Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

LUNDHS KRÖNIKA
20v

Lundh: Fina budskap, men lär av handbollen och gör något på riktigt

LUNDHS KRÖNIKA

Lundh: Fina budskap, men lär av handbollen och gör något på riktigt

20v

I veckan körde SvFF en kampanj ihop med sponsorn Adidas.
Visst, fina budskap.
Ändå hade det betytt mer om förbundet gjorde något mer äkta och konkret.

Pressmeddelandet från sponsorn Adidas talade om att spelarna framöver skulle ta med sig viktiga budskap från Zara Larsson, Gina Dirawi och Silvana Imam in på plan. Allt via den nya matchtröjan där namnen på ryggen skulle ha ersatts av tweets.

Det var givetvis långt från sanningen eftersom Fifa aldrig hade tillåtit det, men det spelade mindre roll när kampanjen skulle ut. Här hade spelarna valt viktiga och inspirerande budskap att ha på sina tröjor inför internationella kvinnodagen.

I grunden är det naturligtvis positivt att Lotta Schelin o Co via #IDittNamn vill inspirera och motivera andra kvinnor att ta plats och visa att allt är möjligt. Ändå skaver det för mig att den tyska skojätten ska sälja tröjor för 749 kronor och 75 spänn ska gå till SvFF:s kampanj ”Alla är olika – olika är bra”.

Kommers flyter gärna ihop med politik och kapar goda budskap för att tjäna på det. Vi har sett det mer och mer på senare år, och Little Jinder satte väl fingret på det när hon reagerade mot H&M:s kampanj som hon själv var del av men inte gillade.

En given invändning är väl att det är bättre att det sker något och att förebilderna i landslaget står för bra budskap. Håller med om det, men för mig blir det lätt för SvFF att ducka de riktiga och viktiga frågorna för damfotbollen.

Vet att SvFF:s generalsekreterare Håkan Sjöstrand är i Algarve nu och träffar landslaget. Man ska komma överens om ett nytt spelaravtal som bland annat reglerar ersättning för att spela i landslaget och vad ett EM-guld i Holland är värt för spelarna.

Tänk om SvFF då kunde ta efter handbollsförbundet som infört att ett mästerskapsguld är lika mycket värt för herrar som för damer. Det hade varit något riktigt till skillnad från en PR-styrd kampanj där väldigt lite trillar ner till landslaget.

Eller så hade förbundet tagit en ordentlig diskussion med den statligt ägda speljätten Svenska Spel om snedfördelningen av sponsorpengarna. Varför ska inte förbundet och ett statligt företag på allvar försöka jobba i en annan riktning?

I den typen av konkreta och riktiga frågor står det förvånat stilla, men när en tysk skojätte uppbackad en PR-byrå kommer med en idé om att rida på fina budskap då hakar SvFF på. Varför? Jo, för det ser bra ut och kostar inget.

Att spelarna hakar på är väl givet, det handlar om att ta de chanserna man får. Samtidigt hade jag hellre sett att de inspirerade och motiverade genom att kräva en riktig förändring på hur förbundet ser på sponsorintäkter och medaljbonusar.

Tänk om alla spelarna istället kontaktat Caroline Jönsson och låtit en hel del av de fakta hon tagit fram för FairPay låtit pryda ryggarna. Det hade verkligen inspirerat och satt tryck på SvFF om att försöka förändra på riktigt och inte bara kosmetiskt.

Med tanke på hur pressmeddelandet var formulerat så trodde många att spelarna skulle bära budskapen i samband med matcherna i Algarve Cup. Men det var aldrig aktuellt, för Fifa tillåter inte politiska budskap på tröjorna.

Det krävs en politiker i form av SvFF-basen Karl-Erik Nilsson för att hävda att kampanjen inte omfattar ett enda politiskt budskap. Ta bara att Lotta Schelin bär Gudrun Schymans budskap på ryggen, vilket de flesta nog skulle identifiera som politik.

Att SvFF klivit in på den politiska arenan är inte fel, men man kan inte ignorera att det kommer att väcka känslor. Att då hävda att det inte är politik är fel väg att gå. Snarare måste man vara tydlig med att det är politik och givet för SvFF att stå bakom.

För övrigt klingar kampanjen ”Alla är olika – olika är bra” rätt ihåligt när man studerar ledarstaberna i både herr- och damlandslaget. Var finns signalen om att budskapet stämmer bland Sundhages och Anderssons närmaste medarbetare? Den signalen syns inte alls, är svaret.

FAKTA

Helgens...

Helgens måsten

Avgöranden i Svenska Cupens gruppspel är ett bra sätt att få en försmak av Allsvenskan. Måste hylla konceptet som lyft cupen, även om statistikbloggen på Fotbollskanalen kan påvisa att det antagligen missgynnar lag från längre ner i seriesystemet. 

Helgens avstå

Liverpool-Arsenal är en given klassiker men har svårt att vänja mig vid avspark 18:30 en lördag.

Veckans bomb

Fredrik Ljungberg ny assisterande tränare i Wolfsburg. En minst sagt häftig utnämning.

Veckans intygsskrivande politiker

Trodde socialdemokratin hade nog med problem med Mona Sahlin och hennes felaktigt intygade av för hög lön för sin medarbetare. Turerna kring hur Blåvitt-basen Frank Andersson intygade för hög lön till partikollegan och den Gunnilse-anställde Abbas Zarrinpour väcker frågor om lönesättning i Gunnilse och vad skälet var. G-P avslöjade upplägget, Blåvitts valberedning säger att man har fullt förtroende för Andersson trots det hela. En läsare påminner mig om blogg om Blåvitt-traditionen att utse ledare från S-märkt offentlig verksamhet i Göteborg.

Veckans roligaste

Besökte Supporterhuset i Malmö och pratade fotboll, journalistik och Malmö FF. Lärorikt och inspirerande. Gillar initiativet med en samlingsplats för supportrar.

Veckans pressade

Djurgårdens sportchef Bosse Andersson har en knapp månad på sig att få in spelare som kan lyfta klubben. Kim Källström och Andreas Isaksson räcker inte.

Veckans déjà vu

Inte sällan hör man förbund och klubbar som byter ledning lova öppenhet och transparens i framtiden. Verkligheten är oftast en helt annan, vilket Kristoffer Noréns krönika på Alltid Blåvitt är ännu ett tecken på.  Rätt naturligt att klubben inte vill bjuda på insyn eftersom man då måste förklara en del affärer. Ta bara att IFK Göteborg i uppgörelsen med Åsebro IF om Sebastian Eriksson krävde sekretess, tills Frank Andersson tyckte det var okej att berätta att den lilla klubben fått allt.

Veckans inköp

Biljett till Leeds-Queens Park Rangers. Bara nu inte Pontus Jansson blir varnad i de två närmaste matcherna.

Veckans ”bullet”

Uppfriskande att lyssna på förre Örebro- och HIF-spelaren Alejandro Bedoya om Donald Trump och synen på Sverige.

Veckans jackpot

Barack och Michelle Obama har skrivit ett bokkontrakt för varsin bok med Penguin Random House. Det klirrar rejält för paret Obama, närmare 650 miljoner kronor.

Veckans felriktade ilska

I en krönika i Expressen går Malin Siwe hårt åt SvFF:s uppblåsta standardkrav på arenor apropå Vittsjös problem med sin arena. Bakgrunden var att Vittsjös nya dispensansökan blivit avslagen och det är SvFF som står för det beskedet, men det är oerhört lätt att glömma bort att klubbarna varit delaktiga i processen. Det är som när Örebro SK föll för elitlicensen – som man själv varit med och tagit fram – och det blev en väldig ilska mot förbundet. I familjen fotboll sitter alla ihop på gott och ont, och kraven på Vittsjö är främst från damklubbarna och EFD som vill lyfta Allsvenskan. Om det är rätt väg går att diskutera, men det är inte SvFF som är ensamt ansvarigt för situationen.

Veckans ägare

Palermos Maurizio Zamparini ska sälja klubben efter att ha skiftat tränare 47 gånger på 15 år.

Knappa fyra månader har en tränare fått.

Veckans revisorer

PwC hade ansvaret för räkningen av rösterna i Oscarsgalan och två revisorer fanns på plats och skötte utdelningen av kuvert. Ja, alla vet nu att det gick snett. Kopplingen till fotboll? Fifa har nyligen utsett PwC till organisationens revisorer.

Veckans déjà vu II

Leicester på väg att rekrytera Roy Hodgson.

Veckans lycka till

Arrangörerna av VM i Ryssland har tillsammans med Fifa bestämt att alla besökare måste ha speciella Fan-ID både till sommarens för-VM och till VM nästa sommar. Det har talats om liknande system med namn på biljetter och andra typer av registrering i över 20 år men det har aldrig fungerat.

Veckans mycket vill ha mer

Premier League öppnar nu för att klubbarna ska kunna sälja reklam på en tröjärm. Talas om att åtta till tio klubbar gått ihop för att sälja platsen till en annonsör. Cashen ska in.

Veckans metamorfos

Youtube var länge alternativet som utmanade tv-kanalerna. Nu börjar Youtube sälja tv-kanaler som en kabeloperatör och utmanar därmed även andra aktörer.

Veckans läsarmejl

Skrev i förra veckan om att miljardären Dan Olofsson satsat hårt på Mikz och bland annat Zlatans egen app och gick på mediauppgifter om att 300 miljoner kronor gått åt för att försöka få fart på investeringen. Fick mejl av Olofsson som ger helt andra besked vilket är viktigt att få fram: ”​Hej Olof, Jag läser ofta dina alster med behållning. Läste idag att jag investerat 300 Mkr i Zlatan-appen och att den nu är nerlagd. Låter som 300 Mkr i sjön. Så är det inte. Vi har ändrat affärsupplägg och kör två spår med United Influencers och licensering av dataplattformen Mikz. United Influencers bygger på content-annonsering vilket inte Zlatan arbetar med, men väl Blondinbella m fl. Så vi har nu 6 miljoner unika besökare här och intäkterna ökar snabbt. I år räknar vi med ca 100 Mkr i intäkter i United Influencers och Mikz. Så jag räknar med att när slutkalkylen görs blir det en juste investering. Så det är inte så att 300 Mkr är slängda i sjön och projektet nedlagt. Tvärtom. Investeringarna i Zlatan-appen har varit en liten del av de samlade investeringarna. Detta för din information. Bästa hälsningar, Dan”

Veckans fake news

En utfattig Olga Korbut – en gymnast som blev känd som sparven från Minsk – sålde sina OS-medaljer för att kunna äta, enligt ryska medier. Nyheten fick givetvis vingar över hela världen, men Korbut som bor i USA försökte twittrande ge sanningen om att hon har ett bra liv.

Veckans läsning
Många har misstänkt att Chelsea och Roman Abramovitj styrt den holländska klubben Vitesse Arnhem, men det har förnekats. Nu har Guardians äss David Conn kunnat klarlägga att det precis är på det sättet.

Veckans Leeds United
Spekulationerna om att Gary Monk är på väg bort då han inte förlängt kontraktet med Leeds och att Southampton vill köpa Pontus Jansson. Som Leeds-fan kan man aldrig slappna av.

Veckans svårbegripliga nobb

Bristol City ville behålla Gustav Engvall för att anfallaren och skyttekungen Tammy Abraham blev skadad. Ändå har inte svensken ens tagit plats i Citys trupp de två senaste matcherna.

Veckans låt
”Stilla utan hat” – Säkert.

Veckans tecken på nya tider
Liverpool rekryterar en ny vd från tv-spelsgiganten Electronic Arts som tidigare jobbat på Microsoft och Sega.

Veckans olyckliga avbrott

Sunderland åkte till New York, Stoke drog till Dubai och Liverpool tog en paus i La Manga. Följden blev att Sunderland förlorade mot Everton, Stoke föll mot Tottenham och Liverpool gick under mot Leicester.

Veckans podd

Jiloan Hamad är gäst och Hammarbys nyförvärv berättar om besvikelsen över MFF-nobben, förälskelsen i Bajen och att han ser sig i landslaget inom kort. Sedan tidigare finns 139 avsnitt av podden Lundh och de är samlade här.

Veckans korrigerade citat
"Det är någon som är ännu större än Zlatan, men jag är förhindrad att säga vem det är. Det kommer att klarna under nästa vecka.”

Alejandro Aguilera om spelsatsningen som Like a Boss Games ska lansera och där Zlatans högra hand Mika Lepistö ska finnas med som finansiär. Dock landade inte det citatet helt väl så det fick putsas till.

Publicerad 2017-03-03 kl 12:12
LUNDHS KRÖNIKA

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER