Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Som gäster i eget hus - Den engelska fotbollsarenan som "hemvist" möter modern fotbollskapitalism

Engelska fotbollsarenor beskrivs ofta som ”hemma” av tiotusentals fans som regelbundet vallfärdar dit för att följa sitt lag. Enligt Canter, Comber & Uzzell (1989) så är: ”A football stadium is not just an open-air building but probably the most enduring symbol of the home team.”

Den engelska fotbollsarenan associeras med många människors allra bästa minnen, de står där som monument för fotbollssupportrar och som ett nav i det lokala samhället. Det har hävdats att de uppskattas som de gör just för att de i mångt och mycket fyller samma funktion för många människor som hemmet gör.

Psykologisk teori har beskrivit ett hem som en plats som fyller viktiga psykologiska behov som trygghet, säkerhet och kontroll. Det är en plats som erbjuder en ”flykt” från omvärlden. En del har betonat att en plats upplevs som hemma när individen känner ett ägarskap för denna plats.

Andra har betonat hemmet som en plats för social tillhörighet, mänsklig gemenskap och till vilken personliga minnen är kopplade. Det är ett ställe till vilket man är känslomässigt fäst och i vilket man investerar en stor del av sin egen identitet.

Mer sentida psykologisk forskning har betonat att det kan finnas flera andra ställen än enbart den rent privata bostaden som av människor betraktas som hemma. Därför bör studier ta hänsyn till andra platsers betydelse och i vilken utsträckning de uppfattas som symboliska hem.

Stephanie Charleston, vid University of Sunderland, gör precis detta i en studie publicerad 2009 i Journal of Environmental Psychology, ”The English football ground as a representation of home”. Syftet med hennes studie var att undersöka huruvida engelska fotbollssupportrar uppfattade sina arenor som en ”hemvist”.

…………………………………………………

ENGELSKA FANS BETRAKTAR ARENAN SOM EN HEMVIST

Charleston skickade ut en enkät som totalt 461 engelska fotbollsfans svarade på, fördelade över 26 engelska fotbollsklubbar inom det engelska ligasystemet. Genomsnittsåldern hos de studerade var cirka 35 år och 89 procent av dem var män. Urvalet är representativt för den mest hängivna och lojala gruppen av supportrar.

Deltagarna fick svara på 17 påståenden som vart och ett relaterade till någon mening med ”hemvist” som nämnts ovan, men med anknytning till det egna lagets arena. Inte ett enda påstående förkastades till hundra procent, alltså var alltså varje egenskap för ett hem giltig för åtminstone en del av de som svarade på frågorna.

Men de centrala egenskaper för ett hem som deltagarna verkligen menade att de kände för sitt lags arena var framför allt en känsla av social och känslomässig tillhörighet till själva platsen, personliga minnen kopplade till arenan, territorialitet och ett ”ägarskap” för arenan – man betraktade det i stor utsträckning som sin arena. Samtliga dessa egenskaper lyftes fram av en stor andel av deltagarna.

Väldigt få av supportrarna menade att de kände sig mer hemma på arenan än i sitt faktiska hem, samtidigt som ungefär 40 procent av dem kände att de två platserna betydde samma sak för dem. Det är något motsägelsefullt och jag skulle tro att mycket av skillnaden består i att deltagarna försöker svara ”rätt” snarare än uppriktigt.

Synen på arenan skilde sig inte mellan män och kvinnor, vilket i det fallet antyder att fans är fans oavsett vad har mellan benen. Supportrar till klubbar med äldre arenor var mer fästa vid arenan som plats och betraktade det i större utsträckning som ett hem. Supportrar med säsongsbiljetter var inte mer fästa vid själva arenan än övriga fans, däremot värderade de arenan högre utifrån den sociala tillhörighet och gemenskap den medförde.

Generellt sett visar resultaten att engelska fotbollslags arenor fyller samma mänskliga och sociala funktion för engelska fotbollsfans som ett hem normalt gör. Det är oklart om detta har med arenan som så att göra, eller den känsla av gemenskap den för med sig.

Det som tydligast illustreras av detta är den sociala funktion som den engelska fotbollsarenan fyller för fansen och den intima relation dessa har till den. Och som vi ska se så är det en social funktion som står i skarp kontrast till hur fansen alltmer har kommit att betraktas och behandlas av klubbarna och dess ägare.

…………………………………………………

ENGELSKA FANS SOM KUNDER I MODERNA ÄGARES ÖGON

För ägare i moderna fotbollsklubbar så har denna syn på arenan, och därmed implicit synen på fansen, däremot ingenting med deras syn på saken att göra.

Låt oss exempelvis betänka hur Man Utds ägare explicit sammanfattar klubbens strategi i dess senaste årsrapport: ”The four key elements to the Group’s strategy for growth are: maintaining playing success, treating fans as customers, leveraging the global brand, developing club media rights”.

Och naturligtvis är inte Man Utd på något sätt ensamma med denna syn, även om klubben nog är ett extremt “framstående” exempel.

Tre av de där fyra punkterna kan man ju egentligen inte ha några problem med ens som hängiven supporter. Men den fjärde punkten, att behandla oss som kunder, kan vi så klart ha problem med och det är ju också en punkt som ofta tas upp som en källa till konflikt mellan ägare och fans.

Konsekvenserna av ett kundperspektiv är nästan uteslutande höjda biljettpriser, en kraftig ökning av företagsbiljetter och liknande med större ekonomiska marginaler, och i förlängningen en alltmer artificiell atmosfär på själva arenan.

Det är ett perspektiv som gör att fansen alltmer känner sig som främlingar i sitt eget hem, och i viss mening är det nog rättvist att säga att det skapar en tilltagande känsla av ”hemlöshet” bland engelska fotbollsfans.

Organisationsteori utgår till stor del från vilken rationalitet som ligger bakom människors relationer med varandra och med de organisationer de tillhör. En väsentlig skillnad är att fansens relationer till sina klubbar är genuina, de är baserade på kärlek och kamratskap, samtidigt som klubbarnas relationer till fansen blir alltmer kalkulativa, baserade på egenintresse och vinstintresse.

Andy GreenThe Guardian beskriver denna övergripande utveckling på ett målande sätt, med utgångspunkt i Liverpool och Man Utd.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/oct/08/liverpool-football-club-sell-out

…………………………………………………

En diskussionspunkt är onekligen i vilken utsträckning dagens klubbägare har någon skyldighet att respektera och anpassa sig till fansens relation till arenan – eller om deras investering i klubben faktiskt ger dem rätt att prioritera ekonomiska värden.

Och ja, jag inser så klart att den frågan riskerar vara avgjord på förhand på ett fotbollsforum.

…………………………………………………

NYHETER

Liverpools målvakt Reina yttrar sig om ägarskapstrulet och köpet av klubben i dagens Daily Mail.

Alltfler rapporter gör gällande att Liverpools tilltänkta nya ägare NESV drar sig ur affären om klubben drabbas av poängavdrag tack vare att de hamnar under tvångsförvaltning.

Det kan däremot vara lika mycket spel för gallerierna för att sätta press på domstolen att godkänna affären, som jag ser det.

:::

Fräsch läsning om Sheffield Wednesday från The Football League Blog på The Guardian:

http://www.guardian.co.uk/football/football-league-blog/2010/oct/10/sheffield-wednesday-leyton-orient-league-one

:::

Alan Hansen menar att Rio Ferdinand måste överväga att sluta i landslaget och fokusera på klubblaget, på grund av sina skadeproblem.

Henry Winter menar däremot att Rio Ferdinand är en väldigt viktig spelare för det engelska landslaget, främst genom den sammanhållning han för med sig till laget.

…………………………………………………

VECKANS FRÅGA – ”The Erkie Jerkie Edition”

19 spelare har gjort över 100 ligamål sedan Premier Leagues start. Men endast en av de 19 spelarna har gjort fler av dessa mål på bortaplan än på hemmaplan. Vem? – och vill ni plocka hem bonusen så svarar ni också på hur många mål spelaren har gjort borta respektive hemma.

Svaren i kommentarsfältet.

Har ni förslag på kommande ”Veckans fråga”, maila mig dem tillsammans med svaren på frågorna.

…………………………………………………

Den senaste informationen jag har är att domstolen ska behandla frågan om Liverpools försäljning till NESV nu på tisdag. Men det ska inte betraktas som säkert.

Jag inser att det är landskamp and all that, men är det inte lite tveksam humor att systematiskt kategorisera holländare som folkgrupp som arroganta?

Inte minst då det inte är helt ovanligt att också svenskar uppfattas som lite lätt arroganta och inte minst självgoda därute i världen.

Inte jag dock. Jag skulle aldrig få för mig att vara arrogant, självgod eller dryg.

Yeah, right!

Be Champions!!

Publicerad 2010-10-11 kl 10:27

Senaste tweets

Arkiv

Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER