På nyårsafton rullade Sigma-ägaren Dan Olofsson och hans son Johan Glennmo ut sin satsning segerpotten.se. Där ska företag och privatpersoner kunna skänka pengar som ska bli en guldbonus för vinnarna av allsvenskan för damer.
Även om svensk fotboll inte ställer sig upp och jublar över initiativet – så bemöter man det mesta som inte kommer inifrån familjen fotboll – så är det precis så man måste driva på utvecklingen. Företag och privatpersoner måste skapa resurser på en marknad.
Älskade när Åby snickeri i fjol agerade efter att IFK Norrköping inte visat att klubbens damlag var lika viktigt som herrlaget och man krävde flera hundra kronor i månaden av spelarna för att de skulle få använda gymmet. Spelare med begränsade löner.
Då flyttade Stefan Steen, som är vd för Åby snickeri, företagets sponsorpengar från herrarna till damerna efter 20 år som sponsor för herrlaget. Då signalerar man också vad man anser är fel och att man gör något åt det.
Men det blir oerhört lätt missförstånd när det debatteras om lika löner. Linköpings tweet från i höstas om att laget fick noll kronor i guldbonus är talande. För även Malmö FF fick noll kronor i guldbonus för SM-guldet samma höst.
Att sedan Malmö FF fick 17,7 miljoner kronor som sin del av de intäkter som mediarättigheter och sponsring ger Svensk elitfotboll är något helt annat. Visst, en del av pengarna speglar de senaste fem årens placeringar men miljonerna som MFF lyfter är ingen guldbonus.
Tyvärr är det så att marknaden inte värdesätter Linköping och de andra lagen i allsvenskan för damer lika högt som allsvenskan för herrar. Elitfotboll Dam har inte lika lätt att dra in mediaintäkter och sponsorpengar.
Vems fel är det? Jo, det är mitt, ditt och många andras då vi inte går på matcher, köper tv-abonnemang och skapar en marknad kring damfotbollen. Utan att det finns en marknad så kommer det inte komma in pengar.
Naturligtvis finns det strukturfel och där det är så att en hel del sponsring sker av gammal vana. Men det är trots allt så att Charlotte Kalla och Sarah Sjöström visat att det som idrottskvinna går att ta in betydligt mer pengar än herrar i samma sporter – och ingen kräver jämställdhet där.
Därför gillar jag att miljardären Dan Olofsson gör något för att skaka om och dessutom se om det finns intresserade som vill vara med och se till att det även ska finnas pengar i fotboll för damer. Marknaden måste skapas – det går inte att kommendera fram den.
Lika löner är dessutom svårt för vem ska bedöma att fotbollsspelare ska ha x kronor men inte orienterare, badmintonspelare, handbollsspelare och så vidare. Frågan är svårare än att bara kräva att en spelare i Linköping FC ska närma sig en spelare i IFK Norrköping i lön.
Okej, om staten anser att det är fel med skillnader kan man kanske införa en inkomstgaranti som konstnärer hade tidigare. Man avvecklade det från 2010 men så sent som för några år sedan hade fortfarande över 100 personer en garanterad livslång lön på fem basbelopp, men där andra inkomster gjorde att det minskade.
Däremot är det självklart att man ska sätta tryck på förbund som Svenska Fotbollförbundet. En folkrörelse borde signalera att den verkligen vill stå för sina värdegrunder och visa det genom exakt lika hög ersättning. Som Island, Norge och en del andra nationsförbund har beslutat.
Där är det svenska handbollsförbundet en föregångare som så ofta. Att man nu utjämnat allt kring ersättningar mellan herrar och damer i landslag visar att man är ett förbund för 2018 och inte bara lever kvar i det förgångna som stora delar av den svenska idrottsrörelsen gör.
Sedan är det självklart att svensk fotboll ska göra allt för att påverka organisationer som Uefa och Fifa att dela med sig av överskottet som herrarnas fotboll genererar och avsätta delar av det på damerna. Det, om något, kan skapa en ny marknad och nya intäkter.
Bara se hur EM och VM har vuxit de senaste åren och med det har följt ett ökat kommersiellt intresse. Uefa tillsätter nu en grupp som ska hjälpa till att jaga sponsorer till Champions League och EM för damer. Engelska FA kräver att sponsorer även satsar på damfotboll för att påverka marknaden.
Med större resurser kan fotbollen utvecklas och då kan man locka mer åskådare och tittare vilket ger fler sponsorer och så har man fått en bättre spiral. Återstår att se hur segerpotten utvecklas – för svensk fotboll behöver ta emot initiativ, inte kväva dem.