Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Lundh: Fotbollsvärldens kryptodans är bara deppig

Lundhs Krönika

Blåvitt, Fifa, Liverpool och många fler.
Alla är med i kryptodansen och det är svårt att tro att det handlar om annat än att pungslå supportrar.

Foto: Fotbollskanalen.

I höstas skrev jag om idrottsvärldens nya Klondyke i Dagens Industri. Det handlade om att bara under det första halvåret av 2021 hade över 50 olika typer av avtal slutits mellan kryptoaktörer och klubbar, ligor eller tävlingar. Värdet låg på närmare en miljard kronor.

Därefter har kurvan böjt sig snett uppåt. Nu går det knappt en dag utan någon i fotbollsvärlden försöker sälja in någon form av digitala produkter till supportrar. Oavsett om det handlar om digitala samlarkort eller så kallade supporter-kuponger är det gemensamma att det skapas en bild av att de kan öka i värde.

Att det ska finnas en framtida marknad där köparna ska kunna tjäna pengar. Ifrågasättande av den nya teknik som ligger bakom den här snabbt växande industrin avfärdas lätt med att man inte hänger med i tiden. De troende pekar på uppgångar för kryptovalutor och att detta är framtiden med blockkedjor som sparar och spårar data i en databas.

Annons

Kryptovalutornas marknadsvärde har fördubblats senaste året och det handlar om runt 2 100 miljarder dollar som det vuxit till. Även handeln med det som kallas NFT - unika digitala föremål - har fortsatt att växa. Under 2021 omsattes 165 miljarder kronor, uppgav CNBC, och det gjordes vinster på 45 miljarder kronor.

I kölvattnet dyker det upp allt från marknadsplatser till förmedlare av NFT:er som på olika sätt vill synas. Vart vänder man sig då? Ja, idrott är ingen dum väg och fotbollsklubbar, organisationer likt Fifa och Uefa samt enskilda spelare är några som säljer sig till den här industrin.

Nyligen var det Fifa som skrev ett sponsoravtal med en plattform för kryptovalutor som kommer att synas under VM i Qatar 2022. Parallellt slöt Fifa avtal med Algorand som skulle bli organsiationens officiella blockkedja. Utbytet för Fifa är givetvis mer pengar.

Annons

Uefa var tidigt ute och slöt ett femårigt avtal med en blockedja under EM förra sommaren. Man har även hakat på ett avtal kring ett system med kryptokuponger som både är sponsor och ska sälja "fan tokens" åt Uefa. Något som supportrar kritiserat, men det avfärdade organisationen.

I England har många klubbar slutit avtal med aktörer i den här branschen men där är många supportrar är skeptiska. Inte heller har värdeökningarna varit imponerande, snarare tvärtom. Ibland får man känslan av att det är ett gammalt klassiskt pyramidspel där det gäller att locka in nya köpare för att vara en vinnare.

Leeds United hakade på med en supporterkupong som både är en kryptotillgång som kan öka i värde och något som ska öka engagemanget. När Leeds presenterade sitt avtal var det närmare 50 andra klubbar och bland dem fanns Paris SG, Barcelona, Juventus, Arsenal och Portugal samt Argentinas landslag. Ja, ni fattar, alla är med. Varför ska inte vi vara det?

Annons

Pressreleasen från Leeds och företaget var en sådan floskelfest att det nästan gick att misstänka att allt vara ett ironiskt skämt. Men icke. Det här är en del av klubbarnas ständiga jakt på nya intäkter och när många regeringar ser över spelreklam ser klubbarna detta som en ny väg.

När Lionel Messi skrev på för PSG påstods det att han fått en del av sin ersättning i kryptovalutor och Socios kuponger kring PSG stack uppåt. Tyvärr har det vänt vilket det gjort för de flesta klubbar som är del av det här. När The Athletic granskade det häromveckan låg alla under lanseringspriset.

Nu hävdar företaget att köpet av kuponger även handlar om att engagera supportrar och få dem att rösta kring exempelvis musik i omklädningsrummet, bli en del av en global supporterskara och få möjlighet att få ta del av VIP-tjänster eller vinna något exklusivt.

Annons

Det är många som mejlat mig olika exempel på hur klubbar agerar. Exempelvis kunde man via Milans sponsor Bitmex köpa NFT:er knutna till Serie A-titeln 2011 via auktion och där det även ingick matchbiljetter och rätten att vara med vid framtida exklusiva NFT-släpp. Överskottet från auktionen gick till Milans välgörenhetsstiftelse, men sponsorpengarna stannar nog i klubben.

IFK Göteborg var en av de första i Sverige som hakade på NFT-trenden och utan att ta i kan man konstatera att supportrarna reagerat negativt. Det handlade om att klubben ihop med en samarbetspartner släppt ett begränsat antal digitala samlarkort - 1000 stycken - med ett pris på 200 dollar.

Klart är att supportrar ska känna en möjlighet att man kan tjäna pengar genom att de här digitala korten ökar i värde. Frågan är om alla köpare inser riskerna? Klubben tar ingen risk överhuvudtaget, men kan givetvis ta in pengar om och när det säljs samlarkort.

Annons

I bakgrunden finns partnern som kommer med lösningen för att försöka lugga supportrarna på pengar. Även där finns en del frågetecken kring Blåvitts val och det är givet att man undrar hur desperat klubben är. Visst, det har varit rätt många svåra år, men detta kan knappast vara vägen fram för klubben.

Är det då någon skillnad på att sälja NFT:er eller dyra spelartröjor? Ja, det är klart. Du köper inte en tröja för att du tror att den kan öka i värde. I handeln kring NFT:er är det underförstått att de kan öka i värde och vem vill missa den chansen? Tänk att både ha ett härligt minne i digital form och se det öka i värde.

När en NFT skapades av Twitter-basen Jack Dorseys första tweet och såldes för ett år sedan landade priset på 26 miljoner kronor. Det visade sig att köparen var Sina Estavi som är vd för en kryptoplattform. Nyligen försökte han sälja NFT:en med utropspriset 430 miljoner kronor. Han sålde aldrig. Bästa budet? 60 000 kronor.

Annons

Klart att det vore fel att avfärda en ny teknik och vad den kan medföra, men det är rätt givet att fotbollsklubbar hellre ska akta sig i uppstarten av den här branschen. Det kan knappast vara rätt att tjäna pengar på att ta noll risk när supportrar som vill känna tillhörighet tar all risk med osäkra löften om en vinst.

Det är tillräckligt plågsamt att vara supporter till en klubb med tanke på osäkerheten kring vinster på plan att man knappast ska behöva riskera att förlora ännu mer utanför.

Fakta

Helgens...

Helgens måste
AIK-Blåvitt och Malmö-Mjällby. Toppstriden i Premier League och Serie A och tyvärr även bottenstriden i Premier League. Träning.

Helgens avstå
Syndigt leverne i alla former.

Veckans värvning
John Guidetti blev till slut klar för AIK. Det har efter Aftonbladets avslöjande tidigare i år inte varit någon hemlighet att anfallaren skulle återvända till Sverige och spela för AIK. Han har skrivit ett kontrakt på 3,5 år och kommer hem i en ålder (nyligen fyllt 30) där han fortfarande kan göra avtryck. Visst, han har inte spelat särskilt mycket på senare år men allsvenskan är trots allt några nivåer ner från La Liga. Glöm inte heller att Markus Rosenberg knappt hade spelat något på 20 månader när han vände tillbaka till Malmö FF från England och West Bromwich och många ifrågasatte honom. Klart att det inte går att garantera något och vi har genom åren sett att hemvändare som kommer tillbaka på sommaren kan behöva ett halvår för att hitta rätt, men Guidetti borde vara rejält revanschsugen. Att han dessutom velat till AIK och känns som kompatibel med klubben gör att det ser lovande ut. John Guidetti får bra betalt men han lär kunna generera en hel del marginalåskådare och om det blir toppstrid kan det ge intäkter. Tippar på tio mål under hösten. Allsvenskan och AIK fick därmed en rejäl injektion av hausse och plötsligt börjar man snegla mot matcherna i juli då han kan vara aktuell för spel.

Veckans Uefa-beslut
Ryssland blev utkastat från sommarens EM och Portugal ersätter. Därmed vet Sverige vad som gäller i Englands mästerskap. Förbundskapten Peter Gerhardsson presenterar EM-truppen 7 juni och efter träningsläger i Båstad genrepar man mot Brasilien 28 juni. Landslagets EM-premiär är 9 juli.

Veckans upplevelse
Real Madrids vändning mot Manchester City i Champions Leagues semifinal. Sanslöst tryck efter att Rodrygo nickat in 2-1 på tilläggstid.

Veckans Fotbollskanalen On Tour
Vi kör varje fredag och sedan under Nations League-dagarna med herrlandslaget i början på juni. Om ni har frågor eller vill komma med inspel till På spåret är det bara att mejla olof.lundh@tv4.se. Senaste avsnittet hittar ni här. Om Sana-konflikten, Bergstrand-intervju, Guidetti-värvning, Mjällby-succé och landslagets taktikskifte.

Veckans moderna fotboll
Paris SG förlorade 2,3 miljarder kronor säsongen 2020-21. Allt enligt en sammanställning av den franska ligan som slog fast att de franska ligaklubbarna tappade närmare 7 miljarder kronor corona-säsong nummer två och 17 av 20 klubbar gick back. Det var alltså efter den enorma förlusten som PSG värvade Messi, Ramos, Donnarumma, Wijnaldum, Hakimi och Mendes.

Veckans tröjförsäljning
Steve Hodge bytte tröja med Diego Maradona efter matchen mot England i VM 1986 då spelgeniet både stod för ett fuskmål och ett briljant mål. Hodge blev utskälld av lagkamraterna efteråt. I veckan såldes tröjan på auktion för närmare 90 miljoner kronor.

Veckans inbördeskrig
Tobias Sana vs det gamla Blåvitt. Olika syn på fotboll och det är uppenbart att det nygamla Blåvitt vill tillbaka till det gamla Blåvitt.

Veckans förklaring
Golfaren Phil Mickelson har varit öppen för att spela på en ny tour som finansieras av Saudiarabien trots alla problem som går att koppla till regimen. Nu visar det sig att Mickelson har problem med spelande och förlorade 360 miljoner kronor bara mellan 2010 och 2014. Kanske inte så underligt att han är villig att haka på en ny tour.

Veckans fotboll är inte alltid logisk
Malmö FF slog ut Glasgow Rangers i kvalet till Champions League i höstas. I veckan slog Rangers ut RB Leipzig i semifinalen av Europa League och tog sig till final mot Eintracht Frankfurt.

Veckans överraskande satsning
Norska fotbollsförbundet ger möjlighet till en ny partner, Mygame, att streama alla ungdomsmatcher för ungdomar från 15 år och äldre samt för all breddfotboll. Det handlar om AI-teknik som ska producera matcherna. Även norska TV2 och mediakoncernen AMedia är involverade och delägare i Mygame som drivs av en tidigare TV-veteran som var VD på Discovery i många år. Från början var det TV2 som köpte alla rättigheter och nu har man sublicensierat allt utom elitserien till Amedia och Mygame. Det ska sägas att Mygame slutit avtal med en rad av de norska förbunden och blir en samlande plattform, men även hämtat in riskkapital.

Veckans krönika
Simon Bank om att man står upp när man pissar i svensk ishockey. En nyttig reflektion.

Veckans tondöve
Fifa-basen Gianni Infantino jämförde läget för migrantarbetare i Qatar med hur hans föräldrar hade det när de flyttade från Italien till Schweiz. Och det gjorde han utan att skämmas. Infantino fick efter det kritik från svenskt håll. Byggnads ordförande Johan Lindholm var med rätta förbannad och poängterade hur ointresserat Fifa varit av att lyfta villkoren för migrantarbetare.

Veckans karma
En av extraplatserna i Champions League som blev över när Ryssland blev utkastat går till ukrainska FK Sjachtar Donetsk.

Veckans moderna fotboll II
City Football Group kan ta över Palermo som är i Serie C men på väg upp ett kliv. Kanske går bättre än när man skulle köpa NAC Breda? Där protesterade supportrar och det blev ingen affär.

Veckans läsarbrev
Hej! Har skrivit till dig några gånger förr i olika ärenden och alltid kul att resonera med dig, även om vi inte alltid är överens. Angående damfotboll har vi inte varit överens tidigare. Jag ställer mig frågande till mycket att det här tänket med att det ska vara rättvist/orättvist gällande förhållandet mellan damer och herrar. Ja, oftast kommer ju det här upp gällande pengar och hur det ska satsas på damfotbollen och att damerna fortfarande ibland behandlas styvmoderligt. Jag har en fundering här som jag skulle vilja dryfta med dig., då mycket av inkomster handlar om publikunderlag. Jag läser ju om att det skrivs om publikrekord i vissa matcher och att det är så fantastiskt för nu är damerna på gång. Senast var det isländska stjärnan som var arg för att UEFA (tror jag) hade placerat en match för Island i sommarens EM på en mindre arena i Manchester och inte på stora arenan där ManCitys herrar spelar. Jag brukar titta på publiksiffrorna i matcherna i WSL och i de flesta matcherna (om nu publiksiffrorna nämns) är det som mest några tusen åskådare, oavsett match. Exempelvis ett Londonderby mellan Chelsea och Arsenal drog 3 300 åskådare. Ett annat exempel, Aston Villa mot West Ham, drog 334 (!) åskådare. Detta ska vara en proffsliga. Då kan ju inte inkomsterna komma från publikintäkter, det är ju inkomster från annat håll. Kollar jag på damligorna i Frankrike, Spanien, Tyskland så nämns inga publiksiffror där. Det var tidig seriefinal i Sverige nu i helgen, BK Häcken mot Rosengård. 1800 åskådare! I fjol sattes väl ett rekord då derbyt mellan Hammarby och AIK drog typ 18 000, men om jag inte missminner mig så var det landslagsuppehåll för herrarna och Hammarbys herrar hade ingen match då. Hammarbys senaste match, spelades på Hammarby IP, visserligen mot Umeå IK, drog 923 åskådare. Jag vet att jag är orättvis och missunnsam nu, men då får jag vara det. Läste också att när det slogs publikrekord på landslagsnivå för damerna, mot Tyskland på Friends, ja då blev det trots publikrekord en stor förlustaffär för förbundet. Man hade så låga biljettpriser, högsta var 150 kr (när herrarna spelar är dyraste biljetten på 500 kr) så biljettintäkterna täckte inte hyran för Friends. Om detta sas det inget, vad jag minns, i glädjeyran över publikrekordet. Du får ursäkta mig, men för mig blir då det här en märklig diskussion om rättvisa vs orättvisa. Oavsett vilket land det handlar om. För mig blir det en förljugen bild av en verklighet som inte finns, men ska omtalas som att nu är damfotbollen på väg med stormsteg. Ja, några funderingar och lite ifrågasättande resonemang runt det här frågorna. Med vänlig hälsning Owe

Svar: För det första har jag aldrig drivit en linje att det ska vara rättvisa i föreningar eller klubbar, men däremot har svenska fotbollsförbundet ett ansvar att visa vägen och jämna ut förutsättningarna vilket man i stora del gjort om man bortser från prispengar från Fifa och Uefa. När det gäller utvecklingen publikmässigt för damer internationellt har det varit rejält med folk i Champions League i vår med FC Barcelona i främsta ledet som satt världsrekord gånger två. I England är det många sponsorer som slutit upp och i höstas var snittet 2 200 per match och även TV-tittandet ökade. Jag tror att man måste ta med sig att det investerats oerhört lite i damfotbollen genom åren och att det har hämmat utvecklingen. Ta bara att kvinnors fotboll var förbjuden i Storbritannien fram till 1971. Egentligen är det först de senaste tio åren som det börjat hända något och på allvar de senaste fyra, fem åren. Denna säsong är den första med gruppspel för Champions League. Alla får givetvis ifrågasätta om de vill, men jag tror man tjänar på att försöka ha ett längre perspektiv när man förklarar varför det inte hänt lika mycket. I Sverige är det en direkt oroande utveckling för klubbarna när stjärnorna försvinner utomlands och ofta utan att de svenska klubbarna får betalt. Då blir det än svårare att locka publik och sponsorer. Hammarby är ett gyllene undantag och en del av de större föreningarna med både herr- och damverksamhet får försöka lära av Bajen.

Veckans marknadssignal
Discovery och Warner går samman i Norge och bildar en streamingjätte på den norska marknaden. Lär ske i Sverige också.

Veckans låt
”Alla mot en” – Mandy Rich. En av många låtar som kommer till EM i sommar och där Molly Sandén gör SvFF:s variant.

Veckans Leeds United
Ångest.

Veckans poddintervju
Djurgårdens VD Henrik Berggren är gäst och talar om att klubben varit för dålig för att lyckas i Europa, om den viktigaste spelarförsäljningen och varför han vill satsa mer på damerna. I förra veckan var Malmös anfallare Isaac Kiese Thelin  gäst och talade om valet att flytta hem för gott, om att tro på landslaget igen. Den finns här. Sedan tidigare finns det närmare 305 intervjuer med olika fotbollsprofiler via länken. Bara att lyssna på.

Publicerad 2022-05-07 kl 10:01

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto