

Den bleka tyska Murdoch-kopian (och en faktiskt Murdoch-kompis) Leo Kirch försökte redan 1997 att trycka in stora pengar i de tyska TV-avtalet. Summorna var så höga att det stod för 60% av ligans omsättning runt 2000. Problemet där var att tyskarna inte ville betala för att se fotboll på TV, så 2002 tvingades Kirch ansöka om konkurs och Tyskland fortsatte in i ett redan tungt mörker för tysk fotboll.

I Frankrike har det på senare år snarare varit en sänkning på gång. Medan TV-avtalet höjs snabbt i Tyskland, Spanien, och England så har det varit tvärtom i Frankrike. Den lilla räddningen var att beIN sports har kommit in på marknaden och köpt upp en minoritet av TV-rättigheterna. Från och med 2016 kommer de franska klubbarna att få en höjning av TV-intäkterna, men det ser ut att vara en för marginell ökning för att göra en faktisk skillnad.

Källor: Football in France, Guardian, LFP, Le Parisien, Capital, EU Football, Économie du football professionnel, Football et télévision

@jonas_hansson

Publicerad 2015-05-25 kl 18:07
Annons
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons