Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

10v

Football League ger sig ut i världen och världen kommer till Football League

Den internationella revisionsfirman KPMG presenterade nyligen en smått sanslös uppgift som framkommit genom en enkätundersökning under sommaren bland ekonomicheferna i samtliga engelska och skotska klubbar. Nämligen att tre fjärdedelar av samtliga klubbar i Football League, det vill säga de 72 klubbarna i EFL Championship, League One och League Two, under det senaste året har approcherats av internationella köpare och investerare.

Anekdotiska bevis stödjer onekligen denna undersökning. Flertalet klubbar i Football League har blivit helt eller delvis uppköpta under senare år. Bland de många klubbar med nytt och utländskt ägarskap hittar vi bara nedanför EFL Championship klubbar som Bradford, Portsmouth, Northampton, Charlton med flera. Andra klubbar såsom Barnsley, Notts County, Swindon och Wigan befinner sig i olika stadier av köparintresse.

54 av 72 klubbar således. Då kan man fråga sig vad som är så himla intressant för internationella investerare med att köpa hela eller delar av engelska klubbar nere i Football League, när vi länge drillats i insikten att det är i Premier League pengarna finnes. Visst kan vi tänka oss att klubbar som Bournemouth, Huddersfield, Brighton med flera visar på den konkreta möjligheten att ta sig upp i Premier League, men det känns ändå som en rätt långsökt investering.

Vad KPMG gräver fram i sin undersökning är att utländska investerare ser en stor tillväxtpotential i klubbarna i Football League, och att värdet på dessa klubbar ännu inte inkluderar den förväntade värdestegringen som följer på framtida TV-avtal. Händelsevis röstade klubbarna i Football League tidigare i år mot en ettårig förlängning av Skys befintliga avtal, samtidigt som flertalet kanaler inledde ett budkrig för Football Leagues sändningsrättigheter.

Det ska även ses som en direkt följd av att flertalet större klubbar i Football League, såsom Derby County och Leeds United, har lobbat hårt för en rejäl reform av Football Leagues TV-avtal. Football League, alltså ligaorganisationen, har länge kritiserats för att vara för dåliga på att maximera marknadsvärdet på sin produkt och förhandla för svaga avtal, inte minst i jämförelse med sin betydligt mer världsvane storebror.

Marknadsvärdet bestäms av många faktorer. Ett ständigt ökande intresse för fotboll i Asien väger tungt i det här avseendet och är helt säkert en anledning varför Football League har riktat så mycket uppmärksamhet mot just den marknaden, den här säsongen inte minst genom Ligacupen, dess sponsring och arrangemanget av dess lottningar. Flera av klubbarna i EFL Championship och i Football League som helhet har även asiatiskt ägande.

Men inte minst avgörs marknadsvärdet så klart av det intresse som finns för divisionerna. Vi hittar också många stora klubbar både i EFL Championship och i League One. KPMG har i tidigare undersökningar även konstaterat att EFL Championship i själva verket är den europeiska divisionen med fjärde högst tittarsiffror i genomsnitt. Och infrastrukturen runt den engelska fotbollen i England talar till Football Leagues fördel.

I en jämförelse mellan de fem stora ländernas andradivisioner hittar KPMG några avgörande skillnader. Inte minst att EFL Championship samt 2. Bundesliga båda har ett publiksnitt om drygt 20,000 per match, ett mer eller mindre enastående publiksnitt för andradivisioner. Detta samtidigt som andradivisionerna i Spanien, Frankrike och Italien alla tre bara drar ett publiksnitt om strax över 7,000 – det vill säga en tredjedel av Englands och Tysklands siffror.

Det är med andra ord inte någon föraktfull kommersiell potential som finns i den engelska och den tyska andradivisionen. Befolkningsmängd, urbanisering och liknande strukturella aspekter kan antas vara pådrivande för de påtagliga skillnaderna med andra länder. Samtidigt är EFL Championship betydligt större än 2. Bundesliga med 24 jämfört med 18 klubbar, och därtill med väsentligt mycket mer köpstarka klubbar.

Vad var poängen med detta går då att fråga sig?! Det är kanske osäkert om det egentligen fanns någon poäng mer än att presentera några fakta som jag tyckte var uppseendeväckande och som talar för att vi kommer fortsätta se stora förändringar inom den engelska fotbollen under de närmaste åren, den typ av förändringar vi redan sett så många av. Inte bara Premier League lägger sig under stora delar av världen.

Football League är på väg att göra detsamma. Eller om det kanske är världen som håller på att komma till Football League. Helt och hållet en fråga om perspektiv.

Publicerad 2017-09-08 kl 11:56

Senaste tweets

Arkiv

Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER