Janne Andersson efter kritiken från Forsbergs agent: "Jag kanske var otydlig"

Sverige (herr)

OSLO. Hasan Cetinkaya är kritisk till Janne Anderssons kommunikation med Emil Forsberg.
Nu svarar Sveriges förbundskapten på agentens ord.
- Jag kan ha varit otydlig. Men för mig var det solklart, säger Andersson.

Se hela presskonferensen med Janne Andersson och Andreas Granqvist i spelaren.

När Emil Forsberg byttes ut i den andra halvleken i segern mot Rumänien i lördags uppfattades han som missnöjd över förbundskapten Janne Anderssons beslut. Efter matchen nobbade han media, därefter gick Aftonbladet ut med uppgifter om att Forsberg skulle lämna truppen på grund av besvikelse över bytet och under söndagen kommunicerade Svenska Fotbollförbundet att yttermittfältaren skulle resa hem till Tyskland. Men på grund av en ljumskskada.

I en intervju med Expressen har Forsbergs agent Hasan Cetinkaya nu gett sin syn på spelarens reaktion på bytet mot Rumänien.

- Jag tror att det har att göra med att det inte har varit någon kommunikation mellan Emil och Janne. Janne går ut och säger att han tog ut Emil för 60 minuter, men det visste inte Emil om och sådant brukar ledare prata med spelare om innan om de är på den nivån. Man säger: ”Nu är det två matcher och så här tänker jag”. När det är två täta matcher och Emil enligt förbundskaptenen ligger efter med sin kondition och matchspel brukar man alltid prata om det. Den kommunikationen har Janne inte haft och det är synd. Då hade Emil kunnat vara mer förberedd på det. Nu låg han bakom två mål och såg väldigt pigg och fräsch ut. Självklart, hade jag varit spelare hade jag också reagerat och varit förbannad. Det är en sund reaktion för en spelare på den nivån, säger Cetinkaya till Expressen.

Janne Andersson, som efter matchen mot Rumänien förklarade att han bara räknat med Forsberg i 60 minuter på grund av att mittfältaren spelat lite de senaste månaderna, mötte media under måndagen. På en presskonferens inför tisdagens match mot Norge sa Andersson följande om Cetinkayas kritik:

- Min kommunikation sker ju med spelaren själv. Jag pratar med Emil och andra spelare. Jag har full respekt för agenter i det här fallet, som gör ett jättejobb för sina spelare. Men jag har pratat med Emil själv och jag har precis som jag sagt att jag aldrig sagt till Emil: "Jag ska byta ut dig efter 60 minuter", men hela andemeningen i vårt resonemang var ju det utifrån bakgrunden som han hade, och då pratade jag med honom tre veckor innan samlingen och samma dag som truppen togs ut. Men där kan vi ha missuppfattat varandra, där kan jag ha varit otydlig. Men för mig var det solklart. Därför sa jag inte det uttalat på det sättet. Men om Emil tyckt på det sättet kommer jag prata med honom senare i sådana fall. Men att agenter i det här fallet säger något... jag kan inte kommentera det och hålla på med agenter. Jag kan bara referera till det jag sa innan, att jag har full respekt för agenter. Men jag får förhålla mig till de samtalen jag har med mina spelare.

Cetinkaya tycker också att det är olyckligt att landslaget inte kommunicerade att Forsberg hade en skada efter matchen mot Rumänien och således dementerade uppgifterna om att han lämnade i "vredesmod", som Aftonbladet rapporterade, tidigare än vad man gjorde.

- Jag tror att landslaget inte riktigt hade koll.  Det är dåligt av landslaget att de inte gör det och skyddar spelarna mer, säger Cetinkaya till Expressen.

Hur Andersson svarar på det? På följande vis:

- Jag har inte ändrat mig sedan i går. Min uppfattning är från det samtalet vi hade, så klart, om att vi skulle ta ett beslut under söndag förmiddag. Sen om det i Emils huvud var så att han kände redan då att han nog skulle åka hem är det inte konstigt att vi kom fram till beslutet att han skulle åka hem. Men beslutet tog vi tillsammans under söndag förmiddag.

Både förbundet och Cetinkaya har dementerat att Forsberg lämnade samlingen på grund av en besvikelse över Janne Anderssons agerande.

Publicerad 2019-03-25 kl 18:49