Få i fotbollsvärlden har väl missat att Leeds United släppte ett nytt klubbmärke i veckan. Något som ledde till att klubbens fans rasade och över 75 000 har skrivit på ett upprop för att man ska stoppa klubbmärket. Och det kokar.
Herregud, i lördags trodde man inte det kunde bli värre att hålla på Leeds. När slutsignalen gick bestämde jag mig för att sluta kolla på skiten. Då hade Leeds United heroiskt vänt 0-2 i paus till 3-2 trots att man fått en man utvisad redan i första halvlek, och sedan tappade man till 3-4. Och det mot Millwall.
Sedan kom chocken när Leeds United presenterade ett nytt klubbmärke och hänvisade till att man konsulterat 10 000 fans i arbetet. När jakten gick på att hitta de 10 000 personerna så framkom att man bara frågat dem om Leeds United och framtiden, inget om ett klubbmärke.
Utanför klubben har många skrattat åt det nya klubbmärket som bär en minst sagt modern touch. Det är som hämtat ur MLS eller ett tv-spel, och med en speciell Leeds-hälsning med en knytnäve mot bröstet. Annorlunda är korrekt, men att man trodde det skulle flyga överraskar.
Ilskan bland fansen var påtaglig och vd:n Angus Kinnear konstaterade att han haft lugnare dagar på kontoret. Han är en företagsledare som excellerat i den moderna fotbollens era och varit en del när Arsenal gick från Highbury till Emirates och moderniserade klubbmärket, precis som när West Ham bytte arena.
När man tagit fram det nya klubbmärket så handlar det givetvis om att anpassa sig till en ny värld där fotbollsklubbar gått från lokala angelägenheter till globala. Där man vill bli en del av en världsmarknad av fans som kan ge intäkter. Även om jag inte kan förstå hur klubbmärket skulle locka mer intäkter, för mig borde historia väga tyngre, men så är jag inte fotbolls-vd.
Räcker ju att kolla in den nya Uefa-rapporten om fotboll i Europa för att se tendenserna. Där Arsenal är bäst på att tjäna pengar, man tar in nästan 100 euro per åskådare. Netto. Att de tolv största klubbarna i Europa slukar 40 procent av alla sponsorintäkter.
Ta bara FC Barcelona vars hemsida idag har mer än 90 procent av sina besökare från utlandet. Fler är från USA än från Spanien. Det gick nyligen att läsa i både Financial Times och Guardian om förre Barcelona-direktören Ferran Soriano som i Manchester City genomför planen han hade med den katalanska klubben.
För när FC Barcelonas medlemmar sa nej till att sprida klubben över världen via franchiseklubbar som Soriano ville så har Manchester Citys ägare från Abu Dhabi gett tummen upp. Därför finns City-klubbar nu även i New York, Melbourne och Yokohama och man är inblandad i ytterligare klubbar.
Pengar är en avgörande faktor i fotboll. Både för att lyckas på planen, men även för att göra ägarna rika. Sedan innebär inte mycket pengar att man med automatik lyckas på planen eller blir rikare. Snarare är det nog fler som förlorat stora pengar än tjänat på att investera i klubbar.
Leeds nya ägare Andrea Radrizzani har själv tjänat en förmögenhet på att sälja tv-rättigheter. Han hoppas naturligtvis mot att klubben ska ta sig tillbaka till Premier League. För att på så sätt kunna jaga nya intäkter och visa att investeringen i Leeds United är något som ger mer än det ar.
Samtidigt måste man vara ärlig och säga att Radrizzani och hans nya ledning gjort det mesta rätt fram till att man presenterade klubbmärket. Man har till skillnad från tidigare ägare återupprättat relationerna med staden och fram till nu visat respekt för klubbens historia.
Bara det att ägaren köpte tillbaka Elland Road som såldes när klubben var nära konkursens rand i början av 2000-talet. Man har även talat om investeringar i en träningsanläggning vid arenan för att knyta klubben närmare staden. De goda tecknen har varit många.
Intentionerna kring det nya klubbmärket var säkert goda. Man ville dessutom ha ut det innan det läckte ut då leverantören av nästa säsongs dräkter jobbar med dem och att risken var överhängande att det kunde läcka ut. Sedan gick man bort sig helt med klubbmärket.
Man måste dock vara ärlig nog att konstatera att det knappast var ett uråldrigt klubbmärke som man våldförde sig på utan något man bara haft i 20 år. Ett märke som förknippas med den impopuläre Peter Ridsdale som levde sin dröm och blev en mardröm för Leeds.
Det nya klubbmärket skulle vara Leeds elfte, och då spelade man ändå med konkursade Leeds Citys klubbmärke fram till 1960-talet. Under den mest framgångsrika perioden för Leeds United så ingick inte den vita rosen som en del menar är givet för klubbens klubbmärke.
Själv är jag svag för när man bara hade LUFC skrivet i äldre typografi. Det bisarra är att Leeds på 1970-talet poppade till sig och körde med en Smiley i olika former. Man får inte heller glömma att man på 1960-talet införde den helvita dräkten. Allt har inte varit satt i sten, även om nostalgikerna gärna hävdar det.
Vad som blir avgörande är om Leeds-ledningen lyssnar på fansen eller struntar i reaktionerna. Vd:n Kinnear försökte på klassisk ledarsskapsprosa tala om att de våldsamma reaktionerna var ett bevis på varför han älskade att jobba i klubben. För att den engagerar.
Det här hade aldrig hänt i en medlemsägd klubb var en reaktion jag fick. Tyvärr är inte medlemsägda klubbar helt isolerade från inkompetenta ledningar som agerar i smyg. Ta bara IFK Göteborg vars ledning sålde klenoden Kamratgården utan att stämma av med medlemmarna.
Om Leeds på allvar tar hjälp av fansen efter det här och jobbar fram ett nytt förslag så är det ett tecken på att ägarna bryr sig om de viktigaste. Om inte, då är det ett bevis på att man bara är där för att maximera profiten och då lär det bli ansträngda relationer som kostar intäkter och därmed sänker investeringen.
Den moderna fotbollen är verkligen inte vacker, men den är stark då marknaden backar upp den. Det är fler som följer med utvecklingen än som går emot den. Då lär det inte gå att svänga trenden i toppfotbollen där den ekonomiska tillväxten helt styr hur man agerar.
Sedan hoppas jag att fler förstår att det snarare ger mer tillväxt att ha med fansen som är en klubbs största tillgång. Inte så att alla beslut måste gå via dem, men vid viktiga skiften så måste de vara en del för att det ska landa rätt och gynna alla.