Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Bekräftar: ”Guus sa till mig att han tar över Chelsea”

Det här är årets sista Headlines. Bloggen är tillbaka den 4 januari. God jul och gott nytt år!

 

egland headENGLAND

The Times har honom på framsidan och på baksidan, alltså på både nyhetsettan och på sportettan. Som alla engelska tidningar. Det handlar förstås om sparkade Chelseatränaren José Mourinho. På sporten har The Times stenhårda rubriken ”God jul, José”. Därefter radar man upp punkter: ”Chockad Mourinho sparkad efter julmiddag”, ”Guus Hiddink tillbaka som tillfällig tränare” och ”Bråk på träningsplanen svärtar sista dagarna”. Sistnämnda syftar på en exklusiv uppgift, att Fabregas hamnat i bråk med en U21-spelare efter en tackling. Symboliskt för stämningen, menar tidningen. En annan uppgift som stämplas som exklusiv är att Chelsea gett upp den rättsliga kampen mot klubbläkaren Eva Carneiro, som stämt klubben för att hon fråntagits sina arbetsuppgifter och sättet hon behandlats på. Hon kommer därmed att kompenseras, men kan också återvända, skriver The Times.

Daily Telegraph visar i bilder hur Mourinho höll i träningen under förmiddagen och sedan på eftermiddagen dolde ansiktet i en bil efter att ha fått sparken. Rubriken: ”Det brutala slutet”.

Daily Express har ett likadant bildupplägg, samt rubriken ”José hade tappat spelarna”. En rubrik som hämtar näring i Chelseas eget uttalande (via tekniske direktören Michael Emenalo) om ”oenighet” mellan tränare och spelare.

Daily Mirror försöker stämpla uppgiften om att Mourinho fick sparken efter julmiddagen, som de flesta tidningar har, med ”exklusiv”-stämpel. Liksom övriga tidningar skriver man också att ”Hiddink återvänder som stand-in”, men också att Simeone eller Guardiola är drömalternativ som permanent ersättare.

Daily Mail får med nyhetsettan här i bloggen genom rubriken ”Mannen med gudskomplex lämnar med tio miljoner pund”. I går uppgav tidningen stenhårt att kompensationen var drygt 40 miljoner pund.

Daily Star får för ovanlighetens skull vara med i Headlines, och med det både nyhetsettan och sportettan. ”Precis vad doktorn ordinerade” (om  Mourinhos avsked som en triumf för Eva Carneiro) finns på förstnämnda, och ”Blues satsar på Guus” (om vem som nu ska försöka stabilisera Chelseaskutan) finns på sistnämnda.

 

italien fredagITALIEN

La Gazzetta dello Sport ger mycket begränsat utrymme på sin framsida till annat än sin egen idrottsgala, där fotbollen bara är en sport i mängden. Från cupspelet noterar tidningen i alla fall ”Niang-Bacca: hej då, Samp”, vilket syftar på målskyttarna när Milan vann (2-0 mot Sampdoria). Även skeendena i Chelsea får ´ansenlig plats på framsidan. Man samlar utvecklingen i ingressen tillsammans med andra tänkta tränarförändringar, ”Ancelotti säger nej för att ta över Bayern, Guardiola – City, Zidane – Real”. Kort och koncist.

Corriere dello Sport skriver att ”Milan slog till”, med segern i cupen, och att ansatte tränaren Mihajlovic ”kan andas ut” – för nu. Tränarbilder på Mourinho (bort från Chelsea), Ancelotti (till Bayern) kompletteras av en på Conte och rubriken ”Roma väntar på honom – kontrakt på fyra miljoner euro”.

Tuttosport menar att ”Juves hemlighet” bakom framgångar kan hänvisas till ”Alla på diet och på cykel”, alltså till kost och träning. Tidningen poängterar vidare att ”Niang och Bacca räddar Mihajlovic” genom Milansegern.

 

spanien fredagSPANIEN

Marca visar att nyheten om Mourinho har (nästan) lika stort genomslag i Spanien som i England. ”Mou släpps loss”, skriver tidningen i sin största rubrik, vilket inte bara syftar på att han släpps från Chelsea utan också släpper spekulationerna fria ”om Real Madrid och resten av Europa”. Mourinho har som bekant pekats ut som en av Pérez-favorit. Marca har även med ett citat från Real Madrid-ordföranden, ”Mourinho i Madrid? Ingen kan förutspå framtiden”. Marca skriver vidare om Chelsea att ”Hiddink ersätter men Abramovitj drömmer om Pep”.

AS har lustigt nog identisk huvudrubrik som Marca. AS plockar förstås också fram Real Madrid-kopplingen. ”En del av Madridlägret ser honom som ersättare till det haltande Benítez-projektet”. Sedan kastar man ur sig att ”England byter smeknamn på honom, från ’Special One’ till ’Special Gone’”. Det är nog bara AS som gör det.

Sport har i alla fall annat fokus. ”Suárez värd tre”, om den uruguayanska tremålsskytten i semifinalen av klubblags-VM (3-0 mot Guangzhou Evergrande). Men det syftar också på att han ensam tog ansvar för anfallslinjen med Neymar och Messi borta. De båda sistnämnda ”siktar på finalen”.

Mundo Deportivo har tillsammans med sin ”Tridente” på framsidan, med små underrubriker. I Luis Suárez fall påpekas att han gjorde ett ”historiskt hattrick”, i Messis fall att han är ”ett frågetecken inför finalen” och i Neymars fall att han ”sparades i semifinalen men spelar finalen mot argentinarna”, och det är alltså River Plate.

La Voz de Galicia är inte imponerade av Guidetti, som fick chansen från start mot i cupen (1-0 mot Almeria). ”Han drar fortfarande inte åt samma håll som resten av laget”, skriver man. Besvikelsen matchar den i AS, där man i matchrapporten skriver att Guidetti ”spelar i lågt tempo och med få idéer”.

 

france fredagFRANKRIKE
L’Equipe sätter ”Smällen” som rubrik, och allt man ser på bild är Mourinhos huvud nerborrat i handen. Tidningen skriver sedan syrligt att ”efter sitt misslyckande i Real Madrid 2013 så naggas bilden av ’The Special One’ som en stor tränare ytterligare lite i kanten”. I stället kallar man i rubriken inne i tidningen Mourinho för ”Specialisten på sprickor”. Vidare har tidningen rubriken ”Falcao, först Monaco, sedan MLS?”, om att colombianen kan lämna Chelsea i januari. L’Equipe synar också Zlatans statistik, och kommer fram till att ”Zlatan förblir Zlatan”, att han gör lika många mål som förut, men lite annorlunda: färre på frispark och från avstånd, desto fler från nära håll.

Le Parisien puffar på sin nyhetsetta med en intervju med förbundskaptenen Didier Deschamps under citatrubriken ”Benzema har gjort ett misstag, det står klart”. Han säger också apropå den infekterade debatten kring affären att ”jag tycker att jag gett Valbuena mitt stöd”. Tidningen har också en intervju med Leonardo, den förre sportchefen i PSG, under citatrubriken ”PSG är det tredje bästa laget i världen”, efter Barcelona och Bayern München. Men tidningen lyfter också en intervju med Zlatan Ibrahimovic till ett fåtal journalister (bl a AFP) bara timmar innan Mourinho fick sparken. ”Ibrahimovic ville att Mourinho skulle stanna”, är rubriken, och syftar på Zlatans svar på frågan om han trodde Mourinho skulle bli kvar till PSG:s CL-möte med Chelsea. ”Jag vet inte riktigt hur situationen är. Det hänger på den store chefen, Abramovitj. Men jag hoppas för Chelseas skull att han (Mourinho, reds anm) är kvar, för vi vill spela mot de bästa”.

 

övrigt fredagÖVRIGT

Bild (Tyskland) skriver stort om ”Tränarskalvet i Bayern”, om att ”Pep tar avsked, Ancelotti närmare”. TZ frågar sig ”Vad händer med Thiago, Xabi & Co när Ancelotti kommer?”. Bland många frågetecken kring tränarskiftet i Bayern lyfter tidningen bland annat språket, men pekar på att italienaren kan hantera spanska och kommer att hantera tyskan lika bra som Guardiola. Till SportBild sa Ancelotti nyligen att ”Tyska är svårt, men kan Giovanni Trapattoni lära sig den så kan jag”.

A Bola (Portugal) påpekar att ”Mourinho lämnar med 18 miljoner euro”, medan O Jogo skriver att ”Premier League gör sig av med den bäste”.

Index (Kroatien) har en intervju med förre Chelseaspelaren Mateja Kezman som säger sig kunna bekräfta att Hiddink tar över i Chelsea. ”Jag vet inte om det är officiellt bekräftat, om klubben meddelat det ännu, men Guus berättade det för mig tidigare”, säger Kezman.

 

Det här är årets sista Headlines. Bloggen är tillbaka den 4 januari. God jul och gott nytt år!

Publicerad 2015-12-18 kl 08:00

Senaste tweets

Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER