POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS

Genomgång av alla arenaprojekt i Serie A

Sent ska il calcio vakna. Men nu börjar saker till slut hända även på arenafronten i Serie A. Gamla och föråldrade arenor är på väg att renoveras om, och i en del fall ska helt nya arenor byggas. En anledning till att Serie A halkat efter ekonomiskt bland Europas toppligor är att så få lag står som ägare till respektive arena. I nuläget är det bara Juventus Stadium och Udineses Dacia Arena som är klubb- och inte kommunägda.

Jag har nedan gått igenom samtliga Serie A-klubbars arenaprojekt (förutom de två redan nämnda) från Atalanta till Torino.

Atalanta: Sedan en månad tillbaka är Stadio Atleti Azzuri d’Italia till salu och värderas till knappt åtta miljoner euro. Tanken är att stadion innan årets slut ska vara privatägd och ha en moderniseringsplan redo. En sådan har redan Atalanta, men det är oklart om de kommer äga stadion. Atalanta och Albino Leffe kommer dock använda arenan tills det nuvarande avtalet går ut 2019, innan nya förhandlingar tar plats.

Med båda lagens behov i åtanke kommer Atleti Azzuri d’Italia rivas och byggas om i olika etapper under åren 2018-2020. Kapaciteten kommer landa runt 22-23 000 åskådare och renoveringen kommer kosta runt 25-30 miljoner euro. En del av arenan som kommer stå intakt är fasaden på den östra läktaren. Den är nästan 90 år gammal och räknas som en historisk byggnad.

Bologna: Förra månaden läckte skisser ut på förslag till hur Renato dall’Ara kan se ut i framtiden. Klubben dementerade dessa bilder och skrev att ”de inte var relevanta för deras plan”. Bologna kunde däremot bekräfta att man kommit i en fas längre fram än så, och att dessa bilder bara var ett första utkast. Klubben samarbetar också med staden i detta projekt och man använder arkitekten Gino Zavanella, personen som ritade Juventus Stadium och Bolognas nya träningsanläggning.

Cagliari: Har fått klartecken att bygga en ny arena på platsen där nuvarande Sant’Elia står. Arenan kommer ta 21 000 åskådare och beräknas kosta runt 55 miljoner euro. Bygget drar igång nästa sommar och planen är att Nuovo Stadio Cagliari ska stå färdig senast 2020, lagom till klubbens 100-årsjubileum.

Men Cagliari har valt den ovanliga lösningen att bygga en tillfällig arena tills Nuovo Stadio Cagliari står klar. Den temporära arenan kommer stå 200 meter från Sant’Elia på en parkeringsplats. Cagliari kommer spela 2017/18 säsongen och framöver på detta bygge med 16 000 sittplatser.

Varför så komplicerat? Jo, ni minns kanske att Cagliari för några år sedan bråkade med kommunen om Sant’Elia. Klubben kunde inte komma överens med lokala krafter om att spela vidare på Sant’Elia, så Cagliari bytte spelplats till Is Arenas utanför staden. Efter ett år kunde klubben enas med kommunen om Sant’Elia och återvända.Då placerade man tillfälliga läkare inuti den gamla arenan, och det är dessa läktare som nu flyttas ett par hundra meter bort.

De här arenaproblemen ledde till att Cagliari fick spela två matcher ändå borta i Trieste, nästan hundra mil från Sardinien. Dåvarande ägaren Massimo Cellino kunde inte komma överens med kommunen om en ny arena vid stadens flygplats (den låg för nära flygplatsen var argumentet mot) och istället hittade Cellino ett tillfälligt, om än öde, hem i Triestinas knappt 30 000 stora Nereo Rocco.

Chievo och Hellas Verona: Hellas president Maurizio Setti önskar sedan några tillbaka en egen arena för klubben. Drömmen är en stadion med 25 000 sittplatser. Skulle ett sådant projekt fullbordas utesluter inte Hellas att grannen Chievo hyr in sig där, precis som på Bentegodi idag. Det finns dock inga konkreta uppdateringar på ett sådant bygge.

Crotone: Efter uppflyttningen förra året inledde klubben en renovering för att möta Serie A-kraven. Stadio Enzio Scida utökades till 16 500 platser och man moderniserade kurvorna, omklädningsrummen och övervakningssystemet.

Detta ansiktslyft genomfördes inte i lämpligaste tid och Crotone fick inleda deras debutsäsong i Serie A på neutral plan i Pescara. Under dessa tre ”hemmamatcher” tog man bara en poäng på den folktomma arenan. På grund av förseningen i arbetet kunde den nyrenoverade Enzio Scida invigas först den 23 oktober mot Napoli.

Empoli: Klubben ska renovera arenan till ett Castellani 2.0. Planeringen är färdig men det har inte löst sig än med finansiärer. De optimistiska prognoserna hoppas att de första spadtagen tas i år och att renoveringen slutförs till 2020.

Fiorentina: Efter år av spekulationer verkar saker äntligen röra på sig i Florens. En arena för 40 000 åskådare planeras i nordvästra Florens, med närliggande hotell, köpcentrum och en ny tågstation. Byggstart är tänkt att komma igång 2019 och ska ta två år, kalaset beräknas kosta 420 miljoner euro.

Fiorentinas ägare Andrea Della Valla kallar arenan för “den lila renässansen” och säger att det är ”ett viktigt projekt för Florens och för hela Italien”. Vi som aldrig varit på Artemio Franchi, eller Florens för den delen, har några år på sig att besöka Fiorentinas slitna men charmiga arena. En arena som jag förknippat väldigt mycket med italiensk fotboll ändå sen Uno kryss due-tiden.

Genoa och Sampdoria: De två rivalerna tog i somras beslutet att ta över driften av Marassi efter dryga 70 år i kommunens ägo. Detta ska styras av ett konsortium som bildats av båda klubbarna. De kommande åren kommer Genualagen lägga cirka 20 miljoner euro på att fräscha upp Stadio Luigi Ferraris, arenan som är mest känd för det sprakande Lanternaderbyt och 1-2 mot Costa Rica i VM 90. Tidigare har både Samp och Genoa indikerat en vilja att lämna Marassi och skaffa eget, men de blir kvar på en av Italiens skönaste arenor.

Inter och Milan: Milan hade planer för en egen arena närmare Casa Milan, men gav upp tanken efter att kostnaderna blev högre än vad som planerats. Nu verkar fokus skifta till att rusta upp San Siro för Milan och Inter. Borgmästaren Giuseppe Sala är pessimistisk till chanserna för en nya arena. ”Jag tror inte att klubbarna vill bära en sådan investering. San Siro är platsen där de två lagen tillsammans vunnit mer titlar än någon annan arena har i världen – jag skulle tänkt noga innan jag övergett det. Det behövs spenderas lite pengar på San Siro, men inte så mycket som en ny stadion”, säger borgmästaren.

Sala vill se samtal mellan klubbarna om att rusta upp San Siro. Milanos stadsråd äger arenan och klubbarna hyr den för nio miljoner euro per år till 2030 enligt rådande avtal. Samtalsprocessen störs dock av oklarheterna kring ägarbytet i Milan. Utan att ha någon koppling till Milanolagen är jag helt enig med Salas tankar om renovering. San Siro är helt enkelt en alldeles för speciell fotbollsscen för att ge upp i första taget.

Lazio: Planerade ett ”Stadio delle Aquile” med 40 000 platser för mer än tio år sedan, men fick lägga ner projektet efter finanskrisen och negativa besked från politikerna. Efter att Roma fått klartecken från politiskt håll för deras arena kräver nu president Lotito samma behandling från borgmästarinnan Raggi när Lazio vill bygga eget. ”Förhoppningsvis kommer de inte försöka pusha oss mot Stadio Flaminio (30 000 platser och tidigare rugbylandslagets arena), som inte uppfyller kraven eller har standarden att vara Lazios stadion”, säger Claudio Lotito.

Lotitos citat har sin bakgrund i avslaget av Stadio delle Aquile, som skulle ligga på mark nära floden Tibern med en översvämningsrisk hängande över stadionområdet. Romas nya arena i Tor di Valle kommer dock inte placeras vid sådan mark enligt Virginia Raggis uttalande om just de planerna.

Napoli: Inför mötet med Real Madrid talade president De Laurentiis om en arena med 20 000 stolar, eller snarare fåtöljer. Han jämförde sin vision med en tennisarena, en plats för ”medlemmar” men också med rum för de som inte har lika mycket, som studenter.

Fake news? Förmodligen inte. Men filmproducenten De Laurentiis osympatiska drag har i min värld sänkt hans anseende rejält den senaste månaden. Det som faktiskt har hänt på San Paolo nyligen är att omklädningsrum och pressläktare förfinats.

Palermo: Nye presidenten Paul Baccaglini har redan träffat stadens borgmästare för att presentera sin vision om en ny fotbollsarena och träningscenter. Arenan skulle isåfall bli mindre än den nuvarande Renzo Barbera men Baccaglini påtalar att planen är i hela Siciliens intresse. Klubben fick ett arenaförslag nekat för några år sedan och presidenten vill dra lärdom av det för att inte samma misstag ska upprepas igen.

Pescara: Vill renovera den över 60 år gamla Stadio Adriatico till en fyrstjärnig arena enligt Uefastandard. Projektet skulle kosta 40 miljoner euro och bekostas av privata finansiärer. Det skulle bland annat innefatta ett nytt tak över stadion och förhoppningen är att bygget slutförs 2019.

Roma: Huvudstadsklubben fick för några veckor sen äntligen grönt ljus från politiskt håll att inleda planerna på att bygga Stadio della Roma söder om Rom. Borgmästarinnan Virginia Raggi hade för ett halvår sen stoppat planerna på ett Rom-OS 2024. Den här gången kunde de olika parterna komma överens efter ett år av förhandlingar.

”Det har varit en lång, lång resa. Det måste nästan känts så här för våra romerska förfäder under deras många kampanjer”, sa president Pallotta efteråt. James Pallotta hade säkerligen inte väntat sig så här många hinder när klubben för tre år sedan la fram de första skisserna på arenan. Han har dock fått kompromissa med tre tilltänkta höghus i anslutning till arenan och mer än halvera utrymmet för ett affärsområde som ska ligga där.

Själva arenan kommer ha 52 500 platser med möjlighet att expandera till dryga 60 000. Designen har försökt efterlikna Colosseums och arenan kommer ligga mellan Roms centrum och flygplatsen Fiumicino. Tor di Valle valdes ut redan i december 2012 som den mest lämpliga platsen, i konkurrens med över 80 andra i Romområdet. Planen är att Stadio della Roma ska stå färdig 2019, i tid till säsongen 19/20. Men med tanke på hur komplicerad processen varit tills idag skulle jag bli både förvånad och imponerad om tidtabellen håller.

Sassuolo: Spelar sedan 2013 på Mapei Stadium i grannstaden Reggio Emilia. Keramikföretaget Mapei och dess ägare Giorgio Squinzi köpte arenan det året. Squinzi är i sin tur även president i Sassuolo Arenan delas med stadens lag Reggiana från Lega Pro, och Sassuolos intåg på arenan har orsakat en hel del polemik mellan klubbarna. Mapei Stadium arrangerade finalen i Women’s Champions League förra året.

Torino: Klubbens gamla Filadelfia-stadion, Toros spelplats mellan 1926-1963, revs 1998 men har återuppbyggts igen. Nu tar stadion 4000 platser och ska fungera både som träningsanläggning och klubbhögkvarter med tillhörande museum. Åtta miljoner euro kostade det att bygga upp denna för Torinofans speciella plats. Den officiella invigningen är satt till den 25:e maj.

****

Med allt detta i åtanke ska man inte glömma att byggnadskonstruktioner är en komplicerad process i Italien. Det skulle inte alls förvåna mig om något projekt blir kraftigt försenat eller uppskjutet. Det var trots allt i detta land man la motorvägen A20 mellan Palermo och Messina. Motorvägsbygget på Sicilien inleddes 1972 och blev inte fullbordat förens 2004, en sträcka på 181 km…

Men det kan också vara denna våg av arenaoptimism som gör att klubbarna äntligen tar tag i sina problem en gång för alla, och ser till att det blir gjort. Eventuella groundhoppers kan ändå känna sig lugna i åtminstone ett par år framöver.

Källa: Football Italia, FourFourTwo, Il Mattino, L’Arena, Il Tirreno, The Mirror, stadiumdb.com, espnfc.com, serpentsofmadonnina.com, forzaitalianfootball.com, stadiodellaroma.com

Publicerad 2017-03-27 kl 23:26

Senaste tweets

Annons
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå