Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

LUNDHS KRÖNIKA
24v

Lundh: Lyssnar klubben på fansen eller inte – det är avgörande

Leeds Uniteds nya ledning offentliggjorde ett nytt klubbmärke.
Ett sällan skådat magplask.
Alla kan göra fel och frågan är om man lyssnar på fansen eller agerar helt tondövt.

Få i fotbollsvärlden har väl missat att Leeds United släppte ett nytt klubbmärke i veckan. Något som ledde till att klubbens fans rasade och över 75 000 har skrivit på ett upprop för att man ska stoppa klubbmärket. Och det kokar.

Herregud, i lördags trodde man inte det kunde bli värre att hålla på Leeds. När slutsignalen gick bestämde jag mig för att sluta kolla på skiten. Då hade Leeds United heroiskt vänt 0-2 i paus till 3-2 trots att man fått en man utvisad redan i första halvlek, och sedan tappade man till 3-4. Och det mot Millwall.

Sedan kom chocken när Leeds United presenterade ett nytt klubbmärke och hänvisade till att man konsulterat 10 000 fans i arbetet. När jakten gick på att hitta de 10 000 personerna så framkom att man bara frågat dem om Leeds United och framtiden, inget om ett klubbmärke.

Utanför klubben har många skrattat åt det nya klubbmärket som bär en minst sagt modern touch. Det är som hämtat ur MLS eller ett tv-spel, och med en speciell Leeds-hälsning med en knytnäve mot bröstet. Annorlunda är korrekt, men att man trodde det skulle flyga överraskar.

Ilskan bland fansen var påtaglig och vd:n Angus Kinnear konstaterade att han haft lugnare dagar på kontoret. Han är en företagsledare som excellerat i den moderna fotbollens era och varit en del när Arsenal gick från Highbury till Emirates och moderniserade klubbmärket, precis som när West Ham bytte arena.

När man tagit fram det nya klubbmärket så handlar det givetvis om att anpassa sig till en ny värld där fotbollsklubbar gått från lokala angelägenheter till globala. Där man vill bli en del av en världsmarknad av fans som kan ge intäkter. Även om jag inte kan förstå hur klubbmärket skulle locka mer intäkter, för mig borde historia väga tyngre, men så är jag inte fotbolls-vd.

Räcker ju att kolla in den nya Uefa-rapporten om fotboll i Europa för att se tendenserna. Där Arsenal är bäst på att tjäna pengar, man tar in nästan 100 euro per åskådare. Netto. Att de tolv största klubbarna i Europa slukar 40 procent av alla sponsorintäkter.

Ta bara FC Barcelona vars hemsida idag har mer än 90 procent av sina besökare från utlandet. Fler är från USA än från Spanien. Det gick nyligen att läsa i både Financial Times och Guardian om förre Barcelona-direktören Ferran Soriano som i Manchester City genomför planen han hade med den katalanska klubben.

För när FC Barcelonas medlemmar sa nej till att sprida klubben över världen via franchiseklubbar som Soriano ville så har Manchester Citys ägare från Abu Dhabi gett tummen upp. Därför finns City-klubbar nu även i New York, Melbourne och Yokohama och man är inblandad i ytterligare klubbar.

Pengar är en avgörande faktor i fotboll. Både för att lyckas på planen, men även för att göra ägarna rika. Sedan innebär inte mycket pengar att man med automatik lyckas på planen eller blir rikare. Snarare är det nog fler som förlorat stora pengar än tjänat på att investera i klubbar.

Leeds nya ägare Andrea Radrizzani har själv tjänat en förmögenhet på att sälja tv-rättigheter. Han hoppas naturligtvis mot att klubben ska ta sig tillbaka till Premier League. För att på så sätt kunna jaga nya intäkter och visa att investeringen i Leeds United är något som ger mer än det ar.

Samtidigt måste man vara ärlig och säga att Radrizzani och hans nya ledning gjort det mesta rätt fram till att man presenterade klubbmärket. Man har till skillnad från tidigare ägare återupprättat relationerna med staden och fram till nu visat respekt för klubbens historia.

Bara det att ägaren köpte tillbaka Elland Road som såldes när klubben var nära konkursens rand i början av 2000-talet. Man har även talat om investeringar i en träningsanläggning vid arenan för att knyta klubben närmare staden. De goda tecknen har varit många.

Intentionerna kring det nya klubbmärket var säkert goda. Man ville dessutom ha ut det innan det läckte ut då leverantören av nästa säsongs dräkter jobbar med dem och att risken var överhängande att det kunde läcka ut. Sedan gick man bort sig helt med klubbmärket.

Man måste dock vara ärlig nog att konstatera att det knappast var ett uråldrigt klubbmärke som man våldförde sig på utan något man bara haft i 20 år. Ett märke som förknippas med den impopuläre Peter Ridsdale som levde sin dröm och blev en mardröm för Leeds.

Det nya klubbmärket skulle vara Leeds elfte, och då spelade man ändå med konkursade Leeds Citys klubbmärke fram till 1960-talet. Under den mest framgångsrika perioden för Leeds United så ingick inte den vita rosen som en del menar är givet för klubbens klubbmärke.

Själv är jag svag för när man bara hade LUFC skrivet i äldre typografi. Det bisarra är att Leeds på 1970-talet poppade till sig och körde med en Smiley i olika former. Man får inte heller glömma att man på 1960-talet införde den helvita dräkten. Allt har inte varit satt i sten, även om nostalgikerna gärna hävdar det.

Vad som blir avgörande är om Leeds-ledningen lyssnar på fansen eller struntar i reaktionerna. Vd:n Kinnear försökte på klassisk ledarsskapsprosa tala om att de våldsamma reaktionerna var ett bevis på varför han älskade att jobba i klubben. För att den engagerar.

Det här hade aldrig hänt i en medlemsägd klubb var en reaktion jag fick. Tyvärr är inte medlemsägda klubbar helt isolerade från inkompetenta ledningar som agerar i smyg. Ta bara IFK Göteborg vars ledning sålde klenoden Kamratgården utan att stämma av med medlemmarna.

Om Leeds på allvar tar hjälp av fansen efter det här och jobbar fram ett nytt förslag så är det ett tecken på att ägarna bryr sig om de viktigaste. Om inte, då är det ett bevis på att man bara är där för att maximera profiten och då lär det bli ansträngda relationer som kostar intäkter och därmed sänker investeringen.

Den moderna fotbollen är verkligen inte vacker, men den är stark då marknaden backar upp den. Det är fler som följer med utvecklingen än som går emot den. Då lär det inte gå att svänga trenden i toppfotbollen där den ekonomiska tillväxten helt styr hur man agerar.

Sedan hoppas jag att fler förstår att det snarare ger mer tillväxt att ha med fansen som är en klubbs största tillgång. Inte så att alla beslut måste gå via dem, men vid viktiga skiften så måste de vara en del för att det ska landa rätt och gynna alla.

Helgens...

Helgens måste
Skriva.

Helgens avstå
Allt annat.

Veckans affärsidé
Örgryte
har tagit efter Hajduk Split och öppnat för att väva in namn i klubbens alla matchtröjor. Hittills har 643 supportrar och sponsorer valt att betala 1000 kronor och uppåt för att få sitt namn invävt. Gillar idén och ett bra sätt att ta in extra pengar och samtidigt bjuda på något unikt.

Veckans försvunna ”landskamp”
Pinge Ölveborn
mejlar en bild på landslagsklädd Torbjörn Nilsson i kamp med ett par spelare från West Bromwich. Tydligen träningsspelade Sverige mot WBA 1981. Någon som vet mer om matchen? Hittar inga detaljer om den.

Veckans historielektion i repris
Måste återigen rekommendera serien om Vietnamkriget som Ken Burns och Lynn Novick gjort. Tio avsnitt som finns på SVT Play. Oerhört välgjord, brutalt sorglig men också lärorik att ta del av. 

Veckans agitator
Idrottens Affärers Dan Persson
är alltid intressant att läsa. Inte för att vi tycker lika, men han är kunnig och har känningar i stora delar av idrotts-Sverige. Dessutom är han inte feg, i sitt senaste blogginlägg går han i polemik kring hur Länsförsäkringar valt att sponsra ett damallsvenskt fotbollslag med lika mycket som ett herrallsvenskt. Han har dessutom anmält försäkringsbolaget till Skatteverket. Här är en fråga vi är oense om, men gillar att Persson kliver in och rör runt i frågan.

Veckans tecken på nya tider
Ryssland
är avstängt från OS men skickar ändå 169 idrottare.

Veckans hårda välkomnande
Phil Neville
blev utsedd till ny förbundskapten för Englands damer. Något som ledde till rubriker av flera olika skäl, dels för en del tveksamma tweets från Neville, dels för att han är oprövad som tränare – en match som huvudtränare - och ändå fick han bli förbundskapten. FA har försvarat utnämningen efter att Neville bett om ursäkt för en del sexistiska tweets. FA påstår att man haft 147 kandidater från 30 länder, men att en del hoppade av för att de inte orkade med engelska medier.

Veckans VM-kandidat
Isaac Kiese Thelin
är en av få svenskar som kunnat hantera belgiska ligan. Nu leder han skytteligan och han lär vara med i VM-truppen.

Veckans kärnkraftverk
Uefa Nations League.
Inte helt lätt att förstå och i dagsläget är det svårt att hetsa upp sig kring pokalen som fyra lag gör upp om i juni 2019. Däremot är det bra för landslagsfotbollen att addera fler tävlingsmatcher och ge en motvikt till klubbarnas toppfotboll som blir Harlem Globetrotters-liknande. Kan även uppskatta att mindre länder får en väg till EM-slutspelet. Inser att Uefa får en uppförsbacke då fotbollens värld är konservativ och alla kännare lär rasa på samma sätt som man sågade ett utökat VM-slutspel. Många bortser från att de stora mästerskapen knappast varit statiska och att det inte finns ett rätt VM eller EM. Lägg till att världen har förändrats, bara Uefa har gått från 34 medlemsländer i slutet av 1980-talet till 55 i dag, och då måste man ändra sig.

Veckans Lars Lagerbäck
Thomas Dennerby
tar över som förbundskapten för Nigerias landslag. Om han vill veta allt om att deklarera sig lön så kan han kolla med Roland Andersson som ville slippa skatta för de fyra miljoner kronor han fick som assisterande till Lagerbäck i samband med VM 2010.

Veckans paragraf
Bayern Münchens
fans utmanar nu Anderlechts prishöjning i samband med klubbarnas Champions League och hänvisar till en Uefa-paragraf. Något som kan sätta stopp för hur hemmalag ser till att skinna bortafans, enligt Guardian.

Veckans läsarbrev
Förstår inte grejen i England att Phil neville tar över damlandslaget och det finns kritik mot det, ingen erfarenhet sen tidigare av damfotboll, visst har aldrig varit huvudtränare men sjukt mycket erfarenhet av toppfotboll, peter Gerhardsson har ju inte heller coachat damlag. Och sen läste jag om twitterkontot, fast hur mycket sanning är det där. Bra om manliga tränare tar över damlandslag, sundhage säger att tjejerna tränar för lite och med manliga tränares erfarenhet av herrfotboll så är det bra att höja nivån ett snäpp, damfotbollen måste ju utvecklas. Andreas

Att jämföra Phil Neville med Peter Gerhardsson är ett hån mot Sveriges förbundskapten. Gerhardsson har en lång tränarkarriär till skillnad från Neville. Tror inte en tränares kön avgör hur landslaget utvecklas, utan det handlar om tränarkompetens.

Veckans VM-kandidat II
Alexander Isak
har inte gjort några mål men han har sett stark ut i Borussia Dortmund. Inte likt Janne Andersson att gå på en oprövad spelare, men om Isak fortsätter få speltid bör han följas nära.

Veckans klondyke
Spelbolagen ökade sin satsning på att annonsera med nästan 44 procent under 2017 och man skickade in 5,5 miljarder kronor. ”Det är vilda västern just nu”, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel, till Dagens Industri. Ja, han borde veta för Svenska Spel ligger i topp med nästan en halv miljard kronor. Värre lär det bli under 2018 då bolagen ska ta marknadsandelar inför avregleringen av spelmarknaden i januari 2019.

Veckans Gudarna är galna
Leeds United
skickar en målvakt till Landskrona Bois för provspel. Hoppas på Bailey Peacock-Farrell i randigt.

Veckans nattliga jubel
Philadelphia Eagles
nådde Super Bowl efter att ha krossat Minnesota Vikings. Lagets tredje Super Bowl väntar, kan det bli tredje gången gillt mot New England Patriots? Det var bra drag i Philly efter att man slagit Vikings. Älskar att läsa denna hyllning av Eagles som tappat sin bästa spelare och ändå tog sig till Super Bowl.

Veckans Leeds United
Rött kort för tredje matchen i rad gav Leeds United en uppförsbacke mot Millwall. Underläge 0-2 i paus och det var nästan att jag stängde av sändningen på hemsidan (kostar fem pund) men jag höll i. Efter en stark andra halvlek hade Leeds vänt till 3-2 och Elland Road gungade, men två sena Millwall-mål gjorde lördagen tung. Nya tag, men Premier League känns avlägset med en rad spelare avstängda och få värvningar i januari.

Veckans låt
”Toppen av ett berg” – Petter och Madi Banja.

Veckans poddintervju
Hammarbys
vd Henrik Kindlund är gäst och berättar om det långsiktiga jobbet som ska ge Bajen framgångar, om det tuffa beslutet att kicka Jakob Michelsen efter att han ändrat inställning till klubbens strategi och sedan tidigare finns 178 andra poddintervjuer med olika svenska fotbollsprofiler via länken.

Veckans citat
”Det var dels sättet vi spelade på. Men framför allt kändes det som att vår egen fria vilja helt försvann. Vi skulle sitta på ett visst sätt och gå på ett visst sätt. Det fanns regler för allt. Skydden skulle vara uppställda på ett särskilt sätt. Det var rena Auschwitzlägret. Det kändes som att vi inte hann uppleva någonting. Och gjorde vi fel skulle vi stå inför gruppen och be om ursäkt.”

Tidigare hockeyspelaren Emma Eliasson kritiserar förbundskaptenen Leif Boork och trampar rejält snett när hon ska beskriva hur det var att tillhöra landslaget under honom. Hon har bett om ursäkt på Twitter, vilket givetvis är bra.

Publicerad 2018-01-26 kl 10:13

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER